Vinduspussere på 93

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Vinduspussere på 93

Postby Ragnar » 23 Apr 2013, 20:23

Hei alle sammen!
I dag var det endelig mulig å ta en liten prøvetur med 93en.
Det regna selfølgelig litt så vinduspusserne gikk i ett kjør og da jeg skulle slå dem av igjen fortsatte de å slå. selvparkeringa funka ikke eller hele tida om du vill
Prøvde å justere kontaktene men det funka bare ei lita stund, skulle hatt ny pussermotor gjerne med selvparkering og to hastigheter. Finnes det SEV motorer med to hastigheter? Hva med Lucas motoren som kom litt senere, da må festene på den bygges om!? Er det noen som har prøvd?
Det ble litt dugg på frontruta og jeg starta vifta og slo på defrosteren, syns ikke det var så veldig god futt så jeg måtte åpne sideruta for å se ut. det var kanskje ikke være sånn voldsom trøkk i defrosteren på den tida?
Har nettopp dysa den opp og den ble mer kjørbar etter det og pluggene ble mere sjokoladebrun og ikke hvite som før, var godt fornøyd med prøveturen til tross for regnet.
R

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Vinduspussere på 93

Postby Torbjørn M » 27 Apr 2013, 22:38

Å åpne sideruten litt for å få futt i defrosteren er helt normalt på SAAB 92/93.
Kupèen er jo tett som hermetikk viss vinduene er igjen, og da er det umulig å få blåst luft inn igjennom defrosteren. Effekten er uansett ikke så god som på senere årsmodeller ( SAAB 96 fom.1963).

Hvite plugger er strengt forbudt på en to-takter! :shock: Det vitner om mager blanding og høye forbrenningstemperaturer, dette øker risikoen for motorskader betydelig. Håper du ikke kjørte lenge, eller presset motoren hardt på gammel dysing.
For å være på den sikre side, gi motoren først rik blanding, og så juster nedover etterhvert. Sjokoladebrun er etter min smak noe for lyst. Husk at motoren får sin olje igjennom bensinen, og da er det ikke lurt å pine ned bensinforbruket...
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Re: Vinduspussere på 93

Postby Ragnar » 28 Apr 2013, 20:07

Skal prøve meg på et nytt problem i dag. Langfront motoren er vanskelig å starte til tross for at den er finjustert etter alle kunstens regler. men det er bare når den er iskald og vi har jo ikke det helt store sommerværet i nord ennå, snøen ligger ennå i hagen, heldigvis for da slipper jeg å rake i hagen på ei stund ennå.
Synes å huske at vi i gamle dager filte ut hullet på skiva som dreies når man drar i sjoke wiren. sånn at motoren fikk litt mere bensin i start øyeblikket.
Er det noen som vet noe mere om det? Et annet fenomen er at den går for sakte på tomgang når den er kald og alt for fort når den er varm!!!!??

Prøveturen i dag gikk fint og jeg syns den går bedre for hvær dag, ja så regna det jo ikke. Har balsamert fordeleren med gummi og stripsa det fast og satt ei lita plate forran halve grillen. Ellers så knirker bilen som en gammel dobbeltseng. er nok ei foring forran en plass, eller to.
Et annet merkelig fenomen er at hvis jeg ligger i tredje gear(fire trinns fra 75mod 96) i det samme jeg trår på gass går det en merkelig sjelving gjennom bilen, hvis jeg slipper gassen og trår den brått inn igjen skjer det samme. bakre gearkasse feste er fra samme 96 og er helt bra, bare litt modifisert for å passe 93en.

R


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest