Pers 1965 Saab 96

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 01 Mar 2015, 08:09

Er det noen som vet om det er et vanlig problem at clutchhuset er dårlig rundt lageret til lammelaksel?
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Morten S. » 01 Mar 2015, 10:45

Ikke vær borte i det problemet før. I de tilfeller jeg har hatt lekkasje der har det holdt med å bytte simringen.

MEN hvorfor bytter du til V4 kasse? På 1965 modellen er det bare å dra av ytterdelen fra drivakselen (hele klumpen med trommel m.m.) og tre på tilsvarende fra en med skivebremser.

Per O wrote:Er det noen som vet om det er et vanlig problem at clutchhuset er dårlig rundt lageret til lammelaksel?

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 01 Mar 2015, 12:04

Jeg kjøpte nye vørtekaker å skulle bytte disse men skålene var fulle av gravrust innvendig så jeg droppet det alternativet. Derfor bestemte jeg meg for å bruke V4 Kasse for den hadde jeg liggende. Uansett må jeg bruke clutchhuset fra totakter.
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Eimund » 01 Mar 2015, 18:06

Det er normalt ett par millimeter slakk i hullet hvor lageret sitter. Dette pga toleranser i opplining av motor/girkasse. Slik er det ihvertfall på mine kasser :)
Mvh
Eimund Lunde

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 01 Mar 2015, 20:11

Det var gode nyheter kanskje alt er ok. Det var ikke no slark jeg kunne merke på V4 huset, totakt huset er kanskje annerledes. Jeg tar ut akselen for å få sett nærmere på huset.
Takk for tipset.
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 06 Mar 2015, 17:07

Image
Da var clutchhuset fra totakteren friskmeldt og montert på V4 kassa. Sjekket opp med verkstedboka og det er riktig som Eimund skriver at lageret på lammelakselen skal sitte løst i clutchhuset.
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

Per
Posts: 63
Joined: 09 Nov 2012, 23:27
Location: Oslo
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Per » 25 May 2015, 09:10

Har skrudd ut bremsepumpa i dag men klarer ikke å få ut innmaten for å skifte pakninger. Har fjernet låseringen i bak kant å prøvd med trykk luft men den kommer ikke ut. Den går lett frem og tilbake, er den låst på en annen måte?
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Pers 1965 Saab 96

Postby Morten S. » 25 May 2015, 09:40

Fått ut den hvite brikken også? Det ligger enda en låsring bak denne.
Se prosjekttråden til Joakim.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest