1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 20 Nov 2014, 09:22

Endelig ny update :D

Dette blir bra!!

Hva lakkutstyr bruker du?
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 20 Nov 2014, 10:50

Wow! dette ser riktig fint ut! og ja, svart er jo muligens den vasnkeligste fargen å lakkere, tøfft å begi seg utpå. Men når jeg ser resten av tråden din tror jeg du har kontroll på det meste :D

Gleder meg å se bilen ferdig - planer om å kjøre denne på treff til sommeren? (mulig jeg eller andre har spurt om dette før, har gullfisk hukommelse.....)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby super'n » 20 Nov 2014, 13:21

Lekkert...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 25 Nov 2014, 11:40

Jensabo wrote:Endelig ny update :D

Dette blir bra!!

Hva lakkutstyr bruker du?
Jeg bruker en PRO-TEK CONV. pistol med nål på 1,4mm. Mener denne er kjøpt hos Lakkspesialisten/Mekonomen.
Pistolen er sikker bra nok, men jeg sliter litt med innstillingene; bla.a å finne rett lufttrykk.
Jeg har stort sett kjørt med full åpning på lakk og vifte.
Tror nok jeg må lakkere noen flere biler før jeg kan skryte på meg at jeg kan lakkere ;)

Jeg har montert manometer på pistolen, og har prøvd med trykk her på mellom 2-2,5 bar. Jeg har sett at mange mener dette blir feil fordi lufttrykket skal være ved munnstykket/nålen på pistolen? .. Forslag til bedre innstillinger mottas med takk :)
Jeg har to parallellkoblede kompressorer med til sammen 100 liter tank, så luftmengden er grei nok.

Stort sett har jeg hatt svært lite støv i lakken, men det har jo blitt litt sig og litt appelsinhud, så all lakken skal våtslipes og rubbes/poleres opp igjen.
Det er først når jeg er ferdig med dette at jeg ser hvor mye som bør/må lakkeres på nytt. (Jeg har allerede bestemt meg for å skifte panseret, så dette bruker jeg ikke mer tid på.)
Henning wrote:Wow! dette ser riktig fint ut! og ja, svart er jo muligens den vasnkeligste fargen å lakkere, tøfft å begi seg utpå. Men når jeg ser resten av tråden din tror jeg du har kontroll på det meste :D

Gleder meg å se bilen ferdig - planer om å kjøre denne på treff til sommeren? (mulig jeg eller andre har spurt om dette før, har gullfisk hukommelse.....)
Hehe, vi har samme hukommelsen, kan det skyldes lakkprosjektene våre?? :?
Jeg har ikke satt noen dato - dette er et prosjekt jeg koser meg med, så det får ta den tid det tar. Samtidig må jeg jo innrømme at det hadde vært kjekt å kjøre med den til et av sommerens treff :D
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby kanonjon » 26 Nov 2014, 02:53

Flott arbeid du gjør!

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 19 Jan 2015, 10:23

Da er det vel på tide med en liten update igjen. Ble ikke gjort noe i desember.
Jeg har brukt MYE tid på etterbehandling av lakken, uten å bli helt fornøyd med resultatet. Det er tross alt første gang jeg lakkerer, så det får holde et par år - nå vil jeg ha bilen kjørbar til sommeren!!
Det er enkelt riper i lakken - noen av disse er nok slipespor i primeren som jeg har oversett før lakkering. Det føles også som om noen riper er blitt mer synlige nå når lakken er et par mnd gammel. Jeg har rubbet lakken med maskin og forskjellige 3M rubbinger så nå får det holde.. :?
Panseret er ikke så bra, men dette skal likevel skiftes når jeg finner et bedre.
(tror jeg har et brukbart men det tar litt tid å grave det frem ;) )

Image Image
(.. ja, jeg VET at dollyene står feil vei !! Det er litt lettere å skyve bilen inn over løftebukken når de står denne veien ;) )

Da er det på tide å begynne å montere litt - dette er kosearbeid :D

Renset varmeapparat radiator, pusset og kontrollert varmeapparat kran:

Image

Først litt ny støydemping på torpedoveggen før kabelnett og dashbord monteres:

Image Image

Overhalt taklukemekanisme og lakkert beslag under takluke:

Image Image

Måtte bare kjapt prøvemontere litt mer for å se hvordan det blir :D :mrgreen:
Image
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 19 Jan 2015, 16:06

Dette ser da strålende ut!

Har du lagt på ny trefinér på dashboardet? Det såg så strøkent ut.

Ang takluken, tok du ned hele rammen med luken i eller demonterte du luken først?
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 19 Jan 2015, 17:29

Strøken lakk!! Ser supert ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Morten S. » 19 Jan 2015, 18:33

Vakkert :P

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 20 Jan 2015, 08:28

Jensabo wrote:Dette ser da strålende ut!

Har du lagt på ny trefinér på dashboardet? Det såg så strøkent ut.
Jeg hadde noe kontaktpapir som sikkert er like gammelt som bilen, så jeg vet ikke hvor lenge dashbordet ser bra ut.
Jeg har vært på jakt etter skikkelig finér til å lime på her, men det ser ut som om dette er vanskelig å skaffe.
Jensabo wrote:Ang takluken, tok du ned hele rammen med luken i eller demonterte du luken først?
Jeg tok ned hele kassetten komplett, men monterte den bit for bit. Det var en del arbeid med å justere den inn; luken lukket ikke skikkelig før jeg demonterte den, og det var av en eller annen grunn laget styretapper i teak for å styre den i bakkant. De originale styretappene lå løst bakerst i kassetten..
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest