1979 99 turbo
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Ser knallflott ut
Kom forresten over dette, noe for deg?
Jeg skal till Vänersborg om ikke så lenge for å hente motor til min og900 og kan kansje ta det med hvis det er interesse for det...
http://www.blocket.se/alvsborg/SAAB_99_ ... m?ca=3&w=3
Kom forresten over dette, noe for deg?
Jeg skal till Vänersborg om ikke så lenge for å hente motor til min og900 og kan kansje ta det med hvis det er interesse for det...
http://www.blocket.se/alvsborg/SAAB_99_ ... m?ca=3&w=3
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Takker for tipsetsigge wrote:Ser knallflott ut
Kom forresten over dette, noe for deg?
Jeg skal till Vänersborg om ikke så lenge for å hente motor til min og900 og kan kansje ta det med hvis det er interesse for det...
http://www.blocket.se/alvsborg/SAAB_99_ ... m?ca=3&w=3
Jeg har allerede et slikt sett liggende..
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Da er motoren på plass i bilen
Ny clutch og slavesylinder er også på plass. Ny oljekjøler og slanger er også montert. Det var vanskelig å få rette koblinger på slangene, så noe av de gamle måtte brukes på nytt.
Det ble litt stress med å få start på den: kjørte den først kun på startmotor til oljetrykket var på plass. Deretter var det å prøve starte, men den døde med én gang.
Etter mye feilsøking ble den nye bensinpumpen skiftet og deretter ble feilen lokalisert til systemtrykkventilen: denne var grodd fast slik at det ikke gikk retur til tanken.. (regner med dette drepte bensinpumpen )
Så snart jeg hadde fylt vann på kjølesystemet begynte det å lekke i toppakningen på eksossiden. Toppakningen er ny, og toppen er planet og dratt med 95Nm. Kompresjonen er målt og er ok. Når jeg startet motoren begynte den også å lekke vann på innsugssiden av toppakningen. Jeg skjønner ikke hva som er årsaken her - gode forslag mottas med takk
Har nå demontert toppen uten å finne noe feil; det er tydelig at det lekker fra kjølevannskanalene og ut av toppakningen.
Skal jeg bare montere ny pakning eller skal jeg i tillegg legge på f.eks Hylomar rundt kjølekanalene?
Ny clutch og slavesylinder er også på plass. Ny oljekjøler og slanger er også montert. Det var vanskelig å få rette koblinger på slangene, så noe av de gamle måtte brukes på nytt.
Det ble litt stress med å få start på den: kjørte den først kun på startmotor til oljetrykket var på plass. Deretter var det å prøve starte, men den døde med én gang.
Etter mye feilsøking ble den nye bensinpumpen skiftet og deretter ble feilen lokalisert til systemtrykkventilen: denne var grodd fast slik at det ikke gikk retur til tanken.. (regner med dette drepte bensinpumpen )
Så snart jeg hadde fylt vann på kjølesystemet begynte det å lekke i toppakningen på eksossiden. Toppakningen er ny, og toppen er planet og dratt med 95Nm. Kompresjonen er målt og er ok. Når jeg startet motoren begynte den også å lekke vann på innsugssiden av toppakningen. Jeg skjønner ikke hva som er årsaken her - gode forslag mottas med takk
Har nå demontert toppen uten å finne noe feil; det er tydelig at det lekker fra kjølevannskanalene og ut av toppakningen.
Skal jeg bare montere ny pakning eller skal jeg i tillegg legge på f.eks Hylomar rundt kjølekanalene?
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Jeg kjenner svært lite til disse motorener så jeg uttaler meg på generell basis. Du har ikke "bånna" boltene? Og hvilken kvalitet er det på pakningen din.
Kan fortelle en historie fra da.jeg var "fattig lærling". Hadde en gammal Volvo med b20 og gåen topp. Plana toppen og kjøpt pakning på en svensk billig kjede. Og ut pipla det kjølevæske. Tok av igjen, klaga på jobben til han som plana den. Han mente jeg bånna boltene. La på ny pakningen og skiver på boltene. Igjen lakk det. Opp med toppen for tredje gang. Kjøpte pakning av anerkjent merke. Kosta faktisk 3kr mindre enn hos svensk billig kjede... Og tett ble den.
Kan fortelle en historie fra da.jeg var "fattig lærling". Hadde en gammal Volvo med b20 og gåen topp. Plana toppen og kjøpt pakning på en svensk billig kjede. Og ut pipla det kjølevæske. Tok av igjen, klaga på jobben til han som plana den. Han mente jeg bånna boltene. La på ny pakningen og skiver på boltene. Igjen lakk det. Opp med toppen for tredje gang. Kjøpte pakning av anerkjent merke. Kosta faktisk 3kr mindre enn hos svensk billig kjede... Og tett ble den.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Ja, jeg mistenker at pakningen er dårlig, jeg har hatt den liggende i mange år og husker ikke hvor jeg kjøpte den. Boltene "bånner" ikke, men de er jo brukte.super'n wrote:Jeg kjenner svært lite til disse motorener så jeg uttaler meg på generell basis. Du har ikke "bånna" boltene? Og hvilken kvalitet er det på pakningen din.
Kan fortelle en historie fra da.jeg var "fattig lærling". Hadde en gammal Volvo med b20 og gåen topp. Plana toppen og kjøpt pakning på en svensk billig kjede. Og ut pipla det kjølevæske. Tok av igjen, klaga på jobben til han som plana den. Han mente jeg bånna boltene. La på ny pakningen og skiver på boltene. Igjen lakk det. Opp med toppen for tredje gang. Kjøpte pakning av anerkjent merke. Kosta faktisk 3kr mindre enn hos svensk billig kjede... Og tett ble den.
Siden de ikke er dratt med grader i tillegg til moment vil jeg tro de er ok. Jeg gjør et nytt forsøk med en annen pakning og krysser fingrene..
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Sigge
- Posts: 275
- Joined: 18 Oct 2014, 09:27
- Location: Emmerød
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Driver med samme typen feilsøking på min 900. Har misstanke om at det er bensinpumpa som er synderen.Deretter var det å prøve starte, men den døde med én gang.
Etter mye feilsøking ble den nye bensinpumpen skiftet og deretter ble feilen lokalisert til systemtrykkventilen: denne var grodd fast slik at det ikke gikk retur til tanken.. (regner med dette drepte bensinpumpen )
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Det enkleste er å måle bensinmengden via returslangen til tanken for å se om bensinpumpen leverer det den skal. Den nye pumpen min klarte imidlertid ikke å levere ut noe som helst - den virket i 2-3 min og deretter hørte jeg den bygget opp trykk inni seg selv før den stoppet. Jeg har ikke sett mer på den, men det ligger en tilbakeslagsventil i utløpet på den som skal være med på opprettholde trykket i systemet etter at pumpen er stoppet. Pumpen på 900 er annerledes, men det er mulig det er tilbakeslagsventil i den også ?Sigge wrote:
Driver med samme typen feilsøking på min 900. Har misstanke om at det er bensinpumpa som er synderen.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Angående lekk toppakning, så har jeg vært borti akkurat det samme på en Volvo B20.
Prøvde først å rense gjenger, ha olje på boltene, og ikke minst være sikker på at de ikke bånner. Dette hjalp ikke for meg. Synderen viste seg (etter timesvis med feilsøking) å være defekt momentnøkkel! Den var tilsynelatende helt i orden, og klikket og greier, men på alt for lavt moment....
Prøvde først å rense gjenger, ha olje på boltene, og ikke minst være sikker på at de ikke bånner. Dette hjalp ikke for meg. Synderen viste seg (etter timesvis med feilsøking) å være defekt momentnøkkel! Den var tilsynelatende helt i orden, og klikket og greier, men på alt for lavt moment....
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Hvis en momentnøkkel blir liggende oppspendt på moment skjer det du beskriver. Viktig å slakke den helt opp etter bruk. Er så heldig at jeg får kalibrert momentnøkkelene mine gjennom jobben annethvert år..Anders_O wrote:Angående lekk toppakning, så har jeg vært borti akkurat det samme på en Volvo B20.
Prøvde først å rense gjenger, ha olje på boltene, og ikke minst være sikker på at de ikke bånner. Dette hjalp ikke for meg. Synderen viste seg (etter timesvis med feilsøking) å være defekt momentnøkkel! Den var tilsynelatende helt i orden, og klikket og greier, men på alt for lavt moment....
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest