Sonett III, noe uoriginal

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Sonett III, noe uoriginal

Postby Ingvarjg » 28 Jan 2015, 10:38

Jaaa, dette prosjektet har pågått en stund. Bilen ble innkjøpt som et påbegynt renoveringsprosjekt senhøst 2006, og slept på henger fra østlandet til Trøndelag. Ved pitstop hadde ekvipasjen en tendens til å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Image

Image

Image

Hva gjør man så, når man har kjøpt seg et skall og en delehaug. Begynner man å samle deler og blakker seg på å sette bilen i originalstand med 60 hk, eller finner man på noe gærnskap? Jo da tenkte jeg som så, at når man kjøper en bil så til de grader i deler, så står man jo fritt til hvordan man vil sette den sammen igjen. Første arbeidsskisse:
Image

Kravlista:
-midtmotor og bakhjulstrekk
-beholde hovedtrekkene av originalutseendet eksteriørt
-moderne turbomotor, moderne motorstyring (Trionic 7 fra Saab 9-5), bremsesystem og hjuloppheng
-godkjent av biltilsynet, med skilt!!

Etter at delehaugen ble forsvarlig lagret i en mørk garasje og arbeidsskissa ble laget, skjedde det fint lite i lang tid. Bilen sto trygt og jeg hadde andre prosjekter, men jeg glemte aldri denne bilen og mange tanker sirkulerte rundt før jeg til slutt ble såpass enig med meg selv at en rørramme med integrert veltebur ble tegnet opp i 3D og styrkeberegnet. Rapporten fra dette ble sendt til Biltilsynet og det ble spurt pent om å få hive inn en trimmet Saab B205 turbomotor, rett foran bakakselen. Etter mange måneder svarte de positivt på det.

Bilen ble da plukket fram og rørramma ble sveist sammen, motor og gir ble prøvemontert og det ble klart at det ikke ble enkelt å få inn et fornuftig hjuloppheng uten for mange kompromisser. Løsningen ble å sette seg ned ved skrivebordet igjen og tegne, styrkeberegne og ikke minst regne på tyngdepunkt og vektforskyvinger, og til slutt søke om 300 mm bredding av sporvidden, noe Biltilsynet etter mange måneder svarte positivt på.

Bilen står i dag med bærende del av rørramma ferdig med motorfester på plass, dette er inspisert av Biltilsynet og godkjent. Motor og kasse passer fint bak setene, litt trangt å løfte inn og ut men pytt pytt.

Liten teaser med skallet på:
Image

Den som bruker deler fra flest bilmerker vinner?? Detaljene om dette bildet får komme etterhvert, med mindre noen ser hvor spindlene er hentet fra.
Image

Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby Henning » 28 Jan 2015, 10:44

Ingvarjg wrote: Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
ER DU GÆRN!! dette er akkurat hva vi trenger i dette forumet!!! Det finnes tusen millioner orginale Saaber der ute - litt morsom kan vi vel også ha det??

Super spenstig opplegg du holder på med - jeg er fortsatt i sjokk og vantro at du har fått tommel opp for dette hos biltilsynet - du har ikke tilfeldigvis familie der... :D MEN ser at du kjører på skikkelig med detaljerte beregninger og da går vel ting enklere.

Skallet ditt ser veldig rustfritt og rett ut ! var akkurat og så på en 72 sonett som var totalt motsatt av din - mere hull enn stål igjen....

Er dette et prosjekt du har holdt på med lenge? og har du noe tidsperspektiv på bygget eller er det bare kosejobb med den tiden det tar?

Topp tråd :twisted:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby Yngve Knutsen » 28 Jan 2015, 10:53

Dette liker vi serru :)
Mobil 90191238

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby Ingvarjg » 28 Jan 2015, 10:59

Henning wrote:
Ingvarjg wrote: Blir jeg nå skutt av den konservative kjerne i GSV, eller er dette bare morosamt??
ER DU GÆRN!! dette er akkurat hva vi trenger i dette forumet!!! Det finnes tusen millioner orginale Saaber der ute - litt morsom kan vi vel også ha det??

Super spenstig opplegg du holder på med - jeg er fortsatt i sjokk og vantro at du har fått tommel opp for dette hos biltilsynet - du har ikke tilfeldigvis familie der... :D MEN ser at du kjører på skikkelig med detaljerte beregninger og da går vel ting enklere.

Skallet ditt ser veldig rustfritt og rett ut ! var akkurat og så på en 72 sonett som var totalt motsatt av din - mere hull enn stål igjen....

Er dette et prosjekt du har holdt på med lenge? og har du noe tidsperspektiv på bygget eller er det bare kosejobb med den tiden det tar?

Topp tråd :twisted:
Da spørs det om ikke denne tråden får utbroderes videre her da, uten fare for egen sikkerhet, hehe!

Biltilsynet er med på det meste, så lenge bilen er gammel nok, det man gjør er i henhold til kjøretøyforskriften og ikke minst at man kan legge fram dokumentasjon som holder vann. Kan man ikke det, så kan man vel i prinsippet bare glemme det.

Dette har kun vært kosejobb uten tidsplan. Prosjektet er så stort at det er fort gjort å gå seg helt ned, så derfor har det vært et "attåtprosjekt" over flere år. Men nå har den plutselig flyttet inn i garasjen hjemme utenfor huset, etter å ha stått i lånt lokale tidligere, så det spørs om det ikke må bli et alvorlig taktskifte her nå.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby super'n » 28 Jan 2015, 11:09

:D :D :D I LOVE IT!!!! men så er ikke jeg så fryktlig konservativ... :D :D :D
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby kanonjon » 28 Jan 2015, 15:52

Dette er komplett galskap...!










AND I APPROVE OF THIS! 8-) 8-) :twisted: :twisted:

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby Morten S. » 28 Jan 2015, 16:42

Gleder meg til fortsettelsen, Ingvar!

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby 96GT » 28 Jan 2015, 18:52

Bare fint med fler gærninger her...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby Ingvarjg » 28 Jan 2015, 20:44

Jeg får vel fullføre kortversjonen av det som er gjort fram til i dag, slik at dere kan henge med videre etterhvert som det skjer noe.

Her fjernes original bensintank og stålvegg:
Image

Vekk med mere stål:
Image

Begynner på buret, rørbøyeren jeg hadde samlet på ble plutselig kjekk å ha:
Image

Image

Motoren ble en modifisert B206-blokk, oljekanaler ble boret for oljekjølingsdyser:
Image

Lange Verdi råder og JE stempel laget på spesifiserte mål:
Image

Image

Får nå dette plass?
Image

Image

Med ny sporvidde er det bare å kappe vekk mer originalt stål:
Image

Vekk med enda mer, bredding og forlengelse av fotbrønn:
Image

Merking og oppmåling med laser for å kontrollere retthet:
Image

Inn med nytt stål i fronten, blir et par hakk stivere enn originalt :lol:
Image

Image

Image

Image

Forlenget fotbrønn sett innenfra, sammen med den nye rattstammen som skal inn:
Image

Da har vi vel tatt igjen nåtiden, om enn i kortversjon.

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Sonett III, noe uoriginal

Postby 96GT » 28 Jan 2015, 21:17

Herre jösses...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest