Nytt medlem med urørt 1966 96

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Jokke900 » 02 May 2016, 17:33

Stor fan av denne tråden allerede! :mrgreen: :mrgreen:

Aldri vært medlem i originalpolitiet (selv om jeg setter stor pris på originale biler også), så når det her er snakk om å hente power spisser jeg ører :mrgreen: Liker tanken om 3:3 eksos. Vet nevnte Tom Donney kjører 3:3 på Bonneville Sonetten sin. En under på original plass og to overliggende. Han har nå nylig også testa mye på forgassere. Både originale Saab triple og en Lancia-gasser som jeg ikke er sikker på hvilken bil kommer ifra.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Vidarhs » 02 May 2016, 18:33

Fantes en giftgrønn sonett med bra oppsett på eksosen.tror han snuste på 10000 o/min,kjørte roadsport i Sverige på 80/90 tallet,upopulær da han kjørte fra trimma Mazda mx-5 osv.Hans Eklund?

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 02 May 2016, 19:01

Før jeg evnt. setter igang arbeidet med å komme opp med en prototype på potter:

-Er det noen her som vet hva max anbefalt turtall er for ei urørt originalveiv på 841 cc motor?
-Er det same veiv på alle 841cc motorer?
-Hva med stempler. Hvilke leverandører finnes her? Finnes det smidde stempler (type wøssner etc)
-Hva med girkassa på denne. 4 trinns. Hvor mye moment tåler den?
-Hva med clutch? (min er I grenseland allerede nå, med antydning til sluring)
-Hva med drivaksler/knuter? (vet ikke om jeg har det jeghar hørt kalles for vørtekaker (gummi????) engang.

Jeg trur neppe jeg får til et 3:3 på en kortnos, eller ved bruk av originale gassere. Er nok helt avhengig av å trekke minst 2 kammere over motor.

Jeg vil tru at bare det å tilpasse skikkelige forgassere vil hjelpe. En piston port er dønn avhengig av godt pick-up signal (skapes idet stempel åpner innsugsport) for å fungere optimalt, med god gassrespons.
Det originale gasseroppsettet er.................vet ikke hvilke ord jeg skal bruke, men det er rom for enorme forbedringer på det punktet.

Kan hende jeg prøver meg med et oppsett der allerede til høsten, for å se hvordan det funker. Ser for meg 3 single 34mm, evnt 38mm med justerbare power jets.

Og nei......dette er ikke beregnet for økonomikjøring :lol:

..j.

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby super'n » 02 May 2016, 21:18

Nå har vel du en lang front... ;) ;) ;) v4 kasse kan brukes, da får du stålknuter. Er vel stål knuter på 66 og.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Vidarhs » 03 May 2016, 06:21

Standard frisk 841 ccm maks 6-6500 o/min.
Nei ,finnes gt-veiv og sport/monte carlo veiv,begge gir høyere veivhuskomp.sportveiv(runde skinker gir høyest komp).
finnes også egne gt og sport/monte carlo topper. 66 mod er vel regnet som et godt utgangspunkt for trim.
Tom Donney har tatt fram nye smidde stempler,selges av Classic Saab Racing.
Samme selger lamell/trykkplate.
gjennomgått ,frisk girkasse burde gå bra,nesten identisk i v4,med langt mer moment
Ville skaffet xp-manualen,prata med Niklas Enander. Dick Strøm i Karlstad har rota endel med Reedventiler og mikuni forgassere.er vel noen fallgruber på portinga osv.
veiv trenger moderne lager+ gjøres mer torsions-stiv osv.
Har du plass og peng,begynn å handle hele motorer,veiver(gt/sport) fra 10000.- stk. Topper osv

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 03 May 2016, 07:05

Takk for info.

Når det gjelder økt veivhuskompresjon, er dette old school. (sålenge man bruker separate kammerpotter med god effect)

Grunnen er denne:

En 2-takter fungerer kun som en pumpe FØR man er I powerband. Etter man er I powerband, fungerer den som en resonator. Pottenes sugeevne gjør sitt til å suge opp ny frisk ladning fra veivhus, opp transferkanaler og videre opp til forbrenningskammer. Denne effekten er faktisk så sterk når man er i powerband, og med mye pådrag, at den alene kan åpne reedventiler. Om volume I veivhus senkes, senkes også effektiviteten av sugeeffekten fra pottene.

Økt veivhuskompresjon (som man får med lavere volum pga hele skinker på veiv) er bra med den konfigurasjon saab'en har original, men er ikke ønskelig med mitt oppsett.

For å forklare kort når man er I powerband: Det skjer I det øyeblikk den returnerende pulsen fra pottene kommer inn I sylinder akkurat idet stempler har lukket transferporter på up-stroke.
I motsetning til et tafatt 3:1 anlegg, vil etv skikkelig 3-3 anlegg gi en turboeffekt, og vi får overladning I forbrenningskammer med så mye som opptil 0.8 bar ca, på en modern 2-takter.
Et 3:1 anlegg er svake på dette, og evner egentlig ikke mye mer enn å pushe frisk blanding som er kommet ut I grenrør.

På min H2, økte jeg veivhusvolum ved å heve alle sylindre 1,5mm. Dette gir selvfølgelig andre durasjoner på samtlige porter, men isolert sett er altså økt vevhusvolum gunstig for "modern" oppsett.

Og ja....reedventiler er gunstig på en bil, da det sikrer god pumpeffekt fra stempel I bunn, og også mer transferareal om man freser ut bakre boostporter I blokka. (vet ikke enda om dette er praktisk mulig, men det vil jeg tru det er på saaben.

Jørgen

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Vidarhs » 03 May 2016, 18:22

bare å lese og lære her!

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 03 May 2016, 18:52

Takk.
Det er bare å spørre. 2-taktere er ikke enkle, de ser bare slik ut. :D

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 04 May 2016, 08:57

Tenkte jeg kunne legge ved dynokurven på min Kawa H2 750cc, for å illustrere hvor mye power man kan ha, og fortsatt ha krefter lenger ned I turtallsrgisteret, I en gammal piston port 2-takter.

Denne kommer I powerband på 5500 rpm. Som dere ser, yter den da 52 rwhp. På veiva tilsvarer det ca 60 hk.

Disse er så grisetrimma at det ikke er særlig å hente under 3000 rpm, men med fokus på det, evnt med reed, så vil man kunne ha det.

Prøver bare å vise potensialet. Det er selvsagt ikke samme trimningsgrad på en Saab, men jeg mener å påstå at potensialet er minst 100 hk på veiv og fortsatt ha greit med krefter I bunn. Men for å oppnå det, må veiv og stempler tåle iallefall 7000 rpm.

La oss moderere oss til 80 hk. Det burde være mulig på 5500-6000 rpm. Da har vi muligens sjansen til å beholde BÅDE original veiv OG stempler.

Kurven viser både moment og hk. Man kan gange opp tallene med ca 18% for å se kreftene på veiv. Man må selvsagt trekke ifra at det koster effekt å dra både vannpumpe og dynamo på saab'en.

Image

Momentdippen I starten der er ikke helt reell, da den kom pga for brå overgang til full gass.

Vi kan se at der saab'n har max power, la oss si 40 hk på veiv, ved 4250 rpm, har denne grisetrimma motorsykkelen ca 27 på hjulet, eller da ca 32 hk på veiv.

Om jeg hadde moderet trimningsgraden, og montert på vesentlig lengre kammerpotter som gjorde at den kom I powerband på 3000 rpm istedet for 5500 rpm, ville den ha knust saab'ens effect på dette turtall.

Dette forteller meg at potensialet I en saab 2-takter er bra, såfremt man broker rette potter og gassere, med da avstemt eksoslengde som gir powerband mellom f.eks 2500-3000 rpm, til 5-5500 rpm.

..j.

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 16 Jun 2016, 11:45

Juhuuuu.......da er bilen eu-godkjent, og alt er iorden.

Satt på radialdekk I 155 dimensjon. Bedre å kjøre med enn de gamle diagonaldekkene. Men synes nå de er litt vel smale. Kanskje 175/70 kunne være noe etterhvert? Passer det?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest