restaurering av en saab 99 Gli 1981

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
saab99Oslo
Posts: 1
Joined: 27 Jan 2015, 23:23
Contact:

restaurering av en saab 99 Gli 1981

Postby saab99Oslo » 27 Jan 2015, 23:48

Hei!


både jeg og familien har i mange år vært saab "entusiaster", mor og far startet med en 9000i 96' modell, byttet så ut denne med en 9-5 stv, så 95-sedan Osv. folk kjenner vel til hvordan det er, hehe! som 18 åring så jeg på tidlig 900, men fikk en super deal på en ny Lancer og valgte å gå for det i stede.. etter et år klarte jeg selvfølgelig å vrake bilen, og sto da uten bil. Hadde da fått meg ny kjæreste, som hadde en mormor som maste om at jeg skulle lufte hennes gamle saab 900 gl 1984 mod, så jeg spurte om å få låne den. det er det beste som kunne skjedd meg! har aldri opplevd en slik kjøre glede før! satt i føresetet å gliste fra jeg satt meg inn, til jeg gikk ut. bilen hadde stått rolig i en del år, så jeg fikk skiftet ut en hel del slite deler osv, og bilen ble bare bedre og bedre. fikk nyss om at det skulle finnes en enda kulere saab. saab 99 turbo! ble super interessert og har både lest og sett filmer om bilen. ble rett å slett forelsket! men jeg kjøpte meg så en 95 sedan 2,3 t 1998 mod i stede, for det fantes ikke noen for salg på det tidspunktet,, men oljeføleren var kaputt, og motoren raste kort etter jeg kjøpe den. har nå kjørt rundt i 9-5 stv i et år og har lett Norge rundt etter en 99.

10 januar kom drømmen i oppfyllelse, jeg dro til namsos til et utrolig hyggelig eldre ekte par og kjøpte meg en saab 99 gli 1981 2.0 innsprøytningsmotor 118 hk. bilen er rustfri! den har stått 16 år på en varm låve og blitt tatt vare på. planen min for denne bilen er å få den til å gå fortest mulig, med skilt på. ønsker å gjøre bilen helt egen og ha den resten av livet. kanskje kunne gi den til min sønn om den tiden kommer :) jeg ønsker å kunne lære meg alt om bilen, og skal skru alt selv. jeg har ingen mekaniker utdanning, men lærer meg selv ting utrolig raskt. turboen røk på stv jeg kjørte, tok et 5 minutters kurs på youtube og skrudde i vei, noen timer senere var alt på plass og den har nå gått problemfritt i et år. så det er håp i hvertfal, hehe !

jeg har tatt en et par bilder, men har ikke de liggende på dataen jeg skriver på, så må sette inn disse i morgen.

kommer til å skru litt hver dag, ta bilder før og etter og fortelle om prossessen. håper at folk følger med og kommer med råd og anbefalinger under veis.

mvh
Ove Blaalid

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: restaurering av en saab 99 Gli 1981

Postby Morten S. » 28 Jan 2015, 07:12

Velkommen til forumet!

Spennende prosjekt. GLi gror ikke på trær heller.
Har fulgt innlegget ditt på facebook også.

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: restaurering av en saab 99 Gli 1981

Postby Ingvarjg » 28 Jan 2015, 08:10

Lukter det 99 t16-planer av dette, eller? Fullt mulig å få dette godkjent.

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: restaurering av en saab 99 Gli 1981

Postby Stein Are » 28 Jan 2015, 16:22

Den som sto på Jøa?
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest