Trenger tips ang låsning av frihjul...

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Tore T » 07 Apr 2015, 11:30

Hei !

Selv om jeg snart har tilbakelagt 2000 km i den grønne V4n min (Kanskje på tide å finne et navn til den snart...?), har jeg ikke kommet på å prøve å låse frihjulet på den før nå i dag tidlig.
Hendelen går lett å trekke ut, men frihjulet vil ikke låse...? Kommer bare en "skurrelyd" fra girkassa når man skulle fått motorbrems... Så det virker som låsen ikke går helt i inngrep...?
Nå er jo ikke dette verdens undergang, noe av sjarmen ved å kjøre V4 er jo netopp frihjulet... men likevel... er det noen tips for "easy fix" på dette, eller er det en "ut med girkassa-jobb" ?
Alle tips mottas med stor takk !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby knut » 08 Apr 2015, 15:59

Sikkert eit dumt spørsmål: Men har du sjekka at hendelen virkeleg dreg plastikk-"armen" til frihjulsmekanismen heilt tilbake? Eg har opplevd at eit eller anna blokkerte for denne (rett nok når eg skulle kople inn att frihjulet), men med å lirke litt med armen oppå girkassa så smatt saker og ting på plass... Problemet har heller aldri dukka opp att
Last edited by knut on 08 Apr 2015, 16:50, edited 1 time in total.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Yngve Knutsen » 08 Apr 2015, 16:07

Det er ikke bare treghet i systemet som gjør at du ikke får trukket spaken helt ut?
Fikk sjøl ett annfall etter nyttår hvor jeg bestemte meg for å koble ut frihjulet for en periode og ta og veksle litt mellom innkobling/utkobling av frihjulet så ting ikke gror fast inni der
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Tore T » 09 Apr 2015, 09:58

Takk for tips !

Har kikket litt i verkstedhåndboka, og fått en ide om hvordan låsingen funker... Så det virker logisk at det er en treghet i systemet...
Får prøve å fikle litt direkte på girkassa, og se om jeg får det til :)

Rapport følger så klart !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Tore T » 09 Apr 2015, 15:54

Hmmm... mekanismen beveger seg tilsynelatende som den skal.. dvs at "plastarmen" som sitter på girkassa beveger seg noenlunde lett og kan beveges så langt som styresporet for skruen som holder den på plass tillater. Hendelen inne i kupeen beveger også armen på kassa som den skal.

Men selv om "armen" på kassa kommer helt i bakre posisjon, låser altså ikke frihjulet... men det er tydelig at låsemekanismen beveger seg der inne, for med armen i bakre posisjon hører man altså at tennene på låsemekanismen ligger inntil tennene i frihjulet når man slipper gassen.. men de går altså ikke i inngrep.

Er det trygt å løsne skruen som holder plastarmen med motor & girkasse på plass, eller er det fare for at gaffelen som skal flytte låsemekanismen på plass ramler ned inne i diff-huset ?
Blir gaffelen med ut ? Kanskje det er den som er slitt eller snudd eller noe sånt ?
Det ser jo ut som det er veldig enkelt å ta av armen for å sjekke, men er altså usikker på om det er lurt.... ?
Noen som vet ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Eimund » 09 Apr 2015, 22:24

Ingen fare med å fjerne plastarmen, men det hjelper nok fint lite. Er redd det er tennene som er røket. Kan ta ett bilde i morgen kveld av en av mine armer for illustrasjon. Ting tyder på at du er dømt til ett liv med frihjulkjøring :)
Med mindre du åpner diffhuset og bytter da ;)
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Trenger tips ang låsning av frihjul...

Postby Tore T » 09 Apr 2015, 22:55

Takk for innspill, Eimund !
Ja, mistenkte vel egentlig også noe sånt... Men selve frihjulet funker i alle fall fint !
Kan jo ta av armen å kikke nedi for moro skyld da...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest