Electronic Ignition POWERSPARK

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Electronic Ignition POWERSPARK

Postby Tore T » 13 Mar 2015, 11:51

Nå skal jeg ikke ødelegge gleden din, Yngve, men tror nok det er lurt å stille tenninga på nytt etter at du har satt inn powerspark'en... Tror du har mer enn rimelig flaks hvis tenninga er riktig etter byttet...
Men du trenger ingen tenningslampe, kun prøvelampe :)

5-minutters tenningsinnstillingsprosedyre for powerspark-tenning..:
(Samme prosedyre funker også på stiftetenning, men du må sjekke / justere stiftåpningen i tillegg... tilkommer da mellom punkt 2 og 3)
Merk også at når du har powerspark, kan du oppleve av prøvelampa gløder svakt hele tiden... dette er normalt. Det er ingen tvil når den tennes og "slokner" likevel :-)

1: Ta av fordelerlokket
2: Still motoren på 6 grader f.ø.d. og rotoren pekende mot merket i fordelerhuset.
3: Løsne fordeleren (13 mm skrue... bare løsne, ikke ta bort helt)
4: Skru på tenninga
5: Sett prøvelampa mellom + og - på coilen
6: Still fordeleren akkurat dit lampa begynner å lyse når du vrir medurs. (Hvis lampa lyser før du begynner å vri fordeleren, så vri moturs til den slokner, og så forsiktig medurs til akkurat der den begynner å lyse igjen)
7: Som dobbelkontroll kan du sjekke at rotoren fortsatt peker noenlunde mot merket i fordelerhuset nør du har gjort justeringen... hvis ikke, har du sannsynligvis justert 90 grader feil... ;-)
8: Skru av tenninga
9: Skru fast fordeleren igjen (13mm skrue)
10: monter fordelerlokket
11: Tut & kjør !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Electronic Ignition POWERSPARK

Postby Yngve Knutsen » 14 Mar 2015, 15:46

Ser der ja Tore T. Her dukket det opp info som jeg ikke var klar over, ei heller fått info om.
Tenninga må stå på altså.
Da er det ikke rart at prøvelsmpa lyste hele tiden samma f....hva jeg gjorde.
Etter at kompisen min knalla kondensatoren på Saab'n min for en tid tilbake, turde ikke jeg å sette på tenninga av frykt for å ta liv av Powerspark'n.
Da blir sagen en helt annen sa mannen da han saget i spikeren.
Men da skal jeg hive meg til med dette serru.
Takk takk :)
Mobil 90191238

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Electronic Ignition POWERSPARK

Postby Tore T » 14 Mar 2015, 17:50

Ops Yngve, glemte kanskje å skrive det med tenninga nå jeg skrev pm til deg for en stund siden ja... Beklager !
Men hvis bilen har gått bra helt siden du satte inn powerspark'en, er tenninga sikkert ikke så langt unna riktig...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Electronic Ignition POWERSPARK

Postby Yngve Knutsen » 14 Mar 2015, 23:07

Har ikke prøvekjørt etter justering.
Begynte å surre med den skrikende varmevifta.
Fikk ikke gjort stort med den heller, får bare håpe den holder en stund.
Men jeg fikk hvertfall tatt en start up og nå smalt den til, med en gang :)
Egentlig har jeg ikke gjort annet enn å bare surre ett par døgn ( bob bob)
uti garasjen.
Fått opp lys armatur, hyller, inn med en benk, kasta søppel og værktøy og dividert no alvorlig med alt på en gang :D
Image
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest