1983 SAAB 900 turbo 4D

Skal du selge en Saab? Da skal annonsen legges her.
Forum rules
- Gi annonsen en beskrivende tittel. (eks: "Brukt fordeler for V4 selges")
- Beskriv objektet best mulig
- Husk kontaktinformasjon og hvor i landet objektet befinner seg.
- En skal oppgi en prisantydning for det som selges.
- skriv "SOLGT:" foran om annonseobjektet blir solgt (eks: "SOLGT: Brukt fordeler for V4)

For å legge til bilder i annonsen trykker du på "Laste opp vedlegg" nederst, før du trykker på OK for å lagre annonsen.
tbaat@hotmail.com

1983 SAAB 900 turbo 4D

Postby tbaat@hotmail.com » 07 Oct 2017, 16:03

Har kommet til en beklagelig konklusjon, og det er at jeg nå vil selge prosjektbilen min, en 1983 SAAB 900 turbo 4-D sedan.
Bilen er i den sjeldne fargen Amaranthrød.

Jeg kjøpte denne bilen i september 1999, på den ene grunnen at den var så og si rustfri, og hel i karosseriet.
Motor og gear var slitt, samt at interiøret ikke så pent ut, så jeg jobbet en del med den under 3-4 års tid med å skifte motor, gearkasse, interiør etc... Siden da har den blitt stående lagret innendørs, og det koster jo noen lapper hvert år. Etter som tiden går ser jeg at jeg nok aldri får tid eller overskudd til neste fase, som er å ta noen små tekniske detaljer og få det kosmetiske i orden (ny lakk bl.a.). Derfor må jeg nok selge dette prosjektet.

Dette er i og for seg et lett prosjekt, ettersom endel allerede er gjort på det tekniske, og at den er i det nærmeste fri for rust i bærende struktur, motordørk, dører, skjermbuer, etc. "Lakkrust" finnes, men ikke noe som trenger sveising. Bilen har godt av en omlakkering, da lakk er falmet og det som sagt er noen mindre rustprikker her og der. En kan jo godt bruke den som den er, etter en rens/vask/polering. Patina, er ikke det det de kaller det? Men skal den bli strøken, må den lakkes om.

På den tekniske siden har bilen fått satt inn nyere motor fra en 1988 t8, som har gått kun 110.000km. Denne motoren går på blyfri. Bilen motoren kom fra var en meget pen 2D sedan som var påkjørt bakfra, stod på en bilskrot i Sverige. Motor ble påfylt syntetisk motorolje og long-life kjølevæske før bilen ble satt til lagring, er ikke skiftet etter det. Bilen ble de første 3-4 årene av lagring kjørt en liten tur hver sommer, og de seneste ti årene har den vært startet opp og skikkelig varmkjørt ca. en gang annethvert år. Starter som regel uten problematikk.

Turboaggregatet på byttemotoren var borte, det hadde noen plukket av før jeg fikk kjøpt motoren, slik at det nå er satt på en ny bytteturbo tilhørende en SAAB 900S (Mitsubishi lavtrykkturbo), denne er også vannkjølt. Denne turboen spinner opp fortere enn den originale Garret-turboen, og i kombinasjon med et 3" JT eksosanlegg med såkalt "batteriböj", gir dette motoren langt bedre bunndrag/tidligere lading enn originalt. Batteri er relokalisert til bagasjerom, men er ikke fastmontert. Videre er oljekjøler flyttet fra venstre side foran til høyre side, for å gi plass til en helalu-intercooler fra 900 Aero. Alle turborør er skiftet ut til trukkne alurør fra senere 900 Aero med større tverrsnitt. Gearkassen er også byttet, det står en kasse fra en 900S 1992, denne er forbedret mtp sterkere pinjongopplagring i forhold til tidligere 5 trinnskasser, samt at den har samme utveksling som 900i, og er dermed tettere gearet/kvikkere. Forbikjøring i 5. er mao en artig ting på denne bilen, med ladetrykk som kommer tidlig (lite turbolag) og lettere utveksling. Motor/turbo/gear komboen kler bilen godt. Det ble montert ny clutch ved motorbytte. Det er ny radiator i bilen. Servostyring er overhalt med nye tetninger i ventilhuset. Stabstag fra SAAB sin originale "väghållningssats" er montert foran, tilsvarende stabstag bak følger med.

Videre på det interiøre er det skiftet fra de originale vinrøde veloursetene (som var utslitt på førersetet), til nyere skinn contour, i vinrød/oxblod. Dette kommer fra en 5D 1988 mod. Skinnsetene er hele og fine, men trenger en oppfriskning med skinnpleie, da skinn er stivt etter lang tids lagring. De ble innsatt med bivoks for 10-12 år siden, så de har klart seg bra.
Taktrekket har begynt å henge bakerst ved C-stolpene, men ikke så mye. Bilen har takluke, manuell type. Trekket på takluken må skiftes, har nytt som følger med bilen. Ellers følger det med en ekstra taklukekasett.

Det som ikke er i orden på bilen:
El. vindusheiser fungerer ikke. Det følger med fungerende heiser fra en annen bil.
El. speil fungerer ikke. Det følger med fungerende el.speil fra en annen bil.
Sentrallås virker ikke. Det følger med diverse sentrallåssolenoider fra annen bil.
Bremser henger, kalipere foran bør byttes.
Hovedsylinder clutch lekker, muligens hovedsylinder bremser også. Dette har kommet mens bilen har stått lagret.
Ordnes enkelt med repsett for hovedsylindre.
Støtfangerfeste høyre foran må rettes opp litt, det har fått seg en kilevink slik at støtfanger tipper litt nedover.

Så til det som følger med bilen;
Et sett nylakkerte Incafelger, uten dekk. Med fine muttrer og navkopper.
4 stk gule Bilsteindempere 900 turbo, nye i eske.
Ekstra stabstag foran, nytt.
Stabstag bak.
2 stk. SAAB original bærekuler, nye i eske.
Ekstra servotannstang, lav km.
Et sett med nye blinklys foran.
Et sett med fint brukte baklykter.
Nye lykteglass foran.
Ekstra taklukekasset.
Nytt innertrekk til takluke.
Lite brukt nyere frontrute, bronsetoning med skyggekant oppe.
Flett ny 6 labbers SAAB takgrind i galv. stål, mangler to labber.
Ekstra bagasjeromslokk i reserve.
Ekstra panser (pre 1982, med to luftegriller) i reserve.
3 ekstra dører i reserve.
Et reservesett med fine svarte dørhåndtak, svarte lister rundt vinduer, svarte dørlister etc.. tatt fra en 1993 900i.
Nytt støtfangertrekk til framfanger, finere brukt bakfanger.
En fin kromgrill, 1986 mod.
Fungerende ekstra el. vindusheiser
Fungerende ekstra el. speil
Diverse deler som bremseskiver, bremsekraftforsterkere, turboaggregat, APC-bokser, 3-veis APC ventiler, trykksensorer, intercoolere, rør, slanger, brukt orignalt turbo eksosanlegg ++++ masse anna snacks og småtteri som kommer fra diverse skrotraid og delebiler.

• 1 gang registrert: 29.10.1982
• Km.stand bil: ca 200.000
• Km.stand motor/gear: ca 110 - 120.000
• Farge: Amaranthrød
• Farge interiør: Oxblod/vinrød
• Gir: 5 trinn, manuell
• Motor: 2L turbo, 8 ventiler, 145 HK (med intercooler og 3" eksos ~160HK).
• Antall dører: 4
• Antall seter: 5

Utstyr
• El.vinduer foran
• El.speil
• Skinnseter
• Manuell takluke
• Tilhengerfeste
• Sentrallås

• Solgt ny av Møre Motor, Ålesund. Reg.nr. UE 57977
• Gikk i Sykkylven de første årene, ble senere solgt til Valderøy der jeg kjøpte den av 3. eier.

Bilen står på Sula v/Ålesund
Tenkte å kreve 28.000,- siden det er et relativt lett og komplett prosjekt, svært lite rust og med en god del "godbiter" som følger med på kjøpet. Og når så du egentlig en pen 4D 900 turbo sist, spesielt en flatfront på inca-felger? En sikker vinner på kommende GSV treff dette.

Ta kontakt med:
Torgeir Båtnes
tlf 957 80 975
så kan vi diskutere litt SAAB :)
Attachments
01.jpg


Last bumped by Anonymous on 07 Oct 2017, 16:03.

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest