-97 9000 - Hva bør jeg se etter?

For alle diskusjoner vedrørende 9000
Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

-97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav knut » 04 apr 2015, 14:03

Jeg er blitt litt nysgjerrig på denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57467170. Problemet er bare at jeg kan ingenting om 9000.
Hvor begynner rusten på disse?
Hva bør jeg ellers se etter?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

-97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav Tore T » 05 apr 2015, 10:04

Hei Knut !
Ja, 9000 er flotte biler, og med en kjørekomfort som matcher det meste, selv nye biler i dag i høyere prisklasse.
Feilene å se etter på disse er i hovedsak å sjekke at ting i elektronikken funker... Sentrallås, klimaanlegg, hel/halvlys og pussermotorene til lyktene er vanlige feil.
Mekanisk er de solide, men foringer, hjullager og drivknuter kan få juling på en såpass tung og sprek forhjulstrekker.
Sjekk også støtdempere.
Motoren skal gå jevnt og stille... Ingen ventiltikking eller rakling i registerkjedet.
Sjekk også for kjøleveskelukt i kupeen... Ikke uvanlig at varmeregisteret lekker.

Rusten er for det meste ærlig, Dvs synlig... Sjekk i skjermkanter, og under dørene.
Den skumleste rusten på disse er i nedkant på frontruta... Er det bobler på A-stolpene i nedre hjørner på ruta, bør du fjerne deklset under viskerne for å sjekke øvre del av torpedoveggen Her kan det noen ganger være ille.
Ta også en titt under bilen, spesielt ved innfestingen av bakre støtfanger.

Det ble mye å sjekke, men hvis disse punktene er ok, og bilen er hel, pen og tight og fin å kjøre, så er det lite som slår en 9000 !

Lykke til :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav knut » 06 apr 2015, 12:12

Så det er såpass, ja :?
Etter å ha skrudd V4 nokre dagar i påska, innser eg vel nøkternt at eg ikkje treng fleire hobbybilar...
Men takk for at du tok deg tid til å svara så raskt og utfyllande. Dette forumet er virkeleg litt av ein ressursbank!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
Jokke900
Innlegg: 1215
Registrert: 03 nov 2012, 01:39
Sted: Skogn
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav Jokke900 » 06 apr 2015, 13:00

Så det er såpass?

Personlig fikk jeg ikke egentlig inntrykket av at 9000 stort sett bør anses som en hobbybil der det blir mye å gjøre uansett hva du kjøper. Det finnes jo veldig mange gode eksemplarer rundt om. Klart bilen begynner å dra på årene og når avanserte biler for sin tid nå i dag begynner å dra på årene snakker vi en del elektronikk som kan feile. I motsetning til gode gamle V4er og totaktere for eksempel.

Nå har jeg aldri hatt så mye med 9000 å gjøre, men en kompis i Trondheim kjøpte seg delebil i Sverige og jeg hjelper med å bytte om deler. Må si jeg er riktig så imponert over bilen. Et par minus med modellen er sånn overall det jeg kan finne. Det er plassering av tenninga; FEIL og de triste speilene. De henger og ser deppa ut. Ellers er vel motoren den beste og mest solide turbomotoren Saab har laget. 2.3 litern klarer krefter i bøtter og spann før noe må byttes i det hele tatt.

Det er absolutt en morsom bil og bruker du god tid på å finne en bil som ikke går i fella på noen punkter så får du en knallgod bil!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav Tore T » 06 apr 2015, 17:04

Hei igjen Knut !

Jeg tror du oppfattet innlegget mitt litt mer negativt enn det var ment... En bra 9000 er absolutt en bruksbil du kan stole på... Jeg bare skrev opp alt jeg kom på som kan være greit å sjekke før kjøp... Hvis bilen har mange feil, er det jo greit å styre unna. Men med km-standen på den du sikter til, vil jeg nok tro at det meste av punktene jeg ramset opp ikke er aktuelle...
Men det er klart, bilen er nesten 20 år gammel, så noe må man jo regne med... Men et lysrele eller et par foringer eller hjullager er jo ikke all verden da...
Er bilen noenlunde rustfri og tight, er det nok duket for mange mil med kjøreglede i mange år uten alt for store overraskelser.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
96GT
Innlegg: 1436
Registrert: 30 okt 2012, 22:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav 96GT » 06 apr 2015, 17:42

Ser at det nevnes 2.3 turbo. Bil i annonse et 2l med 131 HK. Min far hadde tillsvarende i min ungdom. God komfort... men undermotorisert... merkes spesielt med folk i bilen...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

Brukeravatar
Jokke900
Innlegg: 1215
Registrert: 03 nov 2012, 01:39
Sted: Skogn
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav Jokke900 » 06 apr 2015, 20:49

96GT skrev:Ser at det nevnes 2.3 turbo. Bil i annonse et 2l med 131 HK. Min far hadde tillsvarende i min ungdom. God komfort... men undermotorisert... merkes spesielt med folk i bilen...


Det er helt sant.. My bad.. Ble litt revet med i fremsnakket mitt av 9000 bare :?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: -97 9000 - Hva bør jeg se etter?

Legg innav Tore T » 06 apr 2015, 21:14

Skal innrømme at jeg ikke har kjørt så mye 9000 med minste motor...
Min onkel har en, og har bare kjørt den alene, og da kjentes den grei nok ut, men mulig den fort blir treg med litt last.
Har kjørt mest den 2,3 i'n jeg hadde... Den derimot var råsterk, og dro stor campingvogn som en lek...

Har ellers kjørt en del med en 150 hk lavtrykksturbo, og den gikk veldig fint... Men 2,3i'n virket faktisk sterkere til "hverdagskjøring"...
En fulltrykksturbo har garantert krefter i overflod ... :-)

Håper du ikke gir opp 9000- drømmen, jeg vurderer faktisk sterkt å bytte ut 9-3n mot en selv...
I mine øyne er 9000 klart den mest gedigne bilen Saab har bygget, selv om den ikke helt har nådd klassikerstatus enda...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Gå tilbake til «9000»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester