Vinterdvalen

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
jarle ellingsen
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2012, 17:15
Contact:

Vinterdvalen

Postby jarle ellingsen » 04 Nov 2012, 17:37

Trenger råd av erfarne folk når det gjelder lagringen av min 1961 96. Jeg tenker først og fremst på bremsene, som er av den originale typen med ett stempel bak og to på forhjulene. Sylindrene er nye, men jeg stoler ikke på at det ikke skjer noe i løpet av de lange vintermånedene. Andre ting som bør legges inn som rutine når gammer'n legger seg i hiet?
Jarle, Hønefoss

baard
Posts: 31
Joined: 25 Oct 2012, 10:45
Contact:

Re: Vinterdvalen

Postby baard » 04 Nov 2012, 17:51

Hei !

Hvordan du skal vinterlagre bilen, er veldig avghengig hvordan bilen skal stå lagret. Hvis den står lagret i tørr garasje med relativ stabil temperatur, er det faktisk ikke så mye du behøver å gjøre.

Jeg er så heldig at jeg kan lagre min totakter i garasje hvor det aldri er kaldere enn 10-12 plussgrader.

Hva gleder bremsene, er min erfaring at disse holder lenge, hvis du har frisk og god bremseveske. Det at stemplene setter seg i sylindrene, skyldes først og fremst bremsevæske med mye fuktighet i.

Men, det jeg har erfaring for, er at cluchen setter seg, hvis bilen står lagret lenge på et sted hvor temperaturen svinger. Under slike forhold risikerer man også at stempelringene beker fast i ringsporet på avgassiden, eller at ringene i værste fall ruster fast i sylinderveggen.

Jeg vil uansett råde deg til å lade batteriet, og starte opp bilen 2-3 ganger i løpet av vinteren. Da bør du også sette bilen i gir, og kjøre den litt frem og tilbake. Da slipper du det nevte clutch problemet.

Lykke til. :D
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III

jarle ellingsen
Posts: 2
Joined: 04 Nov 2012, 17:15
Contact:

Re: Vinterdvalen

Postby jarle ellingsen » 05 Nov 2012, 17:07

Takk for tipsene.
Det kan nok bli noen kuldegrader i garasjen min, men den er tørr.
Kan det være nødvendig å skifte bremsevæske hvert år for å unngå fuktighet?
Har en gang måttet ha ut kløtsjen fordi den ikke fridde ut. Da hang lamellen fast på svinghjulet. Årsaken var at det (siden en gang på 70-tallet) var kommet inn olje som fungerte som klister. Går ut fra at det er det du mener med "satt seg"? Min bil har ikke slave.
Jarle

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Vinterdvalen

Postby Henning » 05 Nov 2012, 17:25

Hei.

Jeg har hatt totakter i noen år nå. Aldri brukt bilen på vinteren, og har alltid
Lagret den i kald garasje. Den svinger selvsagt mye i temperatur. Jeg har bare koblet fra
Batteri, og kvelt motor med totakt olje, ved å helle oljen rett i forgasser til motor stopper.
Jeg har aldri hatt noe problem med hverken clutch eller bremser.

Vet ikke om dette er etter alles ønske eller anbefaling men har fungert prikkfritt
For bilene mine i 8 års tid:)

Derimot om man skal ha full eller tom bensintank er det mange
Meninger om....

Mvh
Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest