Nytt medlem med urørt 1966 96

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 27 Apr 2016, 10:57

Hei dere.
Nytt medlem her, med en nyinnkjøpt 1966 96.
Bilen har vært avregisrert siden 1987. Solgt ny I 1966 til en kar på Ørsta. Han hadde bilen helt til 2010, men altså lagret på en låve fra 1987.
Reg. nr er original T-40525

Jeg kommer til å beholde dette nummeret.

Jeg kjøpte bilen av Bjørn Bakken som kjøpte den I 2010. Han har overhalt bremsepumpe, clutchpumpe, vannpumpe og dynamo. I tillegg er det Nye bremser rund baut, med Nye slavesylindre etc.
Alt dette fungerer utmerket. Kan ikke se at bilen ikke skal kunne EU-godkjennes bortsett fra vindusspyler og tute som ikke virker, samt bremselys bak. I tillegg er dekk dårlig (diagonal fremme)

Motormessig fungerer den svært bra. Samme med gir, forstilling, hjuloppheng etc. En fryd å kjøre.

Har vært varetrekk på seter siden ny, så de ser Nye ut. Fantastisk.

Brukte en dag på lakkrens og polering, da den så temmelig matt ut når jeg hentet den. Det gjorde underverker. Har noen spørsmål som jeg kommer til underveis. Synes det er artig at en urørt bil (bortsett fra en skade I fordums tid venstre side, og litt garasjelakkering etpar steder) som er såpass pen og hel. Litt rust, men ikke mye (rundt høyre jekkefeste og litt ved høyre støtdempertårn, men ikke kritisk, samt innvendig nederst på høyre dør) Hjulbuer etc er strøkent. Etpar bulker, men igrunn bare sjarmerende patina.

Under et bilde av bilen, tatt for 2 dager siden etter polering. Har hatt en DKW Junior tidligere. Denne 96'n er mye kulere, og motormessig er den VESENTLIG sterkere. Nye eksospotter er det også på den, men vurderer å fjerne den bakre pga vel mye avdempet lyd. Vil ha litt mer knatring.
Så jeg trur jeg har gjort en kanonkjøp. Tok en sjans og kjøpte den usett....

Mvh.
Jørgen Lund
Gjerdrum (midt mellom Oslo og Gardermoen)

Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Morten S. » 27 Apr 2016, 11:41

Gratulerer med fin bil! Har selv hatt en 1965 95 i samme farge.
Ja, det er noe eget med urørte originalbiler.

Hvor langt (kort) har bilen gått?

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 27 Apr 2016, 12:05

Takktakk.

Meteret star på 53000. Er det sannsynlig? Kan ikke merke at seter er nedsittet, men synes det er vel mye slitasje på gummi til gaspedal/brems, samt gummimatta der hælen har slitt til et hull.

Kanskje det er 153000? Hva trur du?

Virker ikke som om bilen har gått særlig mye på 80-tallet, da det jo var diagonaldekk fremme på den.....

..j.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Jokke900 » 27 Apr 2016, 12:17

Gratulerer med fin bil! Elsker den fargen der!

JEG vil tro det ikke er helt usannsynlig at det kan stemme med km-stand. Om det er samme eier så lenge og bilen ble parkert osv kan det stemme. Det ble kjørt vesentlig mindre i løpet av året tidligere også. Min '66 ble satt bort i '82 og kjørt en knapt kilometer bare i 2001. Én eiers bil frem til da, så ser ikke bort ifra at kmstand på (da) 43000km kan stemme. Nå har den fått et halvt års tid med flittig bruk å komme seg på igjen :lol:

Hvilken farge er det på interiør? Blått/hvitt? Du kommer til å få ut mange smil/mil på den der. Syns motoren er kraftig og god, og har selv ikke hatt problemer med å følge dagens trafikk utover laaaaange motbakker..

Når det gjelder bakpotta så er det bare å plukke av. Jeg har kjørt et halvt år uten nå. Foruten langtur til Sverige i vinter så var det helt greit. Da ble det litt vel langvarige, høyfrekvente toner som skrangla i hodet.. Men morsomt da :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Twangyman » 27 Apr 2016, 13:04

Nydeleg bil! Gratulerer. Urestaurert originalbil er jo heilt fantastisk. Kan anbefale simmons 2" eksos for fyldigare lyd [emoji108]


Sent from my iPad using Tapatalk
Last edited by Twangyman on 27 Apr 2016, 13:04, edited 1 time in total.

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 27 Apr 2016, 16:07

Takktakk :)

Joda, den er blå og hvit inni. Skal ta bort potta som sagt, og fikse det som fikses må. Var det slitemerker på div gummi på den som hadde gått 43000 km??

Driver ellers mye med 2-taktere på 2 hjul. Har dynobenk for dette formålet I garasjen, og min 1974 Kawasaki H2 3 cyl 2-takt 770cc har jeg tunet opp til streetable 129 bakhjulshester.
Erfaringen er at et 3:1 anlegg er temmelig dødt I forhold til et 3:3 annlegg. Har lyst til å designe et 3:3 oppsett, spørsmålet er bare om det er plass. (tuned length må være tett på 1700mm)
Samme med forgasseropplegget på disse bilene. Ganske håpløst om man vil ha mye power. Vi får se hva tiden bringer, egentlig er denne bilen for bra til å tukle for mye med den.

Den blir som den er foreløpig iallefall.......og skal jeg ha mer power etterhvert bør nok veiva sendes til Ebos. (eller andre).

Å kun sette på et skikkelig 3:3-anlegg og 3 enkeltgassere (type 34-38mm) vil alene nærmest doble effekten vil jeg tru.

Jørgen

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Jokke900 » 27 Apr 2016, 20:12

3:3 oppsett tror jeg hadde gjort seg. Tom Donney på Youtube har vel 3:3 på Sonetten han bruker på saltkjøring. Den har han vel over 100hk i, sterkt modifisert. Han hadde vel 124mph med den på saltflatene i en film her. Når det gjelder plass så bør det vel ikke by på annet enn hodebry tror jeg. Enten route alle eller noen av pipene en annen plass eller legge dem parallelt under fronten. Om én alene eller tre bak hverandre ligger der spiller vel mindre rolle. Kunne forsåvidt vært kult å route dem en annen plass og..

Mye vil ha mer, alltid, og selv om jeg ble positivt overrasket over min så vil jeg såklart ha mer. Hva jeg kan gjøre på stramt budsjett for å hente ut noe vet jeg ikke da jeg ikke har kunnskap om det enda, men power will come :twisted:

Min kom temmelig demontert da den ble plukka ned for blåsing og sveising av forrige eier. Hvilke gummideler tenker du på?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 27 Apr 2016, 20:31

Ja, for en petrolhead som meg er mer power alltid et mål I det fjerne. Dessverre koster det ofte altfor mye tid, penger, motorras og tolmodighet.......

Jeg tenkte på slitasje på gummi på pedaler og der du har hælen på gassfoten. På min er det synlig slitasje på alle 3 pedaler, samt at det er tynnslitt gulvmatte der du har hælen.
Rimer dårlig med 53000 km, men om det kun er småveier på Ørsta med masse småturer og giring, er det kanskje mulig.

Er det slik slitasje på din?

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Jokke900 » 27 Apr 2016, 22:13

jyrgnorway wrote:Ja, for en petrolhead som meg er mer power alltid et mål I det fjerne. Dessverre koster det ofte altfor mye tid, penger, motorras og tolmodighet.......

Jeg tenkte på slitasje på gummi på pedaler og der du har hælen på gassfoten. På min er det synlig slitasje på alle 3 pedaler, samt at det er tynnslitt gulvmatte der du har hælen.
Rimer dårlig med 53000 km, men om det kun er småveier på Ørsta med masse småturer og giring, er det kanskje mulig.

Er det slik slitasje på din?
Gulvet var ribba på min (sandblåst, sveisa og tectylert) så slitasje på gulv og matter vet jeg fint lite om. Men pedalene på min ser ganske fine ut, og jeg har historikken på bilen så jeg har liten grunn til å tvile på km-stand, men stoler ikke blindt på det likevel.

Toppeffekt er jeg ikke så veldig interessert i på min, da fartsrekorder i bilen ikke er det jeg er mest gira på. Men low end og forbedra dreiemoment frister.. Om det blir på denne eller en senere får tiden vise. Så langt er jeg bare fornøyd med å ha montert puslespillet og fått skiltene på etter lang tids dvale. Din ser jo betydelig bedre ut enn min også.. Tenker du 3 konpotter forresten?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Morten S. » 28 Apr 2016, 07:45

Slik så min ishavsblå (på svensk glaciärblå) 95 ut

Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest