1978 99 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 18 Nov 2014, 22:47

targus200 wrote:Vi kan snakkes hvis du får problemer med WUR.
Jeg har planer om flere turer til delemarkeder i Sverige til neste år, men generelt er det lite å finne til 99T, hvis det er noe du trenger så kan jeg se hva jeg finner.
Ellers bruker jeg Tradera eller Blocket mye for å finne deler.
Har du mailen til Francesco i Tenerife?
Det høres ut som en plan jeg liker! Takk for tilbudet ifm delemarkeder.
Jeg har vært i kontakt med Franscesco et par ganger og har PDF fra han med deler.
Mulig den er utdatert, men har uansett mailadressen fortsatt mener jeg.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 19 Dec 2014, 17:42

Da er dommen klar og undertegnede forbanna.. :evil:

Fire toerfeil ble det, hvorav noen greie, men unødvendige og totalt uventa og en som var frykta, men av helt andre grunner. Ja, og én helt ok.

Brekket tok ujevnt på høyre og venstre side. For mye, så det ble toerfeil. Ikke uventa og også helt greit. Ingen problemer med det.

De to neste totallene er:

2 - Forevises trafikkstasjon (pga neste toer)
2 - Senkesett

Dette trodde jeg var helt i orden da jeg både forsto det sånn på prosjekttråden til forrige eier, og verken han eller jeg de siste nesten 10 årene aldri har fått noen anmerkning på det. Det er jo helt i orden hvis det viser seg å ikke stemme, men jævlig unødvendig å irriterende at jeg skal få prakk med det når jeg er lovlig seint ute og har mer fluer i lommeboka enn jeg noen gang har hatt. Derfor også måttet utsette.. Det må sjekkes opp og utbedres iallefall.

Siste punkt på lista var at eksosanlegget så ikke originalt ut. Dermed toerfeil. Spurte hvorfor; om det var støy eller utslipp eller hva. Nei, det så bare uoriginalt ut fikk jeg beskjed om.. Jeg har aldri før hørt om at det er et problem så er litt frustrert over den da det ikke akkurat er fort gjort å få fatt i eksos som passer en 99T med en og900 turbosnurre i.. Om jeg har skrudd det sammen med universaldeler fra biltema til et par hundrelapper eller om det er skrudd sammen med Luxury Pipings custom-fit til 5000,- spiller i min verden ingen rolle så lenge støy- og utslippskrav tilfredsstilles?

Var lett irritert og forbanna pga siste punktet da jeg satte meg i bilen. Og hva skjer så? Jo, de har tydelig testa tuta på doningen med hammer innsmurt i vaselin eller fett av noe slag, for hvert minste rattutslag førte til tuting. Ikke sammenhengende, men en hel helvettes haug med småtuting. Mye trafikk og ingen plass å stoppe før jeg kom på andre siden av sentrum og da var jeg så forbanna at det dampa ut av ørene på meg.

Har heldigvis et par skrujern i bilen, så fikk skrudd dekslet av til så mye bannskap, tuting og irritasjon at den gamle dama som gikk forbi lo av meg. Uten den hælvettes lyden å bry meg om kom jeg på at baklukelåsen er sint på meg, så å hente i barnehagen med vogn og alt måtte bli i kjærringa sin bil. Så da var det bare å kjøre tilbake samme vei (hun jobber like ved verkstedet). Da blir jeg like forbanna for det er noe som ikke stemmer under bilen nå. Durer og rasler ved pådrag og over fartshumper høres og føles det (sikkert siden jeg har "uoriginal" eksos og senkesett som ikke er oppført) som om eksosen er løs under bilen og tar nedi..

Alt i alt er jeg oppgitt.. Egentlig nesten feilfritt, men unødvendige påpakk og dall som kommer til å ta tid OG koste penger.. Helt sikkert legitime feil, men mildt sagt unødvendig i mine øyne å henge seg opp i nå.

Vært samme plass én gang før, men blodtrimma 9-5 som også hadde "uoriginal eksos" og 3 feil som de glatt så forbi..

Må vel skru av skiltene, levere dem inn og la den stå til jeg finner penger og papirer til å godkjenne senken og har funnet et eksosanlegg jeg får på bilen.. Neste gang drar jeg på NAF igjen! Får bare håpe ting går opp med bare én bil ei stund.

Noen bedre forslag? :roll:

Hilsen forbanna trønder.. :evil:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby super'n » 19 Dec 2014, 19:29

Kjipe greier Jokke. Føler med deg.

Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, dratt på et helt annet verksted, ikke nevnt noe om forrige kontroll. Bare bestilt en ny, og sett hva som kom ut av den. Senke settet bør du nok få skrevet inn uansett. Koster ikke rare greiene hvis TüV nummeret fortsatt er leselig. Det med eksos har jeg aldri hørt om før, men jeg vet det har kommet strengere regler. Har fått gjennom nærmest rakrøra v4'ere, v8ere og diverse fiater.... men jeg fikk faktisk med TüV papirer på Hirsch eksosen på 9-5'n)

Hvor ujevnt var brekket? Der og veit jeg mange er ekstra strenge på 99 og og900 fordi brekket er fremme, og tenker på det som bremser og ikke et brekk.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Tore T » 19 Dec 2014, 19:53

Uff... Kjipe greier !
Har hatt lignende opplevelse selv for mange år siden, og deretter kun brukt NAF...
Supern's ide om annet veksted tror jeg desverre ikke funker, for kontrollen er vel allerede registrert i en eller annen felles database, slik at alle verksteder som kan ta eu- kontroll vil se at dette allerede er registrert som mangler...?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby super'n » 19 Dec 2014, 20:00

Men det veit dem ikke før kontrollen er tatt... Du kan også klage på kontrollen..

Kjøretøyforskriften:

§ 25-1.Avgasser - generelle krav til motorvogn
1. Motorvogn skal være innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at den ikke unødig utvikler skadelig eller sjenerende gass eller røyk.
Eksosanlegg skal være fritt for lekkasje og føre avgass fra motor og eventuelt varmeapparat ut i friluft på en hensiktsmessig måte.
§ 25-2.Avgasser - generelle krav til bil
1. Bil skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer.
2. Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.
Last edited by super'n on 19 Dec 2014, 20:06, edited 1 time in total.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Yngve Knutsen » 19 Dec 2014, 20:03

super'n wrote:Kjipe greier Jokke. Føler med deg.
Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, dratt på et helt annet verksted, ikke nevnt noe om forrige kontroll. Bare bestilt en ny, og sett hva som kom ut av den. Senke settet bør du nok få skrevet inn uansett. Koster ikke rare greiene hvis TüV nummeret fortsatt er leselig. Det med eksos har jeg aldri hørt om før, men jeg vet det har kommet strengere regler. Har fått gjennom nærmest rakrøra v4'ere, v8ere og diverse fiater.... men jeg fikk faktisk med TüV papirer på Hirsch eksosen på 9-5'n)
Støtter super`n i det han skriver, det sure er de ekstra spenna til ny kontroll vs ny deler.
Det med potta var sprøtt og aldri hørt om.
Har sjøl vist biler med det man kan kalle "bits and pices " med klemmer og rør funnet liggende i veikanten for å få tett eksos (Har sovet og bodd i bilen mye i ett tidligere liv og da er det greit med tett eksos serru)
Senke sett må i vognkortet.
Du har ett kjipt dilemma her Jokke900 og føler med deg.
Har du noen som kunne hjelp deg i helga med no rå skruing og hurtig rep i helga?
Lenge til jul ennå så det holder ikke som unnskyldning for å rekke en ny kontroll før jul.
Men igjen ny utgift til stress kontroll vs nye deler og rep i ro og mak, ditt valg.
HVIS du velger å levere inn skiltene, gjør det før 31/12 er du snill ;)
Mobil 90191238

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Vidarhs » 19 Dec 2014, 20:26

Hei! Kjedelig å ta eu-kontroll på "feil verksted" som ikke skjønner at du har en 36 år gammal grom-bil.kanskje prøve å sette på noen org turbo fjærer(har du liggende ?)Har opplevd det med 2er feil på senka transporter,bytta til org fjærer,og visning vanlig verksted.få noen kyndige til å sjekke eksosen,kanskje ikke mye som skal til? Ønsker uansett lykke til!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 19 Dec 2014, 20:49

Forskjell var mer enn 50%, så det er helt greit. Bryr meg ikke om brekkfeil i det hele tatt. Ikke fremmed for feil på eu heller, så er ikke sur av den grunn. Er irritert over senkesettet som jeg trodde var greit og mildt sagt overraska over begrunnelsen for feil på eksosen.

2'er med tekst "forevises for trafikkstasjon" så skjema blir vel levert inn slik at jeg må dit, super'n eller hva?

Har gått til NAF i alle år etter at BT slutta med egne kontroller og alltid vært fornøyd. Fikk tips om disse med forrige 9-5 da de var Saabfolk. Var fornøyd da den gikk gjennom med komplett og nytt effektanlegg (3" dp og 2,5" halvsats med doble blås) og blodtrim (nesten 300 gamp).. Angrer nå..

Håper nummer på fjærene er leselige. Ikke sjekka. Skal se over tidligere vognkort for å se om det står der også og bare glemt overført.

Lenge til Jul men reiser nordover til svigers på mandag og blir til lørdag så neste uke ryker hele veien. Får bli mekk neste helg og en ny kontroll asap over helga evt.. Nytt verksted vil ikke få opp papirene før etter en evt kontroll? Leverer jeg skiltene må jeg finne en barnekompatibel billigfaen tror jeg. Får se hvordan starten i ny jobb blir. Evt kjøre totakten på kontroll og se om jeg kan få skilter til den asap. Får nok neppe lov å kjøre ungene i den men.. Der trenger jeg dessuten belter.. Bah.. :(

Dagen starta bra med "ny jobb" men humøret droppa drastisk og raskt gitt..

Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Yngve Knutsen » 19 Dec 2014, 21:23

Må vel være en som har en delebil type 96 av nyere dato stående. Der er jo bilbelter bak. Hvertfall på min
Mobil 90191238

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 19 Dec 2014, 21:32

Har belter fra nyere 96 jeg kan ha i min. Men festet står lengre bak på totaktene enn V4ene så beltet blir for i korteste laget.. Men det gååår an så lenge man vil og ikke er for stor.. :P Ikke mye beveglighet å snakke om med de som er nå iallefall!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest