Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Ivers
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2012, 23:14
Contact:

Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Ivers » 05 May 2013, 15:09

Hei,
Håper noen kan komme med noen gode tips for hva jeg skal gjøre for å få motoren til å dra seg over 4-5000 omdreininger...

Jeg har i min 63' en "ny" 66' motor med større stempler,ekstra porting og elektronisk tenning++
Da jeg skulle kjøre inn/teste motoren(sist sommer) begynte den å fuske/hakke ved ca 4000 i turtall. Siden det ikke er standard motor tenkte jeg grunen var at jeg fikke hadde helt riktige dyser og brukte det jeg hadde liggende(og sikret at motoren fikk rikelig med bensin) Dette funket fint.

Forrige uke røk eksosanlegget på skjøten fra eksosrøret og XP anlegget foran på bilen.
For å få sveiset måtte man la all oljen/suppa inni XP anlegget få brenne opp... og ergo ble det mindre dritt inni der.
Eksosanlegget er nå sveiset og alt vel MEN... motoren går nå enda litt lavere ca 3500 omdreininger før den fusker/hakker. Dette gjør at jeg ikke får kjørt på høyere turall som kan bli en vel rolig tur til Skien...

Mitt spørsmål blir da hva dette kan være (tenning? feil dyser?, feil innstilt forgasser?) og hvorfor det ble litt dårligere etter eksosanlegget røk og ble sveiset på igjen. :?

Mvh.
Saab sport

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Torbjørn M » 05 May 2013, 20:34

Må bare prøve i en ende...

Hvordan står det til med rør/bakpotte på bilen? Er det åpent og fint, fritt for koks og sot?
Forsøk å kjøre uten bakpotta, bare for å se om den puster fritt og fint over 3500 og opptil 5000 omdr/min.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

støx
Posts: 3
Joined: 15 Nov 2012, 20:53
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby støx » 09 May 2013, 20:44

Hadde lignende problem to ganger. Motoren sperret på varv som om den fikk for fet blanding. Dette ble værre og værre. dette viste seg å være coilen
som ikke hang med. Byttet den og motoren varvet som aldri før. Coiler kan faktisk bli dårligere og dårligere.
Når det gjelder eksosen, som det også kan være, så følg Torbjørns forslag.

Støx

Ivers
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2012, 23:14
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Ivers » 10 May 2013, 13:53

Takk for svar. Skal sjekke eksosen.

Vedr coil så har jeg denne: http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=246
Er dette riktig eller burde jeg heller kjøpe denne: http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=344
Evt andre typer jeg kunne kjøpt(som er billigere/raskere å få tak i?)

Er blitt lavere turtall enn tidligere før den fusker men kan det fortsatt være pga feil dyser også?
Saab sport

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Torbjørn M » 10 May 2013, 20:11

Med full gass og godt turtall tåler to-takteren store mengder bensin, veldig store mengder bensin!
En topp-trimmet 2-t for fullt øs i skogen eller på bane kan lett drikke 2-3 liter pr.mil. Så for fet dysing er egentlig ganske utenkelig. Da blir pluggene dine helst våte, og bilen vil stoppe.

Kjøper heller idèen med dårlig gnist.
Sørg for å kjøpe en coil som er beregnet til SAABen, dette pga.mange tenninger pr.omdr. Ved f.eks 5000 o/min må coilen servere 3x5000 gnister pr.min og da blir en vanlig 4-takts coil ifra Biltema fort oppbrukt. Har sett flere tilfeller med nye coiler ifra Biltema (beregnet til 4.syl. 4-t.) har sluttet å virke etter kort tid under panseret på SAAB 2-t.

Så lenge du får tilsendt noe ifra CSR, så er varene av god kvalitet. Personlig har jeg opplevd laaaag leveringstid ifra den kanten.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

Ivers
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2012, 23:14
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Ivers » 10 May 2013, 23:07

Hei igjen og takk for svar.

Jeg har jo den ene typen coil fra CSR (http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=246) og den er maks 2 år gammel. Synes du alikevel jeg burde kjøpt en fra biltema for å teste om det gjorde noen forskjell(og om så kjøpe den dyreste fra CSR?
(http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=344)

Vil legge til at jeg kan ruse bilen høyt(6-7000) stillestående i gir eller fri men med en gang den er i fart stopper det/hakker det på ca 3500..
:o
Saab sport

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Henning » 12 May 2013, 15:08

Funnet ut noe mer Iver??

Snodig dette at du får den opp i turtall da den står på tomgang, men ikke få den høyere enn 3500 ved kjøring, noen må vel ha et tips hva dette kan være??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Ivers
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2012, 23:14
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Ivers » 12 May 2013, 21:22

Hei, Joa skjedd litt bedring.

Jeg byttet nemlig dyser(har 50 i tomgang, 220 luft og 130 i drivstoff og byttet til 60 i tomgang,200 i luft og 145 på midre i drivstoff etter tips fra XP trim) og og i sammen slengen satte jeg på nytt luftfilter og tok av den bilten mellom luftfilteret og ned til manifoilen som er ment å ha på når det er kaldt(vinteren) Merket ikke noen forskjell...

MEN.. da jeg satte på plass de opprinnelige dysene så ble den en god del bedre så hjalp altså å ta av den biten som går ned til manifoilen så det kommer mer luft. Skal teste om ny coil hjelper og få testet ut litt mer dyser utover sommeren om jeg får tak i men er den som jeg tror vil jeg få bra fart til SKien uansett:)
Saab sport

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Torbjørn M » 17 Jun 2013, 13:03

Lenge siden jeg har sett inne på forumet, så på tide å sjekke forholdene ;-)

Leste igjennom hele tråden her, for å se om det er noe som er glemt...
Biter meg merke i at du har kjørt med forvarmingsrøret, det mellom luftfilterboks og eksosmanifold. Og at du signerer med Saab Sport.

Hvilken type forgasser(-e) og luftfilter(-boks) kjører du med? Er motoren mye trimmet? 40-50-60 eller 70! hester???
Begynner å tvile på om bilen din får nok luft inn igjennom luftfilterboksen...

Dine endringer på dyser tilsier at du har gitt den fetere blanding hele veien.
Økning på størrelsen til tomgangsdysen (50 til 60) vil gi rikere blanding over hele turtallsregisteret.
Når man går ned på luftdysen (220 til 200) vil man få fetere blanding på mellomregister og topp.

Fortell gjerne litt om luftfilter, hvilken forgasser(-e) og trimmingsgrad denne motoren din har.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Tore Aasen
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2012, 11:03
Location: Arna
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Tore Aasen » 02 Jan 2014, 20:18

Torbjørn M wrote:Lenge siden jeg har sett inne på forumet, så på tide å sjekke forholdene ;-)

Leste igjennom hele tråden her, for å se om det er noe som er glemt...
Biter meg merke i at du har kjørt med forvarmingsrøret, det mellom luftfilterboks og eksosmanifold. Og at du signerer med Saab Sport.

Hvilken type forgasser(-e) og luftfilter(-boks) kjører du med? Er motoren mye trimmet? 40-50-60 eller 70! hester???
Begynner å tvile på om bilen din får nok luft inn igjennom luftfilterboksen...

Dine endringer på dyser tilsier at du har gitt den fetere blanding hele veien.
Økning på størrelsen til tomgangsdysen (50 til 60) vil gi rikere blanding over hele turtallsregisteret.
Når man går ned på luftdysen (220 til 200) vil man få fetere blanding på mellomregister og topp.

Fortell gjerne litt om luftfilter, hvilken forgasser(-e) og trimmingsgrad denne motoren din har.

Torbjørn er absolutt inne på noe her. Samtidig som en gir mer bensin må man huske å øke luftmengden og. Det kan lønne seg å fjerne"trakten" inni luftfilter boksen ved trimming. Da får motor mer luft inn i forgasser, kan og hjelpe med noen 10 mm hull i bakkant av luftfilter boksen.
Ser at det er en god stund siden du hadde problemene men det hadde hvert kjekt for alle å få hørt om du har problemene enda eller om du har funnet en løsning på det.
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest