Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Henning » 20 May 2015, 21:04

Knutpetter wrote:PÅ mine tegninger ( delekatalogen) ser det ut som denne simmerringen er festet på "innsiden", og at den må monteres fra "innsiden". Da forstår jeg ikke hvordan jeg kan slå den inn...., eller har jeg oversett noe vesentlig ?
Skifta på min 1962 - da satt den på utsiden - skal se om jeg kan finne bilde du snakker om.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Henning » 20 May 2015, 21:12

Utsiden :D

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Henning » 20 May 2015, 21:14

hvis ikke klubben har så fant jeg på www.veteranshop.se

Løkke til!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 22 May 2015, 17:08

Takk ! Eg begynner snart, om ikke så brått. Eg holder ikke dit tempo i garasjen. Alenetid i Saabgarasjen er kvalitetstid, og mitt relativt lille prosjekt må da drøyes over en hvis tid...

støx
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2012, 20:53
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby støx » 29 May 2015, 23:03

Tetningsringen tas ut fra utsiden. Disse finnes i to ulike akseldiametere 30 for tidlige kasser 25 mm for senere.
Jeg har fått laget tetninger og o-ringer til pakkbokser til TT motorer hos Proff Partner i mange år.
Ta med den gamle dit så tar de mål. Dette har fungert utmerket for meg.
Lykke til ! Støx.

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Knutpetter » 12 Jul 2015, 15:24

.og nå kommer fasiten etter en periode med mer kvalitetstid i garagen enn på vegen...

Da motoren var ute, pirket jeg bort i en frostplugg, og da gikk det hull. Dvs. på høy tid å skifte disse også . Clutchplaten ble tatt ut og var skikkelig nedslitt, og "svart i kantene". Clutch , trykkplate, foring og frostplugger ble skiftet. Med ny coil ledning startet jeg opp. Gleden over at motoren sveiv riktig så fint etter turen ut, bleknet litt da det fortsatt ikke var noe fremdrift etter at clutchen var justert. ...

Hva gjør vi nå ??

Selvtilliten etter vellykket motormontering var større enn skuffelsen pga manglende fremdrift, og etter noe analyse av hva som fysisk skjedde ved inn og utkobling av gir, ett søk her på forumet satte meg på sporet av woodroof kilene.. Og der lå feilen på venstre side ! Det var det ikke mye kraftoverføring mellom aksling og hjul !

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Clutchproblem - feilsøking - løsning ?

Postby Tore T » 13 Jul 2015, 11:40

Hei Knutpetter !

Bra at du fant ut av det...! Moro med mekking, men kjøring er jo enda morsommere... :D
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest