Bytte til 2" eksos

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Bytte til 2" eksos

Postby Atle H. » 09 May 2017, 10:56

Hei,
Jeg tenkte å bytte til 2" eksos. I første omgang uten slik XP-potte. Ser at Veteranshop.se selger sett til 2450,- . Noen som vet om dette er et ok sett?
Lurer i tillegg på om jeg må/bør gjøre andre forandringer samtidig. Bytte dyser i forgasser for eksempel - luftfilter...

Er det fare for overoppheting i sylindrene ved bare å bytte eksos?

Sikkert noen her som har erfaring :)

96 64mod

Mvh

Atle

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby Morten S. » 09 May 2017, 20:48

Jeg har kjørt med det originale sports systemet i alle år på min standard 93F. (Det med doble rør hele veien)
Aldri hatt varmeproblemer med det.

JørgenK
Posts: 13
Joined: 29 Oct 2012, 20:38
Location: Bergen
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby JørgenK » 20 May 2017, 20:19

Blir det xp-potte på sikt da eller? :P

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby Ola Bruset » 21 May 2017, 22:51

Ein bør vel som grunnregel alltid sjekke blandinga etter at ein har endra motstand i eksosanlegget eller gjort andre endringar, men trur nok eg må seie meg enig med Morten her, at det her vil gå heilt fint.

Ei anna sak er om du endrer på luftfilterboksen, endrer porttider på motoren eller auker kompresjon, da MÅ du gjere ein skikkeleg runde med dysing.

Vil du vera heilt sikker: finn deg ein fin bratt og lang bakke, og dra opp der gjennom gira på full gass. Kutt motoren på toppen, trø inn clutchen og stopp bilen. Sjekk farge på pluggane. Skal vera sjokoladebrune. Er dei kvite er du på veg til trøbbel.

Denne metoden har eg sjøl nytta meg av når eg har leika meg med dysing av trimma totakter. Da gjerne også med sekundant i bilen med GPS måling av hastighet i det vi passerer ein lyktestolpe på toppen. Så dyser vi så fett det går, uten at motoren går i firetakt. :-)

User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby Atle H. » 24 May 2017, 10:17

Takk for fine svar,

På sikt tenkte jeg at jeg skulle supplere med xp potte også, Men da investere i en ny motor for lett trimming. Den jeg har nå er pent kjørt og original - så den tror jeg ikke jeg skal tukle så mye med.

Er xp- manualen fra Classic SAAB racing et greit sted å begynne å lese seg opp - eller er denne for viderekommende??

atle

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby Ola Bruset » 12 Jun 2017, 14:24

XP maualen er eit GLIMRENDE startpunkt for trimming.
Mine varmeste anbefalinger der altså! :-)
Alt angående trimming blir grundig forklart enten du ønsker å trimme lett eller gå totalt bananas.
Du kan også kjøpe med maler for å bygge XP potta sjøl, da sparer du nokre tusenlappar der.

User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Re: Bytte til 2" eksos

Postby Atle H. » 16 Jun 2017, 09:07

Supert :) da starter jeg der...


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest