Skivebremser 96 -65

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Hans Strand
Innlegg: 2
Registrert: 29 okt 2012, 14:32
Kontakt:

Skivebremser 96 -65

Legg innav Hans Strand » 29 okt 2012, 15:00

Drivleddet på den ene siden er gåent, tenker dette er en god anledning for å bytte til skivebremser og få vekk vørterkakene. Hvilke modeller kan jeg bruke deler fra(, hele drivlinjen mellom V4 girkasse og hjul)? Hva med bremseslanger(koblinger/lengde), passer mine gamle? Jeg har langnese 96, -65, 4 gir, er det forskjell på bull..?
beringbingbingBRAAT

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Skivebremser

Legg innav Morten S. » 29 okt 2012, 19:30

Iogmed at du har 65 modell kan du bygge direkte om til skiver. Bare å sette hele pakken på drivakselen. Dog må du jo nå bytte det ytre drivledet.
Sksl du ha vekk vørterkakene må du skaffe girkasse fra 66 og nyere. Du kan bruke til V4 men må bytte over clutchhuset.

Jeg har evt flere girkasser liggende. Både med slette og ribbete hus.

Husker ikke om bremseslangene er forskjellige.
På enkretsbremsene er det andre gjenger.

JørgenK
Innlegg: 13
Registrert: 29 okt 2012, 20:38
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skivebremser 96 -65

Legg innav JørgenK » 29 okt 2012, 20:46

Hei..
Helt enig.. Jeg konverterte til v4 girkasse og aksler/bremser på begge mine to-taktere.. Jeg kjøpte bremseslanger til v-4 og de passet på både 65 og 63 modellen med enkrets.. :D . Jeg savner ikke vørtekaker og tvilsomme trommelbremser...

baard
Innlegg: 31
Registrert: 25 okt 2012, 10:45
Kontakt:

Re: Skivebremser 96 -65

Legg innav baard » 30 okt 2012, 00:44

Jeg hiver meg innpå jeg også :D

Hvis du ikke skal bruke bilen din til annet enn "ordinær kjøring", hadde jeg ikke brydd meg om å skifte girkasse, eller bygge om til indre stål knuter.
Jeg ville ihvertfall beholdt original girkassen med "vørterkakene".

Det eneste du i så fall behøver å gjøre, er å demontere framhjulspaketet: hulspindlene komplett med yttre drivknuter, tromler og drivaxler. Så banker du drivakslene ut av de yttre drivaxlene.

Det du da trenger er komplette spindler med yttre drivknuter, bremseskiver og bremsecalipere i fra en V4 (67-80). Når du har sikret deg de nevnte V4 spindlene, banker du drivaxlene ut av drivknutene, hvoretter du benytter drivaxlene fra -65ien din...

Hva enn du gjør, så ikke kvitt deg med drivaxlene til -65ien din. De er gull verd. Dvs de er svært attraktive for dem som bygger 93ier og 96 kortfronter om til skivebremser. -65 modellen er den eneste som har disse drivaxlene(+noen sport modeller).
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III

Hans Strand
Innlegg: 2
Registrert: 29 okt 2012, 14:32
Kontakt:

Re: Skivebremser 96 -65

Legg innav Hans Strand » 01 nov 2012, 19:57

Tusen takk for gode svar :D

Blir nok "ja takk begge deler" denne gang. Går for V4 girkasse, aksler og spindler. Bytter vørterkakene så bilen går, så blir det å skaffe deler og gjøre klart til motorløft og greier... Slenger inn en annonse på deler.
beringbingbingBRAAT

Per
Innlegg: 63
Registrert: 09 nov 2012, 23:27
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Skivebremser 96 -65

Legg innav Per » 18 nov 2014, 22:41

Har også tenkt å bytte til skiver på min 65 modell men beholder vørtekakene. Men hva med bremsene bak hvis jeg bruker bremsene fra en V4, kan jeg da fjerne reduksjonsventilene til bakhjulene?
Per Becher
1965 Saab 96 TT / 1967 Saab 96 V4 / 1967 Ford dexta 2000


Gå tilbake til «Saab 2-takt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest