Roberts spa-opphold (1974 96V4)
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Etter å ha hatt Robert, en 1974 96V4, kjenner jeg at det er på tide å gi han litt pleie og samtidig en liten oppgradering. Planen er å bytte toppakningene og samtidig når toppene allerede er ute slipe ventilsetene og bytte til stivere ventilfjærer. Så er planen å montere innsug for to-ports forgasser og oppgradere til en Weber 28/36 DCD gasser som jeg har byttet nåleventil, blandingsskrue og pakninger på. Siste hånd på verket for denne omgangen er å montere 2" Simons eksos.
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Dette høres jo ut som en god plan! Håper på bilder etter hvert!
Har du hatt bilen lenge?
Har du hatt bilen lenge?
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
en av to topper
Etter det som føles som uendelig mye balling med å få spent ventilfjærene og fjærne ventilene så har jeg endelig klart det. Mye banning over Biltemas ventilbue har det vært, og leting etter alternativer osv.. Etter å ha fått noen tips av andre ivrige GSVere på Facebook, og etter å ha kikket i "sekundærbibelen", en Haynes-bok for V4, fant jeg ut at ved å kakke litt med en gummihammer så løsner holderne til ventilbrikkene. Så nå er jeg igang igjen!
V4 topp1 by tordus, on Flickr
Toppene før demontering fra bil
V4 topp2 by tordus, on Flickr
Av med vippearmene
V4 topp3 by tordus, on Flickr
40 års avleiring
V4 topp6 by tordus, on Flickr
Ventilverktøyet funker!
V4 topp7 by tordus, on Flickr
V4 topp8 by tordus, on Flickr
Disse ventiltetningene har sett bedre dager
V4 topp1 by tordus, on Flickr
Toppene før demontering fra bil
V4 topp2 by tordus, on Flickr
Av med vippearmene
V4 topp3 by tordus, on Flickr
40 års avleiring
V4 topp6 by tordus, on Flickr
Ventilverktøyet funker!
V4 topp7 by tordus, on Flickr
V4 topp8 by tordus, on Flickr
Disse ventiltetningene har sett bedre dager
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Bilen har jeg hatt siden sommeren 2011. Kjøpte den av Bjørn Sjødin, som og er medlem i GSV, på en betingelse.. Jeg måtte selv bli medlem i GSV. Angrer ikke et sekund på den avgjørelsen
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Nå er det en stund siden jeg oppdaterte sist pga tidsbrist og diverse. MEN mye har skjedd siden da, og det er delvis dokumentert med bilder:
Jeg tok, som dere ser, ut ventilene fra toppene. De slipte jeg med Biltemas slipepasta og slipepinner. Gikk ikke som smurt, men det gikk.
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Så rengjorde jeg grundig og satte ventilene med nye tetninger i blokka og monterte "nye" og stivere ventilfjærer
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Toppene ble etterhvert, når været tillot det, montert på blokka igjen. DÉT var deilig!
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Så var toportsinnsuget montert
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Og mellomskive mellom innsug og forgasser tilpasset en 28/36 Weber DCD gasser.
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Gasspjeldet var en liten nøtt som heldigvis lot seg knekke lett ved hjelp av en M5 gjengestang fra Biltema og et lite kuleledd fra samme butikk. Alt lar seg gjøre!
Bilen er nå startet og forsøkt justert uten hell. Jeg har nå tatt ut forgasseren igjen, blåst ren alle dyser og kanaler, sjekket at dysene er i riktige størrelser og på riktige steder, justert flottøren, og montert hele skiten igjen. Har desverre ikke fått testet og justert etter det da en tennkabel (preget av årenes løp, kombinert med 10 minusgrader) knakk inne i tennspolen. Så det betyr at jeg må vente til jeg har fått tak i en erstatning før jeg får fortsatt med det... heldigvis står den nå, etter en relativt humpete og hostende kjøretur, under tak. Den står riktignok ikke i en garasje, men likevel beskyttet fra det meste av uvær som kan treffe Tromsø.
Andre ting som er gjort, som er værdt å nevne, er at det nå er montert 2" eksos som består delvis av Simons sportanlegg og delvis av Biltemas universalsaker, og en dose kreativitet. Den bakre potta har ikke orginal plassering, men jeg synes det ser fett ut! Bilder kommer etterhvert.
Nåvel, da får vi se om jeg får tid til å gjøre noe mer før jul. Tips om hvor man kan kjøpe gode tennkabler (helst NGK) til V4 mottas med takk. Og hvis det er noen som har hjulbolter med tilhørende skiver til fotballfelg så har jeg bruk for det!
Hipphurra!
Jeg tok, som dere ser, ut ventilene fra toppene. De slipte jeg med Biltemas slipepasta og slipepinner. Gikk ikke som smurt, men det gikk.
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Så rengjorde jeg grundig og satte ventilene med nye tetninger i blokka og monterte "nye" og stivere ventilfjærer
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Toppene ble etterhvert, når været tillot det, montert på blokka igjen. DÉT var deilig!
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Så var toportsinnsuget montert
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Og mellomskive mellom innsug og forgasser tilpasset en 28/36 Weber DCD gasser.
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr
Gasspjeldet var en liten nøtt som heldigvis lot seg knekke lett ved hjelp av en M5 gjengestang fra Biltema og et lite kuleledd fra samme butikk. Alt lar seg gjøre!
Bilen er nå startet og forsøkt justert uten hell. Jeg har nå tatt ut forgasseren igjen, blåst ren alle dyser og kanaler, sjekket at dysene er i riktige størrelser og på riktige steder, justert flottøren, og montert hele skiten igjen. Har desverre ikke fått testet og justert etter det da en tennkabel (preget av årenes løp, kombinert med 10 minusgrader) knakk inne i tennspolen. Så det betyr at jeg må vente til jeg har fått tak i en erstatning før jeg får fortsatt med det... heldigvis står den nå, etter en relativt humpete og hostende kjøretur, under tak. Den står riktignok ikke i en garasje, men likevel beskyttet fra det meste av uvær som kan treffe Tromsø.
Andre ting som er gjort, som er værdt å nevne, er at det nå er montert 2" eksos som består delvis av Simons sportanlegg og delvis av Biltemas universalsaker, og en dose kreativitet. Den bakre potta har ikke orginal plassering, men jeg synes det ser fett ut! Bilder kommer etterhvert.
Nåvel, da får vi se om jeg får tid til å gjøre noe mer før jul. Tips om hvor man kan kjøpe gode tennkabler (helst NGK) til V4 mottas med takk. Og hvis det er noen som har hjulbolter med tilhørende skiver til fotballfelg så har jeg bruk for det!
Hipphurra!
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Herlig å se at det skjer ting med Robert
Burde da ikke være vanskelig å få fatt i ny kabel så du får fyra opp gutten før du skal på tur?
Ble du helt ferdig med eksosen?
Burde da ikke være vanskelig å få fatt i ny kabel så du får fyra opp gutten før du skal på tur?
Ble du helt ferdig med eksosen?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Trodde Mekonomen solgte NGK tenningsdeler? ellers så får du sikkert bedre valuta for pengene om du kjøper online.tord_ wrote:Tips om hvor man kan kjøpe gode tennkabler (helst NGK) til V4 mottas med takk.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Mekonomen har ikke NGK kabler, bare pluggene. Kjøpte en Beru, funker nok greit den. Så nå kan jeg starte godbiten
Her er bilde av den knekte saken
Broken NGK HT lead by tordus, on Flickr
Her er bilde av den knekte saken
Broken NGK HT lead by tordus, on Flickr
-
- Posts: 28
- Joined: 02 Nov 2012, 01:44
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Etter langt om lenge og lenge om langt så knør jeg meg til å oppdatere denne tråden. Siden sist så har heldigvis bilen startet, jeg har gledes og plagdes, men alt er verdt strevet. Det siste jeg nevnte var at bilen gikk ujevnt. Dette problemet har jeg fått bukt med!
Problemet var at bilen sugde falsk luft, og jeg brukte mye tid på å finne ut hva i granskauen det kunne være. Etterhvert fikk jeg, ved hjelp av forgasserrens, lokalisert det og konkluderte etter en undersøkelse med at den sugde falsk luft mellom gasser og manifold. Det viste seg nemlig at ene bolten som stakk opp av innsuget traff borti gasseren og løftet den ørlite granne opp. Jeg løste det med å skru ut bolten og chimse med en haug med skiver for å få bolten litt lenger ned. Da dette var gjort så var forgasseren plutselig myyyyye mer velvillig til å samarbeide og Robert var nok en gang på veien.
En annen ting, når jeg nå snakker om innsuget, er at da jeg fikk startet han opp etter et halvt år i kenguruland (les Australia) så gikk liksom aldri tempen på motoren opp. Dette syntes jeg var ganske rart, så jeg åpnet like godt termostathuset hvor jeg åpenbart kunne se at her var det ingen termostat
IMG_0927 by Tord-André Kåven, on Flickr
Så jeg bestilte en og innstallerte
IMG_0928 by Tord-André Kåven, on Flickr
Og her er verktøyet jeg brukte for å utvide ene åpninga på vakumplata mellom gasser og innsug, og resultatet
IMG_5290 by Tord-André Kåven, on Flickr
IMG_5292 by Tord-André Kåven, on Flickr
Det ble bra det her
IMG_5294 by Tord-André Kåven, on Flickr
Jeg har ikke bilde av eksosanlegget (kommer etterhvert, kanskje om et år eller noe ), men kan si at det promper litt pga utett pasta i en av skjøtene fordi det var så steike kaldt da jeg holdte på å montere det, og jeg har ikke garasje. Men et annet nyoppdaga problem er at staget til viskerarmen på passasjersida er knekt på en litt finurlig måte. Staget er inntakt, men det "gjengede røret" som staget går igjennom (som er til å feste det til torpedoveggen) er delt på midten, som resulterer i at jeg ikke får strammet ordentlig og det hele er heller ganske slarkete nå. og det resulterer og i at det lekker vann inn i kupeen (som om det ikke lakk nok fra før av). (les noen som er ett stag til overs?)
Untitled by Tord-André Kåven, on Flickr
Og her er noen bilder fra forskjellige kjøreturer med gliset
Da jeg hentet ut skiltene igjen
IMG_4901 by Tord-André Kåven, on Flickr
En tur i gamlebyen Tromsø (Skansen)
IMG_5187 by Tord-André Kåven, on Flickr
Gi en lyd om det er noen ting jeg ikke har lagt ut bilde eller beskrivelse av som savnes så skal jeg se om jeg får hostet opp noe
Problemet var at bilen sugde falsk luft, og jeg brukte mye tid på å finne ut hva i granskauen det kunne være. Etterhvert fikk jeg, ved hjelp av forgasserrens, lokalisert det og konkluderte etter en undersøkelse med at den sugde falsk luft mellom gasser og manifold. Det viste seg nemlig at ene bolten som stakk opp av innsuget traff borti gasseren og løftet den ørlite granne opp. Jeg løste det med å skru ut bolten og chimse med en haug med skiver for å få bolten litt lenger ned. Da dette var gjort så var forgasseren plutselig myyyyye mer velvillig til å samarbeide og Robert var nok en gang på veien.
En annen ting, når jeg nå snakker om innsuget, er at da jeg fikk startet han opp etter et halvt år i kenguruland (les Australia) så gikk liksom aldri tempen på motoren opp. Dette syntes jeg var ganske rart, så jeg åpnet like godt termostathuset hvor jeg åpenbart kunne se at her var det ingen termostat
IMG_0927 by Tord-André Kåven, on Flickr
Så jeg bestilte en og innstallerte
IMG_0928 by Tord-André Kåven, on Flickr
Og her er verktøyet jeg brukte for å utvide ene åpninga på vakumplata mellom gasser og innsug, og resultatet
IMG_5290 by Tord-André Kåven, on Flickr
IMG_5292 by Tord-André Kåven, on Flickr
Det ble bra det her
IMG_5294 by Tord-André Kåven, on Flickr
Jeg har ikke bilde av eksosanlegget (kommer etterhvert, kanskje om et år eller noe ), men kan si at det promper litt pga utett pasta i en av skjøtene fordi det var så steike kaldt da jeg holdte på å montere det, og jeg har ikke garasje. Men et annet nyoppdaga problem er at staget til viskerarmen på passasjersida er knekt på en litt finurlig måte. Staget er inntakt, men det "gjengede røret" som staget går igjennom (som er til å feste det til torpedoveggen) er delt på midten, som resulterer i at jeg ikke får strammet ordentlig og det hele er heller ganske slarkete nå. og det resulterer og i at det lekker vann inn i kupeen (som om det ikke lakk nok fra før av). (les noen som er ett stag til overs?)
Untitled by Tord-André Kåven, on Flickr
Og her er noen bilder fra forskjellige kjøreturer med gliset
Da jeg hentet ut skiltene igjen
IMG_4901 by Tord-André Kåven, on Flickr
En tur i gamlebyen Tromsø (Skansen)
IMG_5187 by Tord-André Kåven, on Flickr
Gi en lyd om det er noen ting jeg ikke har lagt ut bilde eller beskrivelse av som savnes så skal jeg se om jeg får hostet opp noe
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)
Trivelig å se deg på forumet igjen!
Skal se om jeg kan finne viskerstag.
Skal se om jeg kan finne viskerstag.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest