Bremseslanger, gjengetype?

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Bremseslanger, gjengetype?

Postby Torbjørn M » 27 Mar 2013, 10:30

Prosjekt "Skivebrems" krever en omarbeiding på bremserør/slanger til 93B-59'

Planen er enkel: Lage en overgang i innerskjermen mellom originale rør, og bremseslange V4.
Overgangen må ha gjengene til V4-slangen innv. og dem originale 93B gjengene på utsiden av overgangen. Lager dette i rustfritt.

Spørsmålet er da: Hvilken dim har gjengene på originale 93B-bremser?

Vet at gjengetypen var i bruk mellom 59-61, og at den er grovere enn det som kom etter 1962. Er det byttet mellom UNC til UNF eller R(ørgjenger)?

Kan alltids ta av en slange på bilen min, men da må jeg begynne å lufte bremser etterpå, kjedelig... :?
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Bremseslanger, gjengetype?

Postby Morten S. » 27 Mar 2013, 11:06

Vet at andre har brukt V4 slangen og så bare gjenget om delen som skal inn i innerskjermen, slik at den originale delen fra totakteren er blitt brukt.
Det har fungert bra. Husker ikke dimmensjonen sånn i farten, men mener det var UNC.

baard
Posts: 31
Joined: 25 Oct 2012, 10:45
Contact:

Re: Bremseslanger, gjengetype?

Postby baard » 07 Apr 2013, 09:44

Hei !

Dette skjønner jeg ikke helt. Jeg hadde tidligere en -58 93b som jeg bygget om bremsene på, med V4 spindler og skivebremser foran.
Jeg mener å huske at bremseslangene til V4 da bare var "plug and play".

Det er et firma som heter MG Hagen som holder til på Mysen, som er skandinavias største leverandør av deler til engelske sportsbiler. De har internettbutikk også. Jeg har flere ganger kjøpt bremsedeler m.m. hos dem. Som du sikkert vet har Saab brukt mye av de samme bremsedelene som til bristiske biler, slik som Austin, Morris, MG m.m.

Surf litt på sidene deres, eller ring dem, så er jeg sikker på at de kan ha diverse overganger e.l.
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Bremseslanger, gjengetype?

Postby Torbjørn M » 21 Apr 2013, 11:21

Har samme plan som deg Baard, bytte spindler og hele sulamitten.

Bakgrunnen for mine antagelser er fordi det er forskjellige bremseslanger i delekatalogen på 59-61'mod. og senere 2t etter 1962.
Har vært med på å bytte til V4-bremser på 63'mod. og det var "bolt on".

Overganger lager jeg selv på arbeidsplassen min, mer enn 15 års erfaring med dreiebenk, fres og cnc-maskiner ;)

Har noen en gammel bremseslange til 93B liggende, og er kapabel til å fortelle meg om hvilken gjengestigning og diameter den har, så fikser jeg selv resten på arbeidsplassen min.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Bremseslanger, gjengetype?

Postby Morten S. » 21 Apr 2013, 17:34

Her er bilde av fremre bremseslange til 93.
Iflg Torbjørn er det 1/4" UNC og UNF

Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest