Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Ragnar » 03 Feb 2013, 20:19

Skal ha ekstralyker(1000m) på 93en min og da må jeg vel ha litt mere strøm. planen er å sette på en vekselstrøms dynamo fra saab V4. Er det noen som har gjort dette før og som har noen gode ideer sånn at jeg slipper å brenne opp lednings nettet?!
Har fått tak i koblings sjema fra 96 TT, der det er montert en dynamo fra 900 med intregrert regulator, men det er litt forsjellig fra 93.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Henning » 04 Feb 2013, 06:37

Helt ny problemstilling dette. Selv har jeg satt inn nyere dynamo vekselstrøm på min 93B og har ikke tenkt på ledningsnettet, dette har ikke vært et tema på de 4-5 andre bilene jeg har fulgt som har gjort samme endring. Greit nok at du mister vannpumpa og har et problem her, men hvorfor skulle ledingsnettet brenne opp? Det er da ikke snakk om noe særlig mer strøm, bare jevnere strøm.

Hører gjerne mer om dette før jeg tar i bruk min bil :D

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Ragnar
Posts: 35
Joined: 16 Dec 2012, 23:42
Contact:

Re: Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Ragnar » 04 Feb 2013, 16:08

Hei og takk for svar.
Du har nok misforstått problemstillingen, men det er nok jeg som er litt dårlig til å formulere meg.

Problemet for meg er at jeg ikke kan så mye om strøm og er redd for å koble feil og brenne hele el alegget.
Når alt er rett koblet er det helt sikkert ikke noe problem med mye strøm.
Ettersom du har koblet på flere biler høres det ut som du har peiling på hva og hvordan det skal gjøres.
Har fått det rådet at man ikke kan bruke ampermeteret som er orginalt i 93en men må bytte det ut med en lade kontrollampe.
Kan man f.eks bruke begge deler og hvordan skal man koble dette opp uten å gjøre uopprettelige skader?

R

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Morten S. » 04 Feb 2013, 16:31

Bjørn Olsen holder på å bygge om sin 93F til vekselstrøm.
Hør med ham Ragnar. Har du kontaktinfo? hvis ikke sender jeg deg det på PM. Evt ring med så får du det.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Henning » 05 Feb 2013, 06:48

Ragnar wrote:Hei og takk for svar.
Du har nok misforstått problemstillingen, men det er nok jeg som er litt dårlig til å formulere meg.

Problemet for meg er at jeg ikke kan så mye om strøm og er redd for å koble feil og brenne hele el alegget.
Når alt er rett koblet er det helt sikkert ikke noe problem med mye strøm.
Ettersom du har koblet på flere biler høres det ut som du har peiling på hva og hvordan det skal gjøres.
Har fått det rådet at man ikke kan bruke ampermeteret som er orginalt i 93en men må bytte det ut med en lade kontrollampe.
Kan man f.eks bruke begge deler og hvordan skal man koble dette opp uten å gjøre uopprettelige skader?

R
Jeg misforstod - jepp :) Men nå følger jeg deg. Har forøvrig ikke koblet 4-5 biler sjøl, men fulgt andre sine prosjekter der de kasserer den utdaterte dynamoen med noe som klarer et par lamper og en radio :lol:

Jeg har en el-mann som kommer og kobler for meg når den tid kommer, er ikke så sikker sjøl, så dersom du finner ut noe lurt er det hyggelig om du deler den gode infoen.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Re: Har tenkt å montere vekselstrøm på 93B

Postby Ståle B » 05 Feb 2013, 09:12

V4-dynamoen kommer vel til å rotere motsatt vei når den settes på en totakter. Det gjør ikke noe for strømproduksjonen når det er vekselstrømsdynamo, men kjøleribbene på reimhjulet blir ikke så effektive når den roterer motsatt vei. Derfor kan det være lurt å flytte over reimhjulet fra den gamle dynamoen hvis det passer.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest