Rust fjerning og arbeid

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Rust fjerning og arbeid

Postby Yngve Knutsen » 18 Nov 2014, 08:56

Tenkte når jeg kommer sørfra at jeg skulle begynne på å ta noe rust på DENNE.

Først vil jeg takke Tore T som sponset en ny rull med flusttråd og noen tupper til meg til denne jobben(sender det i retur hvis jeg gir opp)
Tusen takk Tore T


HUSK PÅ AT JEG KUN HAR FLUSTTRÅD APPERAT TIL RÅDIGHET OG ER LIKE GRØNN PÅ KAROSSERI SOM PÅ SAAB MOTORER

Tanken var å pusse reint og kutte bort rust og lage meg papp maler der hvor jeg må sette inn nytt og kutte nytt emne.
Planen er/var å begynne bak på inneskjermene hvor det SER ut som det er minst rust men, der kan fort bli lurt men hvis dere ser på bildene i linken så kan det faktisk stemme

Skal jeg sveise innenfra bilen eller utenfra når man setter inn nytt metall?

Skal det nye emne være helt taigth eller litt romselig eller skal det gjøres på en annen måte? Det nye metallet skal vel punktes først og så små sveises. Nå er mesteparten av rusta på usynelige plasser men vil prøve å gjøre det riktig fra starten av og ikke slurve

Så kommer mitt størst problem som de fleste av dere sikkert bare ler av.
Jeg blei anbefalt å bruke epoxy primer på slipte flater og på sveis og nytt insveiset metall.
Ok men epoxy primer det er fremedord her i Bvg
Er den epoxy primeren fra Biltema er grei nok?
Kommer man langt med den på 1L siden jeg regner med at de utgiftene blir mine eller er det bare å dundre til med 2.5L med en gang?

På Biltema sin epoxy primer står det minimum påførings temp +5, hahaha, det betyr Mars/April det.
Jeg har ikke varme i garasjen, vel en varmekanon men da er det +70 grader til jeg slår den av og etter kort tid er vi tilbake til ute tempratur.
Slutten av Januar og når sola kommer i februar kan vi ligge på -15 til -20 og stiv og sterk kuling.

Så kommer vi til evt sparkel hva skal jeg bruke der?
Biltema har noe som heter epoxy sparkel, er det en idé eller blir det som å skyte spurv med kanon og så skal man jo slipe dette ned, med hva??

Regner med at dere forstår at jeg er langt utenfor min komfår sone og føler allerede at synker jeg som en stein.
Og pessemismen bunner ut i det kjente refrenget, plassen man bor på.
Her oppe blir det så jævlig dyrt å bruke "prøve og feile metoden" og ikke minst tiden man mister/som går pga postgangen.

Må/bør jeg utsette å begynne på dette arbeidet det blir varmere i været eller kan jeg feks kutte reint der det er rust hull og bare la det stå sånn i på vente av varme og la være å slipe bort rustområder og bare kutte reint og bare kutte ut rusthullene.

Eller skal jeg bare dra hele driten ut av garasjen og innse at dette ikke lar seg gjøre her jeg bor, min kunskap og med min garasje.

Det var godt å holde på i garasjen igjen og livskvaliteten forandret seg drastisk til det positive men å vente til Mars/April uten noe å finne på.....igjen, da er lysten min borte for da kommer det til å bli tids stress pga at man drar sørover på sommerferie og kommer tilbake til lave temperaturer og alt man ikke fikk gjort fordi man var på ferie og tiden man mistet med ungene fordi jeg MÅTTE ta igjen alt jeg ikke har fått gjort før vinter og kulde kommer på nytt.

Selvfølgelig kommer det til å gå seint med meg, sveiset en kanal på en Taunus i 1993 og etter det har jeg ikke tatt i ett sveiseapperat og flusttråd hørte jeg vel om for en mnd siden og hakke peiling på åssen det funker

Vel hvis jeg erklærer den delebil og hiver den ut og lar den stå ute så får kattene, havssaltet og snøen noe og leke med og jeg får satt snøscooterene inn igjen isteden for at de står ute sånn som nå

Har egentlig masse andre spørsmål ang skal jeg bruke sterk eller lite varme/amp , plate tykkelse etc etc men det være..

Er litt sånn negativ for tiden for alt er stoppet opp på alle område og får ikke gjort en dritt om dagen. Ikke kan jeg gå ut i garasjen og begynne å jobbe med prosjektet til Turbodotten pga all usikkerheten rundt det jeg har beskrevet her og andre ting og tiden går i fra meg uten at noe blir gjort.

Ja noen forslag til åssen jeg skal angripe det her :) ?
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Henning » 18 Nov 2014, 10:20

Yngve Knutsen wrote: Tanken var å pusse reint og kutte bort rust og lage meg papp maler der hvor jeg må sette inn nytt og kutte nytt emne.
Planen er/var å begynne bak på inneskjermene hvor det SER ut som det er minst rust men, der kan fort bli lurt men hvis dere ser på bildene i linken så kan det faktisk stemme
Ja begynn å fjern gammal masse, så der du fort hvor mye som må fjernes. Slipe så rent som overhode mulig, så blir det mindre porer i sveisen din. Porer er no dritt der dabber det seg fort rust. Lag pappmaler. Jeg pleier å lage biter som er akkurat - på småplater utvider ikke stålet seg så fryktelig mye, og det er lettere å sveise med minst mulig mellomrom. Jeg mener det er mye å spare ved å lage skikkelige maler og plater som passer best mulig.
Yngve Knutsen wrote: Skal jeg sveise innenfra bilen eller utenfra når man setter inn nytt metall?
Det beste er å sveise fra begge sider, men det er ikke alle steder der du kommer til fra begge sider. Jeg sveiser fra begge sider og sliper ned sveisen litt - men ikke helt ned, man vil ha mest mulig hold uten at det ser helt for jævlig ut.
Yngve Knutsen wrote: Skal det nye emne være helt taigth eller litt romselig eller skal det gjøres på en annen måte? Det nye metallet skal vel punktes først og så små sveises. Nå er mesteparten av rusta på usynelige plasser men vil prøve å gjøre det riktig fra starten av og ikke slurve
Ja punkt fast platen først, deretter (hvis det er bra nok stål igjen) kan du helsveise -. jeg sveiser larver på ca. 2 - 5 cm i slengen, men det spørs om man klarer det - mange ganger er det jo veldig tynt stål igjen, da må jeg rett og slett punkte nesten hele veien.

Yngve Knutsen wrote: Så kommer mitt størst problem som de fleste av dere sikkert bare ler av.
Jeg blei anbefalt å bruke epoxy primer på slipte flater og på sveis og nytt insveiset metall.
Ok men epoxy primer det er fremedord her i Bvg
Er den epoxy primeren fra Biltema er grei nok?
Kommer man langt med den på 1L siden jeg regner med at de utgiftene blir mine eller er det bare å dundre til med 2.5L med en gang?
Du skal jo bare sveise mindre steder om gangen så finn en sprayboks, den tøreker jo fort i 70 grader:)
Yngve Knutsen wrote: Så kommer vi til evt sparkel hva skal jeg bruke der?
Biltema har noe som heter epoxy sparkel, er det en idé eller blir det som å skyte spurv med kanon og så skal man jo slipe dette ned, med hva??
Du kan fint bruke biltema sin sparkel - den er ikke verdens letteste å jobbe med men den er veldig billig og virker.
Yngve Knutsen wrote: Må/bør jeg utsette å begynne på dette arbeidet det blir varmere i været eller kan jeg feks kutte reint der det er rust hull og bare la det stå sånn i på vente av varme og la være å slipe bort rustområder og bare kutte reint og bare kutte ut rusthullene.
Stål ruster ikke i kuldegrader så ikke vær redd å ha stående bart metall - men skal du fyre opp den kanonen din fra tid til annen vil du jo få mye tempratur forskjeller og om jeg ikke tar feil produserer vel den kanonen en del fuktighet? Men mange timer arbeidstid i vinter, jeg hadde tatt bit for bit (for man blir fort lei av å sveise rusthull - de formerer seg ofte når man leiter etter hull....) så du kan jo fint bare spraye over det området når du er ferdig med et felt. Vi snakker vel her om understell og deler som ikke blir så synlige? her kan du jo fint spraye med vanlig grunning og rulle over med maling seinere når været blir varmere.
Yngve Knutsen wrote: Eller skal jeg bare dra hele driten ut av garasjen og innse at dette ikke lar seg gjøre her jeg bor, min kunskap og med min garasje.
Kunskap tror jeg du har Yngve. Og været kan sikkert være en utfordring, men skikkelig varmedress og noen små varmovner klarer vel du å få til en 0 grader? det kan man jobbe i.
Yngve Knutsen wrote: Selvfølgelig kommer det til å gå seint med meg, sveiset en kanal på en Taunus i 1993 og etter det har jeg ikke tatt i ett sveiseapperat og flusttråd hørte jeg vel om for en mnd siden og hakke peiling på åssen det funker

Har egentlig masse andre spørsmål ang skal jeg bruke sterk eller lite varme/amp , plate tykkelse etc etc men det være..
Dette må du bare teste deg frem til Yngve! ha rikelig med stålbiter så stiller du inn apparatet til du finer riktig mating og gjennombrenning. Deretter husker du jo ca. hva du skal på innstillingene. Jeg kan ordne stålplater til deg dersom du skal nedover - det kan sikkert sendes med noen som holder til der du skal, kunne ordne fine størrelser på la oss si 500x500mm i 1, 1.25 og 1.5mm tykkelse, mulig noe 2mm. Let me know :D
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby 78dude » 18 Nov 2014, 10:49

Hei,

Hva med å høre på bygda som har hatt noen sveisetimer på bil til og hjelpe deg ett par-tre timer før du begynner og kjøre solo? Jeg har sveist en del i min pur ungdom, men når 900en skal sveises, skal jeg få en kompis til å hjelpe meg pga at en ikke skal oppleve og gjøre Trollhättans stolthet til en stor sveitserost til slutt.

Men et godt råd er som følger, fin deg en karroseribit - f.eks et panser, en skjerm eller lign først. Så tørrtrener man helt til man finner ut at man er någenlunde fortrolig til arbeidet.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Yngve Knutsen » 18 Nov 2014, 15:54

78dude wrote:Hei,

Hva med å høre på bygda som har hatt noen sveisetimer på bil til og hjelpe deg ett par-tre timer før du begynner og kjøre solo? Jeg har sveist en del i min pur ungdom, men når 900en skal sveises, skal jeg få en kompis til å hjelpe meg pga at en ikke skal oppleve og gjøre Trollhättans stolthet til en stor sveitserost til slutt.

Men et godt råd er som følger, fin deg en karroseribit - f.eks et panser, en skjerm eller lign først. Så tørrtrener man helt til man finner ut at man er någenlunde fortrolig til arbeidet.
Siden du nevner det så er jo panseret løst og det kan jeg ta inn i garasjen og pusse, kutte og sveie på for øvningens del, meget god idé :) .
Det et ingen som holder på med biler i sånn format.
Er sveiseverksted på plassen, Hydraulikk Finnmark men dit er det lite vits å gå.

Så var det deg da Henning, du mente tydeligvis at jeg skulle slippe så billigt unna med å få kalle det delebil men heller " ingen unnasluntring gutt, se å kom deg i pussing & sveising å få jobben gjort."
Ja men der var mange gode svar og da har jeg litt å finne på fremover :)
Last edited by Yngve Knutsen on 19 Nov 2014, 01:35, edited 1 time in total.
Mobil 90191238

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby 78dude » 18 Nov 2014, 20:29

Ingen problem! Bor selv på bygda og har opplevd at et veldig nært familiemedlem måtte bytte skole pga mobbing...
Men vi tar den diskusjonen i ett annet fora

Olewa
Posts: 54
Joined: 16 Nov 2012, 20:19
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Olewa » 18 Nov 2014, 22:28

Heisann!

Jeg har sveist ( og sveiser) noen kilometer på en sonett jeg restaurer + en 93B, så jeg drister meg til å komme med noe erfarings-innspill her til deg Yngve:

1) Det må være blankt stål der du skal sveise, ellers så blir sveisen din dårlig !
2) Avstand mellom nytt og gml .metall: Der er det passe med tykkelsen på en kappeskive. Da blir det bra gjennombrenning. Ta alltid en kontroll sjekk på baksiden av der du sveiser for å se at det ikke er gap/ hull/ manglende sveis der. Det kan alltids se "tett ut" fra den siden du jobber fra..
3) Som en annen sier: ta en gammel skjerm eller tilsvarende, ta og kapp ei stripe med vinkelsliperen, puss til bart metall på begge sider av stripa, og prøv deg fram med flusstråden ( hastighet og varme) og sveis igjen stripa. Hvis du bruker for svak varme blir gjennombrenningen ikke takk verdt.
4) Bruk den andre hånda til å støtte opp om tuppen på sveisepistolen, slik at du får korrekt avstand til metallet og hastighet. Du ser gjennom sveisemaska om du lager en "fin" fuge, ( som ikke er for lang!) -> Ta og punkt fast det nye stykket i alle hjørner før du hel-sveiser..
5) Min erfaring er at flusstråd-sveisene dessverre ikke blir så "fine og utflytende" som med gass ( samme hvilken innstillinger jeg brukte) Bare synd at gassen er så ¤%"¤"¤ dyr ! :evil:

Så svaret er vel at jeg er enig med de andre innspillene/ rådene her i tråden ja !
Lykke til !

Olewa

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby TiaZzz » 18 Nov 2014, 23:38

Biltema har noen små byggvarmeovner til et par hundrelapper. Disse har typisk 2000W element og en liten vifte. Det er knall for lokal oppvarming for grunning. Så lenge det ikke blåser stiv kuling inne i garasjen så funker dette.

Apropo gass så gjør noen en langt billigere løsning med gamle brannslukkingsapparater som de får fylt rein co2 på. Ikke like flott som ymse argonblandinger, men billig flaske, billig gass og billigere tråd. Sveiser finere enn flux. (Har planer om dette selv med en Lincoln-sveis jeg har fått)

Noen lenker:
http://www.byggebolig.no/sveis-lodding/ ... -sveising/ - her jeg fikk tipset fra
http://migweldhowto.blogspot.no/2009/11 ... g-gas.html - forskjellen på ulike dekkgasser

Hør rundt i lokalmiljøet om noen kan fikse flaske og gass til deg. Dette er MacGyver-mekk så det kan godt være utrangerte dykkeflasker man kan få billig eller noe sånt.

Å erklære bilen for delebil nå er feigt. Du har jo virkelig slitt for å få dem inn i garasjen. Øv deg på litt sveising - det fungerer helt fint i kulda, men pass på regn. Fått mine karameller pga. våte sveisehansker. Som noen skreiv over så øv på noe kapp først. Du må stille inn sveisen også og det er ikke lett når man er grønn. Da får du testet punkting, hvor mye du kan legge før det slår seg eller du lager høl, hvor mye guffe du skal kjøre med og sånt. Gøy er det også! :D

/Nordlending på østlandet som veit alt om i skru ute i kulda!

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Yngve Knutsen » 19 Nov 2014, 02:05

TiaZzz wrote:Biltema har noen små byggvarmeovner til et par hundrelapper. Disse har typisk 2000W element og en liten vifte. Det er knall for lokal oppvarming for grunning. Så lenge det ikke blåser stiv kuling inne i garasjen så funker dette.

Apropo gass så gjør noen en langt billigere løsning med gamle brannslukkingsapparater som de får fylt rein co2 på. Ikke like flott som ymse argonblandinger, men billig flaske, billig gass og billigere tråd. Sveiser finere enn flux. (Har planer om dette selv med en Lincoln-sveis jeg har fått)

Noen lenker:
http://www.byggebolig.no/sveis-lodding/ ... -sveising/ - her jeg fikk tipset fra
http://migweldhowto.blogspot.no/2009/11 ... g-gas.html - forskjellen på ulike dekkgasser

Hør rundt i lokalmiljøet om noen kan fikse flaske og gass til deg. Dette er MacGyver-mekk så det kan godt være utrangerte dykkeflasker man kan få billig eller noe sånt.

Å erklære bilen for delebil nå er feigt. Du har jo virkelig slitt for å få dem inn i garasjen. Øv deg på litt sveising - det fungerer helt fint i kulda, men pass på regn. Fått mine karameller pga. våte sveisehansker. Som noen skreiv over så øv på noe kapp først. Du må stille inn sveisen også og det er ikke lett når man er grønn. Da får du testet punkting, hvor mye du kan legge før det slår seg eller du lager høl, hvor mye guffe du skal kjøre med og sånt. Gøy er det også! :D

/Nordlending på østlandet som veit alt om i skru ute i kulda!
TiaZzz en ovn på 2000w :shock: , hallooooo..Huset er fra par-og-50, 6 kurser, 5 stk på 10 amp og 1 på 16 amp til komfyren hvor det beleilig nok var tilkoblet en stikkontakt før det støpslet til komfyren og merkelig nok var rett amp for mitt sveiseapperat.
Snakk om flax bortsett fra ingen matlaging hvis skjøteledning går fra den stikkontakten, gjennom hele huset som alle dørene må stå på gløtt, buktende over gårdsplassen under en garasjeport og det blinker blått.
Da blir det "nei barn, ingen middag riktig ennå"

Så var det den ovnen på 2kw da.
Garasjen går allerede på kursen til kjøkkenet og mitt soverom!
For å gjøre det kort, ække flere kurser som tåler skjøteledning med en
2 kw ovn i andre enden.
Så det er varme kanon og lite arbeidspauser som er tingen ;)
Men ideen var bra
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Henning » 19 Nov 2014, 07:30

Du må sette inn en liten vedovn og ei rørstump som pipe:)

Her er forøvrig en jævla pysete østlending som er allergisk mot kulde som jobber i garasjen før jeg fikk isolert og lagt opp tilordentlig varme. Minus 12 var det denne kvelden - men alt går når man er ivrig. (JADA YNGVE MINUS 12 er sikkert varmt for dere........ :x )

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Rust fjerning og arbeid

Postby Yngve Knutsen » 19 Nov 2014, 08:35

Å nei du -12 er like kaldt uansett hvor du er. Det værste her oppe er den jævlig vinden vi har konstant og garasjen min har en og annen sprekk i panelen og dermed litt snik trekk i stor grad
Så d e kje kulda det står i men han stiv & sterk kuling som e problemet
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest