Går ujevnt og trekker dårlig

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Går ujevnt og trekker dårlig

Postby Atle H. » 07 Nov 2017, 20:51

Hei,

Da er bilen plassert på vinterlagring - med et nødskrik.

Bilen har stått en stund og i dag skulle jeg kjøre ca 6 mil til vinterlagring. Det startet bra men så etter en liten stund merket jeg at den begynte å trekke dårligere og fuske litt. Virket nesten som den kun gikk på to sylindre. Jeg fikk karret meg over Sollihøgda og stoppet på Sundvollen. Her byttet jeg alle tre pluggene oog sjekket pluggledninger.

Startet opp igjen og den gikk godt i et par mil - så kom problemet tilbake igjen. Følgebilen min kunne rapportere om markant mer røyk når dette skjedde. Jeg fikk til slutt parkert og nå står den tørt og fint - men med et motorproblem tror jeg.

Hva kan dette være? jeg mistenker kanskje tenning siden den går litt røfft og mister trekkkraft.

Bør jeg bytte fordeler og fordeler lokk /kabler /coil.. Plugger har jeg jo allerede byttet.

Har noen en feilsøker rutine jeg kan bruke for å eliminere feil på deler??

Mvh
Atle

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Går ujevnt og trekker dårlig

Postby Morten S. » 07 Nov 2017, 22:55

Kjørte du med forvarmerrøret? Kan ha vært forgasserising. Eller kondens. Det er jo temperatur og vær for det om dagene.

User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Re: Går ujevnt og trekker dårlig

Postby Atle H. » 08 Nov 2017, 09:37

Hei,

Der sa du noe !!!! Nei, det gjorde jeg ikke. Det var rundt 0 grader og tåke...

Jeg hadde heller ikke lukket luftespjellene i motorrommet så temperaturen på motoren var bare så vidt oppe på grønt.

Jeg flyr også veteranfly og der er forgasserising et kjent problem. Spesielt når duggpunktstemperaturen er veldig nær utetemperaturen slik den var i går.

Godt mulig dette var forgasserising - hvis da bilen oppfører seg slik ved forgasserising.

Da lar jeg den stå til våren og sjekker dette ut.

Takk for svar :)

Hilsen Atle


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest