Forsterke A-armer?

For alle diskusjoner vedrørende motortrimming, bremse-oppgradering, osv.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Forsterke A-armer?

Postby Kjetil » 08 Mar 2015, 15:50

Hvilke fordeler oppnår man med å forsterke de øvre og nedre A-armene i forstillingen? Noen kaller de lenke armer. Dette er/var etter hva jeg har sett vanlig på V4 og 99 som ble brukt i rally. Var det for å tåle belastningen av store hopp, eller gjøre forstillingen mer stabil og dermed forbedre kjøreegenskapene? Er det verdt å gjøre jobben på en gatebil med bare litt ekstra effekt utover originalen?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Eimund » 08 Mar 2015, 21:10

Har vurdert dette selv, og har kommet til at det har flere ulemper enn fordeler. Noe må gi seg når belastningen blir for stor, og da foretrekker jeg å bytte armer før karosseri oppretting. Tror du skal ha rimelig mye effekt for å rive de skjeve på gata.
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 00:53

Eimund wrote:Har vurdert dette selv, og har kommet til at det har flere ulemper enn fordeler. Noe må gi seg når belastningen blir for stor, og da foretrekker jeg å bytte armer før karosseri oppretting. Tror du skal ha rimelig mye effekt for å rive de skjeve på gata.
Ja, dette er et godt poeng, Eimund. Regner med at du tenker på "uhell" i form av steiner, fortauskanter, trestubber og lignende?
Hvis en forsterkning ikke har merkbar positiv innvirkning på kjøreegenskapene kan det virke bortkastet. Noen her som har erfaring med det?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Tore T » 11 Mar 2015, 08:41

Holder også med Eimund her !
Skulle en være uheldig å treffe en fortauskant eller et svært hull i veien, er det greit at det som "tar støyten" kan byttes med skruer & muttere...!

Ellers er vel forstillinga på saab 93/96/99/OG900 anerkjent for å være veldig bra som den er netopp med tanke på kjøreegenskaper...

Rallygutta forterket vel både A-armer og innfestinga i karrosseriet, og når en ser hvordan de bilene får juling på skogen, er det sikkert fornuftig med tanke på holdbarhet... Men for en gatebil med moderat effektøkning tror jeg ikke det hverken er nødvendig eller at du vil kjenne noen som helst forskjell... Å bytte til stivere foringer derimot (f.eks powerflex), det utgjør nok en merkbar forskjell :)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 09:51

Tore T wrote: ... Men for en gatebil med moderat effektøkning tror jeg ikke det hverken er nødvendig eller at du vil kjenne noen som helst forskjell...
Hva mener vi med moderat effektøkning? Er fra 63 til 150 innenfor for V4 :D ,og fra 100 til 180 innenfor for 99?
Tore T wrote:Å bytte til stivere foringer derimot (f.eks powerflex), det utgjør nok en merkbar forskjell :)
Polyurethane og/eller nylon foringer blir det både på 95an og 99an. Jeg har et sett med nylonforinger fra Classic Saab Racing http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=156. Noen som har erfaring med disse i forhold til Powerflex som er av polyurethane?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby 99turbo » 11 Mar 2015, 12:03

Er da ikke vanlig å forsterke bærearmene selv på relativt blodtrimmede 900 med helt opp i over 300 hk. Det er vel ikke det største problemet med vridning av de armene, SÅ mye moment bør du nok ikke ha om du ikke vil skifte girkasse 4 ganger om dagen :lol:
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Kjetil » 11 Mar 2015, 19:32

:lol: Fint! Nå har jeg fått akkurat de svarene jeg ønsket. Betyr mindre jobb for meg. Tenkte bare det måtte være en god grunn siden det er mange som gjør denne forsterkningen.
Hvis det ikke kommer gode argumenter forblir disse som de er:
Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Vidarhs » 11 Mar 2015, 20:43

Hei Kjetil! er ganske enig i det som er skrevet her.men egen erfaring,er at forsterka bærearmer,gir mer stabil framvogn,og mer nøyaktig styring(selv med org foringer.30-40 år gamle armer,som har vært med på litt,flexer sikkert mer enn nye,så det kan også være ett argument.du kan kanskje lage en mellomvariant,stanse hull i forsterknings-platene? I sammen med andre mod,blir det sikkert suverent!

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Ingvarjg » 11 Mar 2015, 21:24

Å stive av armene må da redusere torque-steer? Har aldri prøvd, men hvis selve armene flexer så må da en avstiving av dem gjøre mye større utslag enn all verdens stive foringer.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Forsterke A-armer?

Postby Vidarhs » 11 Mar 2015, 21:49

Vil tro det,særlig sammen med forandring av caster-vinkel,skal det gi positive utslag.Men ikke prøvd,fra min side.Hvis bilen går snor rett under full aks med sperre,stor motorkraft osv er det vel ett + :)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest