Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Ivers
Posts: 10
Joined: 08 Nov 2012, 23:14
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Ivers » 04 Jan 2014, 12:50

Hei og takk for gode forslag/svar. Setter pris på omtanken:)

Problemet...
Problemet er fortsatt ikke løst desverre. I høst prøvde jeg meg frem med en rekke dyser jeg fikk tak i fra forgasser service/xp og tok dessuten altså av forvarmeren men ble ikke helt bra. Han som hjelper meg/har bygget bilen mente vi skulle ta av xp potten foran of sette på en standard potte fordi motstanden ikke var rett? (Kan nevnes at XP potten røk ved skjøtet til eksosrøret og derfor har blitt sveiset på nytt i det skjøtet uten at det vel har noe å si..) Har ikke standardpotte men om det er noe dere også tror på så kan jeg jo fremskaffe det i løpet av vinteren selvfølgelig.

Tilbake til bilen...
Bilen min er en 63 modell som er bygd om til en sport men istedenfor sport motor har jeg xp gt veiv og en trimmet 66 modell motor (med trippel Solex forgasser) med 73,5 stempler som Steinar Øxseth bygde for meg. XP potten, 2toms anlegg, elektronsik tenning og coil fra xp. Luftfilterboksen er standard til 66 modell med nytt filter i sommer. Ellers portet så den skulle være like sterk som en sport motor (55-60h?) Er veldig leit at det ikke funker, etter å ha brukt så mye penger og tid på det så håper virkelig vi finner ut av det når jeg tar den frem til væren. Var ikke moro å harke seg i max 80 til Skien i sommer.. :evil:

Siste utvei er å prøve å få den ned til Steinar Ø så han kan se på den til våren men ikke optimalt.

Dyser jeg TROR jeg har testet men kanskje ikke rett kombinasjon... inbilder meg det er dysene som er problemet.
Tomgangsdyse: testet 60,60,60
bensin:110, 130 og 145 (eler i kombinasjon: eks vis 130,145,130)
Luft: 200, 220, 240 og
Saab sport

User avatar
Tore Aasen
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2012, 11:03
Location: Arna
Contact:

Re: Hvorfor fusker/hakker motore min på ca 3500 i turtall

Postby Tore Aasen » 08 Jan 2014, 22:48

Det enkleste da er å skjekke fargen på pluggene. Disse skal være karamellfarget om blandingsforholdert er riktig.
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest