Da har jeg kjøpt meg en 1965 modell Saab totakt i Levanger. Har ikke sett den enda så vi får se om det går an å få kjørbar bil av den. Har ikke betalt så mye så kan vel ikke forvente for mye.
Bilen er lyseblå og blått interiør. Sikkert noe rust på de vanlige stedene.
Har ikke planer om noe topp restaurering,bare fikse den så den blir i ok bruksstand ( hvis det lar seg gjøre)
Joakim skal hente den hjem til seg for å se over den så får vi vente på dommen.
Han legger sikkert ut bilder på den imorgen kjenner jeg han rett.
Per
Pers 1965 Saab 96
-
- Posts: 63
- Joined: 09 Nov 2012, 23:27
- Location: Oslo
- Contact:
Pers 1965 Saab 96
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Denne har jeg ventet på!
Bilen var da i helt grei stand med tanke på pris. Iallefall mer enn nok bil igjen til å unngå delebil!
Den har stått utendørs ei stund nå og bar preg av det. Litt mose, drit og gress (grønt, voksende) i motorrommet og passe våte, skitne sikringer.
Ikke sååå lett å vurdere en bils tilstand på stående fot på fremmed sted med litt ekkel belysning, men jeg kom iallefall frem til at det så morsomt ut!
Bilen har en håndfull elektriske feil og en liten håndfull mekaniske. Blir mye lettere å finne ut av det når jeg får den hit så jeg legger ikke ut så mye i det vide og brede om hva jeg fant ut av i dag utover EN ting..
Den fremste (husker ikke hvilket nr. i rekka dette er) sylinderen. Rund tennpluggen er det fuktig, som om det lekker. Er det så enkelt som at tennpluggen er løs? Skal kjenne på den i mårra, men i dag var det ikke med noe (min feil) for å se på sånt.. Men er det andre mulige grunner?
Men nok pjatt.. Her kommer bilder! Det er bilder vi liker!
Bortsett fra bakskjermene (som ikke er riktige til bilen heller) ser den egentlig ganske fin ut. Iallefall på avstand!
Så ikke fargekode, men er ganske sikker på at det er Glacierblå. En farge jeg har skikkelig sansen for! (særlig når bilen er fin.. mulig jeg må ta en kattevask for å se fargen skikkelig selv om den ikke er min )
Må jo være at den er litt løs som gjør at det lekker? Eller?
Ikke bare min som trenger en ny pakning til eksosen her..
Bilen var da i helt grei stand med tanke på pris. Iallefall mer enn nok bil igjen til å unngå delebil!
Den har stått utendørs ei stund nå og bar preg av det. Litt mose, drit og gress (grønt, voksende) i motorrommet og passe våte, skitne sikringer.
Ikke sååå lett å vurdere en bils tilstand på stående fot på fremmed sted med litt ekkel belysning, men jeg kom iallefall frem til at det så morsomt ut!
Bilen har en håndfull elektriske feil og en liten håndfull mekaniske. Blir mye lettere å finne ut av det når jeg får den hit så jeg legger ikke ut så mye i det vide og brede om hva jeg fant ut av i dag utover EN ting..
Den fremste (husker ikke hvilket nr. i rekka dette er) sylinderen. Rund tennpluggen er det fuktig, som om det lekker. Er det så enkelt som at tennpluggen er løs? Skal kjenne på den i mårra, men i dag var det ikke med noe (min feil) for å se på sånt.. Men er det andre mulige grunner?
Men nok pjatt.. Her kommer bilder! Det er bilder vi liker!
Bortsett fra bakskjermene (som ikke er riktige til bilen heller) ser den egentlig ganske fin ut. Iallefall på avstand!
Så ikke fargekode, men er ganske sikker på at det er Glacierblå. En farge jeg har skikkelig sansen for! (særlig når bilen er fin.. mulig jeg må ta en kattevask for å se fargen skikkelig selv om den ikke er min )
Må jo være at den er litt løs som gjør at det lekker? Eller?
Ikke bare min som trenger en ny pakning til eksosen her..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Kuuult. Gratulerer Per
Det at det at det er en håndfull elektriske feil kan da ikke vare så ille? Det er hvertfall ikke ecu'n, kam sensor tomgans regulatorer på de bilene der.
Nei dette blir det bil av hvis du vil
EDIT:
Det med lekkasje rundt plugen kan jo være den klemringen øverst på gjengene er klemt så flat pga pluggen ikke har vært byttet på 20 år, bare skrudd ut og på, ut og på osv osv100 ganger til, og da får du ettethvert lekkasje der. Går jo an å håpe at det er så enkelt
Det at det at det er en håndfull elektriske feil kan da ikke vare så ille? Det er hvertfall ikke ecu'n, kam sensor tomgans regulatorer på de bilene der.
Nei dette blir det bil av hvis du vil
EDIT:
Det med lekkasje rundt plugen kan jo være den klemringen øverst på gjengene er klemt så flat pga pluggen ikke har vært byttet på 20 år, bare skrudd ut og på, ut og på osv osv100 ganger til, og da får du ettethvert lekkasje der. Går jo an å håpe at det er så enkelt
Mobil 90191238
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Gratulerer! Håper det blir redning for bilen.
'65 årgangen har en del "artigheter" som bare finnes på den årgangen.
Forgasser og luftfilterboks som bare finnes på den årgangen.
Drivakselen er også spesielle, de har den gamle drivakselgummien, såkalte vørterkaker" innerst, men med splines ytterst.
Dvs at du kan ta hele bremsenavet (bremseskive og calipre) fra en V4 og sette rett på akselen.
Det gjør underverker for bremseytelsene.
Panserlåsen er også spesiell for '65 - og sikkert andre detaljer også.
Lykke til med prosjektet!
Her er en glacierblå '65 som jeg eide for en del år siden.
'65 årgangen har en del "artigheter" som bare finnes på den årgangen.
Forgasser og luftfilterboks som bare finnes på den årgangen.
Drivakselen er også spesielle, de har den gamle drivakselgummien, såkalte vørterkaker" innerst, men med splines ytterst.
Dvs at du kan ta hele bremsenavet (bremseskive og calipre) fra en V4 og sette rett på akselen.
Det gjør underverker for bremseytelsene.
Panserlåsen er også spesiell for '65 - og sikkert andre detaljer også.
Lykke til med prosjektet!
Her er en glacierblå '65 som jeg eide for en del år siden.
Last edited by Morten S. on 01 Mar 2015, 10:46, edited 1 time in total.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Gratulerer! fint reg nummer - SVenskeimport?
Har hatt mange totaktere som har svetta litt rundt pluggene, men ikke ekstreme mengder, tipper Yngve er inn på noe med gamle plugger. Eller rett og slett bare sjekke om den er skrudd ordentlig inn.
Det ser veldig fuktig ut alt sammen, tror den hadde hatt godt av å komme inn i oppvarmet garasje og blir strippet for alt av gummimatter innvendig
Men igjen, masse bil for rimelig penge - og når man har folk som gidder å frakte den hjem for deg er det jo en vinner - knall hjelp der Jokke - skulle det noen gang bli utdelt hjelpemann prisen i GSV for 2014 stiller du meget høyt
Har hatt mange totaktere som har svetta litt rundt pluggene, men ikke ekstreme mengder, tipper Yngve er inn på noe med gamle plugger. Eller rett og slett bare sjekke om den er skrudd ordentlig inn.
Det ser veldig fuktig ut alt sammen, tror den hadde hatt godt av å komme inn i oppvarmet garasje og blir strippet for alt av gummimatter innvendig
Men igjen, masse bil for rimelig penge - og når man har folk som gidder å frakte den hjem for deg er det jo en vinner - knall hjelp der Jokke - skulle det noen gang bli utdelt hjelpemann prisen i GSV for 2014 stiller du meget høyt
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
I første omgang tar jeg bare med meg noe så jeg får sjekka om den bare er slakk. Skal handle inn nye plugger, batteri og et par andre småting som sikringer bl.a. når jeg skal til Trondheim i mårra uansett. Der finnes jo Biltema både høyt og lavt så da blir det shoppa litt. Skal spise litt og sånt før jeg etterhvert kjører utover for å hente papirene på bilen, skiltene og evt ting som blir med.
Deretter satser jeg på å få med meg en kompis i følgebil (hvis ikke får kjærringa ta det) senere i dag og få med meg greiene hjem.
Vel hjemme satser jeg på å stille opp den midlertidlige samlinga med Saab 96 til fotografering. Det MÅ jo gjøres.. Obligatorisk!
Så blir det å bruke ledig tid rundt om til å gå over og få til ting. Nå er ikke garasjen min oppvarma, men den skal iallefall få komme under tak og bli lett rengjort og tørka sånn någenlunde greit.
Mer info kommer senere Veldig fin og solfyllt dag å hente en totakter på da
Deretter satser jeg på å få med meg en kompis i følgebil (hvis ikke får kjærringa ta det) senere i dag og få med meg greiene hjem.
Vel hjemme satser jeg på å stille opp den midlertidlige samlinga med Saab 96 til fotografering. Det MÅ jo gjøres.. Obligatorisk!
Så blir det å bruke ledig tid rundt om til å gå over og få til ting. Nå er ikke garasjen min oppvarma, men den skal iallefall få komme under tak og bli lett rengjort og tørka sånn någenlunde greit.
Mer info kommer senere Veldig fin og solfyllt dag å hente en totakter på da
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Trur kanskje jeg ville ha målt de 3 plugg ledningene + coil ledning og røkka med meg nye fra Biltema og byttet ut de gamle før turen.
Syns den ene plugg ledningen med gaffa så litt tvilsom ut
Syns den ene plugg ledningen med gaffa så litt tvilsom ut
Mobil 90191238
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Bilen har nå fått et nytt, midlertidig, hjem! Etter en halv dag hos biltilsynet og telefoner frem og tilbake med selger og kjøper ble det til slutt løst. Gamle typen vognkort var visst ikke helt gunstig, så de ville ha ny, utfyllt blankett med masse info. Lettere sagt enn gjort når kjøper og selger for øyeblikket er på hver sin kant av landet. Løste driten med en tlf til selger også ble bilen satt på mitt navn. Så nå må det krysses fingre sørafor for at jeg er en ærlig og redelig mann
Bilen går (stort sett) veldig fint! Kjørt både fort og hatt hjulspinn Tok løst litt brått da jeg skulle ut på E6 så det hyla i dek fra den gamle Skikkelig morsomt! Kona var nesten fra seg da vi kom hjem (hun kjørte følgebil) da jeg visst hadde kjørt i over 100 (nåla i totaktern gikk aldri over 85, så det er kanskje noe å passe på) og det var futt i kjærra! Med et lurt glis måtte jeg da pent informere om at min har trippelgasser og enda mer krefter
Ny kompis! Måtte jo pose sammen
Inn med seg!
Nå skal jeg ut og skaffe meg et bedre overblikk!
Bilen går (stort sett) veldig fint! Kjørt både fort og hatt hjulspinn Tok løst litt brått da jeg skulle ut på E6 så det hyla i dek fra den gamle Skikkelig morsomt! Kona var nesten fra seg da vi kom hjem (hun kjørte følgebil) da jeg visst hadde kjørt i over 100 (nåla i totaktern gikk aldri over 85, så det er kanskje noe å passe på) og det var futt i kjærra! Med et lurt glis måtte jeg da pent informere om at min har trippelgasser og enda mer krefter
Ny kompis! Måtte jo pose sammen
Inn med seg!
Nå skal jeg ut og skaffe meg et bedre overblikk!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Ingen vits å måle. Det beste er nok å bare ta med et nytt sett, for de som står på er ikke akkurat "mint condition"Yngve Knutsen wrote:Trur kanskje jeg ville ha målt de 3 plugg ledningene + coil ledning og røkka med meg nye fra Biltema og byttet ut de gamle før turen.
Syns den ene plugg ledningen med gaffa så litt tvilsom ut
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
-
- Posts: 63
- Joined: 09 Nov 2012, 23:27
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Pers 1965 Saab 96
Har tenkt på å sette skivebremser foran, regner med at det er en grei jobb bare litt usikker på om jeg trenger spesialverktøy for å montere ytre drivknuter på drivakslene. Så lurte jeg også på disse reduksjon ventilene under baksetet om disse kan fjernes hvis jeg setter på hjulsylindre bak fra en V4. V4 hadde vel ikke disse ventilene?
Per
Per
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest