Jaaa, dette prosjektet har pågått en stund. Bilen ble innkjøpt som et påbegynt renoveringsprosjekt senhøst 2006, og slept på henger fra østlandet til Trøndelag. Ved pitstop hadde ekvipasjen en tendens til å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Hva gjør man så, når man har kjøpt seg et skall og en delehaug. Begynner man å samle deler og blakker seg på å sette bilen i originalstand med 60 hk, eller finner man på noe gærnskap? Jo da tenkte jeg som så, at når man kjøper en bil så til de grader i deler, så står man jo fritt til hvordan man vil sette den sammen igjen. Første arbeidsskisse:
Kravlista:
-midtmotor og bakhjulstrekk
-beholde hovedtrekkene av originalutseendet eksteriørt
-moderne turbomotor, moderne motorstyring (Trionic 7 fra Saab 9-5), bremsesystem og hjuloppheng
-godkjent av biltilsynet, med skilt!!
Etter at delehaugen ble forsvarlig lagret i en mørk garasje og arbeidsskissa ble laget, skjedde det fint lite i lang tid. Bilen sto trygt og jeg hadde andre prosjekter, men jeg glemte aldri denne bilen og mange tanker sirkulerte rundt før jeg til slutt ble såpass enig med meg selv at en rørramme med integrert veltebur ble tegnet opp i 3D og styrkeberegnet. Rapporten fra dette ble sendt til Biltilsynet og det ble spurt pent om å få hive inn en trimmet Saab B205 turbomotor, rett foran bakakselen. Etter mange måneder svarte de positivt på det.
Bilen ble da plukket fram og rørramma ble sveist sammen, motor og gir ble prøvemontert og det ble klart at det ikke ble enkelt å få inn et fornuftig hjuloppheng uten for mange kompromisser. Løsningen ble å sette seg ned ved skrivebordet igjen og tegne, styrkeberegne og ikke minst regne på tyngdepunkt og vektforskyvinger, og til slutt søke om 300 mm bredding av sporvidden, noe Biltilsynet etter mange måneder svarte positivt på.
Bilen står i dag med bærende del av rørramma ferdig med motorfester på plass, dette er inspisert av Biltilsynet og godkjent. Motor og kasse passer fint bak setene, litt trangt å løfte inn og ut men pytt pytt.
Liten teaser med skallet på:
Den som bruker deler fra flest bilmerker vinner?? Detaljene om dette bildet får komme etterhvert, med mindre noen ser hvor spindlene er hentet fra.
Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
Sonett III, noe uoriginal
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
ER DU GÆRN!! dette er akkurat hva vi trenger i dette forumet!!! Det finnes tusen millioner orginale Saaber der ute - litt morsom kan vi vel også ha det??Ingvarjg wrote: Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
Super spenstig opplegg du holder på med - jeg er fortsatt i sjokk og vantro at du har fått tommel opp for dette hos biltilsynet - du har ikke tilfeldigvis familie der... MEN ser at du kjører på skikkelig med detaljerte beregninger og da går vel ting enklere.
Skallet ditt ser veldig rustfritt og rett ut ! var akkurat og så på en 72 sonett som var totalt motsatt av din - mere hull enn stål igjen....
Er dette et prosjekt du har holdt på med lenge? og har du noe tidsperspektiv på bygget eller er det bare kosejobb med den tiden det tar?
Topp tråd
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
-
- Posts: 88
- Joined: 03 Dec 2014, 09:32
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Da spørs det om ikke denne tråden får utbroderes videre her da, uten fare for egen sikkerhet, hehe!Henning wrote:ER DU GÆRN!! dette er akkurat hva vi trenger i dette forumet!!! Det finnes tusen millioner orginale Saaber der ute - litt morsom kan vi vel også ha det??Ingvarjg wrote: Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
Super spenstig opplegg du holder på med - jeg er fortsatt i sjokk og vantro at du har fått tommel opp for dette hos biltilsynet - du har ikke tilfeldigvis familie der... MEN ser at du kjører på skikkelig med detaljerte beregninger og da går vel ting enklere.
Skallet ditt ser veldig rustfritt og rett ut ! var akkurat og så på en 72 sonett som var totalt motsatt av din - mere hull enn stål igjen....
Er dette et prosjekt du har holdt på med lenge? og har du noe tidsperspektiv på bygget eller er det bare kosejobb med den tiden det tar?
Topp tråd
Biltilsynet er med på det meste, så lenge bilen er gammel nok, det man gjør er i henhold til kjøretøyforskriften og ikke minst at man kan legge fram dokumentasjon som holder vann. Kan man ikke det, så kan man vel i prinsippet bare glemme det.
Dette har kun vært kosejobb uten tidsplan. Prosjektet er så stort at det er fort gjort å gå seg helt ned, så derfor har det vært et "attåtprosjekt" over flere år. Men nå har den plutselig flyttet inn i garasjen hjemme utenfor huset, etter å ha stått i lånt lokale tidligere, så det spørs om det ikke må bli et alvorlig taktskifte her nå.
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
I LOVE IT!!!! men så er ikke jeg så fryktlig konservativ...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Dette er komplett galskap...!
AND I APPROVE OF THIS!
AND I APPROVE OF THIS!
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Gleder meg til fortsettelsen, Ingvar!
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Bare fint med fler gærninger her...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 88
- Joined: 03 Dec 2014, 09:32
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Jeg får vel fullføre kortversjonen av det som er gjort fram til i dag, slik at dere kan henge med videre etterhvert som det skjer noe.
Her fjernes original bensintank og stålvegg:
Vekk med mere stål:
Begynner på buret, rørbøyeren jeg hadde samlet på ble plutselig kjekk å ha:
Motoren ble en modifisert B206-blokk, oljekanaler ble boret for oljekjølingsdyser:
Lange Verdi råder og JE stempel laget på spesifiserte mål:
Får nå dette plass?
Med ny sporvidde er det bare å kappe vekk mer originalt stål:
Vekk med enda mer, bredding og forlengelse av fotbrønn:
Merking og oppmåling med laser for å kontrollere retthet:
Inn med nytt stål i fronten, blir et par hakk stivere enn originalt
Forlenget fotbrønn sett innenfra, sammen med den nye rattstammen som skal inn:
Da har vi vel tatt igjen nåtiden, om enn i kortversjon.
Her fjernes original bensintank og stålvegg:
Vekk med mere stål:
Begynner på buret, rørbøyeren jeg hadde samlet på ble plutselig kjekk å ha:
Motoren ble en modifisert B206-blokk, oljekanaler ble boret for oljekjølingsdyser:
Lange Verdi råder og JE stempel laget på spesifiserte mål:
Får nå dette plass?
Med ny sporvidde er det bare å kappe vekk mer originalt stål:
Vekk med enda mer, bredding og forlengelse av fotbrønn:
Merking og oppmåling med laser for å kontrollere retthet:
Inn med nytt stål i fronten, blir et par hakk stivere enn originalt
Forlenget fotbrønn sett innenfra, sammen med den nye rattstammen som skal inn:
Da har vi vel tatt igjen nåtiden, om enn i kortversjon.
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Sonett III, noe uoriginal
Herre jösses...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest