SAAB 96 1300S

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.

Er det ok å modifisere en gammelsaab?

Poll ended at 28 Jan 2013, 22:52

Nei, de skal vare 100% original
1
4%
Kanskje, men da kun med tidstypiske SAAB deler
3
11%
Ja, fyr løs ombygging er kult
23
85%
 
Total votes: 27

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby Henning » 22 Jan 2013, 19:27

Tverrstilt eller rett frem??? kommet noen vei? har du fårr skjært istykker innerskjermene enda?? :D

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby 96GT » 23 Jan 2013, 21:46

Henning wrote:Tverrstilt eller rett frem??? kommet noen vei? har du fårr skjært istykker innerskjermene enda?? :D

H
Henning,

Da, har jeg etter mye tenking og nøling bestemt meg for å prøve tverstilt. Ikke en lett beslutnig og risikosport av de grader når jeg ikke har girkassen enda. "All in" for Volvo S80 kasse. Vi får håpe å at dette ikke er en blindvei. Wankel er ikke konstruert for å monteres tverstilt og en girkasse for lengsmontert som passer det korte motorrommet har jeg ikke funnet enda. Morsomste/beste tips er nok warburg-kasse som jeg fikk tips om på SSKs forum, denne har jo også frihjul og girstang ved rattet. Skal vare ca 15 cm lengre enn en 96 kasse, men den er jo også lagd fo ca 40 HK i utgansgpunkten. Veldig usikker på: 1. Håller den. 2 går å den å få godkjent. Papier er nok ikke å få tak i :). Nå har jo warburg kassen vart i både sport og rallybiler. Men nå går jeg for tverstilt...

Noe slik...
Image

Trangt så inn i h... for drivaksler. Her må det til magi...
Image

Satt igang med å endre høyre hjulhus. Planen er at det skal se helt fabrikk ut. Forsterkningstorn vil ble sveiset etter innpassning av motor og drivaklser etc. OBS! dette er ikke gjort med Henning tempo :lol: Her er det bilder fra et par økter i verkstedet...
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby Henning » 24 Jan 2013, 08:27

96GT wrote:
Henning,

Da, har jeg etter mye tenking og nøling bestemt meg for å prøve tverstilt. Ikke en lett beslutnig og risikosport av de grader når jeg ikke har girkassen enda. "All in" for Volvo S80 kasse. Vi får håpe å at dette ikke er en blindvei. Wankel er ikke konstruert for å monteres tverstilt og en girkasse for lengsmontert som passer det korte motorrommet har jeg ikke funnet enda. Morsomste/beste tips er nok warburg-kasse som jeg fikk tips om på SSKs forum, denne har jo også frihjul og girstang ved rattet. Skal vare ca 15 cm lengre enn en 96 kasse, men den er jo også lagd fo ca 40 HK i utgansgpunkten. Veldig usikker på: 1. Håller den. 2 går å den å få godkjent. Papier er nok ikke å få tak i :). Nå har jo warburg kassen vart i både sport og rallybiler. Men nå går jeg for tverstilt...
Stemmer med deg å la Wartburg kassa holde seg i Wartburgen.... hadde også satset på noe mer robust enn det. Men hadde det ikke vært lettere å bygge om til bakhjulstrekk og girkasse i bilens retning? kunne jo gnagd deg bra innover i kupeen. Men det er kanskje vanskeligere å få dette godkjent??? Eller er det forhjulsdrift som teller??
96GT wrote:OBS! dette er ikke gjort med Henning tempo :lol: Her er det bilder fra et par økter i verkstedet...
Syntes forøvrig tempoet ditt er upåklagelig, men trives med tråden din og kommer å fortsette masinga :D

Imponerende jobb med innerskjermene, dette er custom bygg jeg aldri hadde turt å begynne på! Selv om man blir inspirert må jeg si..... Bør egentlig ta meg en tur opp en dag å se selv, men da må det f... meg bli varmere, og 9-3 må bli frisk. :(
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby 96GT » 24 Jan 2013, 10:13

Henning wrote:
96GT wrote:
Henning,

Da, har jeg etter mye tenking og nøling bestemt meg for å prøve tverstilt. Ikke en lett beslutnig og risikosport av de grader når jeg ikke har girkassen enda. "All in" for Volvo S80 kasse. Vi får håpe å at dette ikke er en blindvei. Wankel er ikke konstruert for å monteres tverstilt og en girkasse for lengsmontert som passer det korte motorrommet har jeg ikke funnet enda. Morsomste/beste tips er nok warburg-kasse som jeg fikk tips om på SSKs forum, denne har jo også frihjul og girstang ved rattet. Skal vare ca 15 cm lengre enn en 96 kasse, men den er jo også lagd fo ca 40 HK i utgansgpunkten. Veldig usikker på: 1. Håller den. 2 går å den å få godkjent. Papier er nok ikke å få tak i :). Nå har jo warburg kassen vart i både sport og rallybiler. Men nå går jeg for tverstilt...
Stemmer med deg å la Wartburg kassa holde seg i Wartburgen.... hadde også satset på noe mer robust enn det. Men hadde det ikke vært lettere å bygge om til bakhjulstrekk og girkasse i bilens retning? kunne jo gnagd deg bra innover i kupeen. Men det er kanskje vanskeligere å få dette godkjent??? Eller er det forhjulsdrift som teller??

Når det gjelder forhjulsdrift er jeg nok veldig sta. Synes det blir mye mere SAABish. Å bygge om til bakhjuldrift ved å sage opp hele kupéen er jeg rimlig sikker på at jeg må sende inn søknad på nytt, ettersom dette har jeg ikke spurt BT om. I følge de svenske reglerne er dette ihvert fall å klassifisere som "amatörbyggt fordon" med en del andre krav. Noe som jeg har mer tro på er mittmotor og bakhjulstrekk... Oendlige muligheter ift valg av drivverk... Men her får noen andre prøve seg :)
96GT wrote:OBS! dette er ikke gjort med Henning tempo :lol: Her er det bilder fra et par økter i verkstedet...
Syntes forøvrig tempoet ditt er upåklagelig, men trives med tråden din og kommer å fortsette masinga :D
Imponerende jobb med innerskjermene, dette er custom bygg jeg aldri hadde turt å begynne på! Selv om man blir inspirert må jeg si..... Bør egentlig ta meg en tur opp en dag å se selv, men da må det f... meg bli varmere, og 9-3 må bli frisk. :(
Mas på... :) Oppdaterer mer enn gjerne. Du er hjertlig velkommen på en liten inspeksjon, bare hyggelig det... Vi kan sikkert avtale noe fremover når varmen kommer...
Last edited by 96GT on 24 Jan 2013, 15:21, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby Eirik » 24 Jan 2013, 10:33

Imponerende arbeid med de framskjermene!

Prosjektet virker dristig, men så har du jo tydelig den nødvendige kompetansen til å få det til også! :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby 96GT » 24 Jan 2013, 15:19

Eirik wrote:Imponerende arbeid med de framskjermene!

Prosjektet virker dristig, men så har du jo tydelig den nødvendige kompetansen til å få det til også! :)
Takk :) Prosjekt er nok litt dristig, men synes en skikkelig hotrod 96 burde bli kult...

Men noe om kompetansen min kan jeg egentlig ikke si noe om. Dette er mitt første bilprosjekt, så det blir veldig mye tenking, testing. læring og jeg finner på ting underveis. Mye må også gjøres om på nytt, både en og to ganger... og vi får se hvis jeg får det til...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby 96GT » 27 Jan 2013, 15:34

Några bidler fra lørdagskos i verksetdet...

Litt usiker om jeg fått det til med avsamlingen, men joda ser ut til å være riktig
Image

Avkortat fjærfeste...
Image
Image

Fint et man har det gamle at litt plåt fra den gamle innerskjermen
Image
Image
Last edited by 96GT on 30 Jan 2013, 16:39, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby Henning » 28 Jan 2013, 21:11

Veldig omfattende og bra - håper alt passer.

Skal ikke fortelle deg hvordan du skal jobbe, men vil anbefale deg å slipe bort lakk på ståldelene dine før du sveiser, det blir porer som igjen blir en dårligere sveis.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby 96GT » 28 Jan 2013, 22:19

Henning,

Tips er alltid velkommet, men jeg pleier altid å slipe før jeg sveiser. Synes kanske ikke så godt på bildene. Muligens man må slipe enda mer?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: SAAB 96 1300S

Postby Henning » 29 Jan 2013, 22:12

Neida, sliper man der man sveiser er jo det nok, ville bare sjekke, altfor mange som gjøre store prosjekter og slurver på dette. Men som prosjektet er ambisiøst er slipinga meget nøyaktig :)

Artig å følge med.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest