1978 99 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jensabo » 09 Sep 2014, 17:52

Tror ikke det er mulig å åpne dem uten å ødelegge dem, eller?
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 09 Sep 2014, 19:10

Jensabo wrote:Hvilket nr er det på bensinakkumulatoren (eller hva det nå heter på norsk) du bestilte?
Ser at det er forskjellige Bosh nr. på disse:

Fuel accumulator:
Up to and mcI. 1977 model: 0 438 170 001
1978 model: 0 438 170 014
As from 1979 model: 0 438 170 010

Er det slik at 1979 modellen er en (bedre) erstatning for 1978 modellen?? Vet du? :)

Min er tungstartet når den er lunken så går utifra at det er denne som er problemet.
Tror ikke det lar seg gjøre å åpne og renovere den saken der. Eller.. Det er sikker fysisk mulig, men ikke noe jeg tar sjansen på å fikle med.

Ble litt rot og frem og tilbake så jeg fikk ikke bestilt den før i går. Bestilte den 0 438 170 014. Om den er noe bedre tror jeg egentlig ikke, men vet jo ikke.

Kommer mot slutten av uka så da satser jeg på å få plukka av den gamle uten å komme bort i så alt for store problemer (alt for mye å be om vet jeg men..) :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 19 Oct 2014, 20:46

Da er omsider akkumulator bytta. Har besøk i helga men benytta muligheten til å bli i garasjen mens gjengen var på søndagstur :lol:

Greit å få bytta den og fikk bare testa litt etterpå uten å kjøre, men så snart systemet fikk bensin igjennom starta den fint. Starta også ganske kontant etterpå, flere ganger, noe den ikke har gjort på en stund. Symptomene har vært tung å starte en stund, den siste tida også litt lekkasje fra ventilen på den og nå siste uka har den også krangla på tomgang. Med andre ord på høy tid å få bytta den.

Blir spennende å se i mårra og fremover hvordan den er å kjøre, starte og hvordan den går på tomgang :)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Johnny Tveiterås » 20 Oct 2014, 12:00

Hvor bestilte du den?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 20 Oct 2014, 16:40

Johnny Tveiterås wrote:Hvor bestilte du den?
Hos et lokalt Bosch-bilverksted, men jeg har en mistanke om at de bestilte den gjennom MECA av alle ting.. Det ble ikke riktig del, men etter 2 forsøk på akkumulator og i forkant av det 3 forsøk på bensinpumpe (som jeg ikke trengte likevel) kommer jeg neppe til å bruke dem igjen. Dessuten er det nok ikke spesielt stor forskjell på dem annet enn fysisk da den nye jeg fikk (og tok til takke med) er litt kortere og dermed måtte hjelpes til å sitte på plass.

Men for min del iallefall er ikke det noen del å bytte med mindre man må eller man har mer enn god nok råd.. Den koster 2000kr og man merker når den begynner å bli dårlig. Vanskelig å unngå å finne ut av det når den har blitt skikkelig gåen også..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby kanonjon » 20 Oct 2014, 19:08

Bra jobba! :)

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 27 Oct 2014, 17:51

Ja, så var det bruksbilen da.. :oops:

Har den siste tida slitt med tomgangsproblemer. Hadde jo håpa at bytte av bensinakkumulator ville gjøre litt med den saken, men neida.. Ikke har kupévifta funka på et par dager heller, men det har ikke gjort meg stort da den stort sett har gått på dagtid i det siste, men i mårra/natt skal jeg avgårde klokka 0400 så da KAN det jo tenkes det ville vært greit å ha kupévifta i full fres..

Så i dag var det ut med totakt og inn med turbo for hurtiggjennomgang.

Starta med å nappe av innsugsrøret og få sjekka aksling på turbo og for å komme til tråttelbåddin..

Her skulle det da vært et bilde, men Flickr og min telefon er ikke enig akkurat nå så det kommer senere.. :roll:

Etter å ha rengjort etter beste evne og konstatert at det var fint lite bevegelse (om noe) på akslingen satte jeg det sammen igjen og gikk for punkt nummer to på lista. 9 av 10 problemer har vært, og kommer til å fortsette å være relatert til strøm, og da spesiellt sikringer evt reléer. Så da var det bare å hive seg på og gå nøye gjennom. Ved første øyekast så det greit ut, men etter nærmere ettersyn så viste det seg at joda.. den var visst ikke så fin som den lata som den godeste sikringa. Bytta og vips ble det futt i saken!

Ettersom jeg var så godt igang med sikrings- og strømfeilsøking gav jeg ekstralysene (nok) et forsøk.. Så da var det å møysomt gå gjennom alle koblinger og sikringer osv.. IGJEN..

OG



JAA!!


Da er det pinadø full pupp på lysfronten også! Nesten så jeg gleder meg til å kjøre til jobb klokka 0400 i natt! Bare pga lysene!

Her skulle det også vært et bilde men det får også komme senere

Fant solbrillene mine igjen også. For første gang på 16 år lot jeg prinsipper være prinsipper og kjøpte meg et par RayBans når de nå var til halv pris også har de fordufta etter kort tid.. Viser seg at de bare trivdes veldig godt i totakten etter prøveskiltdagen så de hadde gjemt seg mellom setene.. 8-) Så overall, en kort men meget produktiv og tilfredsstillende dag i garasjen.. Nå må jeg få driten på verksted og ta eukontroll på den snart så jeg kan "konsentrere" meg om totakten igjen snart! :D

EDIT: Etter rens av spjell og alt KAN det se ut som den ble enda friskere og at tomgangen er litt mer medgjørlig enn før.. Hadde jo vært grei med finfin tomgang uten at den dør når den skal på PKK..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Stein Are » 27 Oct 2014, 17:54

Bortsett fra Saab er RayBan det beste i verden. Aldri mer Shell Ban på meg, har hatt mine i tre år. Bra investering 8-)
Gratulerer forøvrig med problemløsning på turbon :mrgreen:
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby Jokke900 » 27 Oct 2014, 18:12

Stein Are wrote:Bortsett fra Saab er RayBan det beste i verden. Aldri mer Shell Ban på meg, har hatt mine i tre år. Bra investering 8-)
Gratulerer forøvrig med problemløsning på turbon :mrgreen:
Gått lei av x antall Shell Bans, Lay Bans og H&M bans osv osv så når jeg fikk halv pris fikk det gå. Ikke angra enda :D Kjøpte briller fra Diesel for 16 år sida og de har jeg egentlig aldri likt bortsett fra dag én, så "merkebriller" har jeg styrt unna.. :lol:

Alt bra i garasjen din?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1978 99 Turbo

Postby kanonjon » 27 Oct 2014, 18:13

Litt TLC må til, Joakim, godt jobba :)

Er som regel de små tinga som lager problemer :)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest