Bruk av frihjul

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Bruk av frihjul

Postby Knutpetter » 28 Sep 2015, 16:49

Leser siste 9 posten om all bakkekjøringa på Vestlandet. har selv kjørt i en del hårnålsvinger opp/ned av fjord & fjell i sommer med min 2- takter. Hvia er deres erfaring med å koble ut frihjulet og bremser på motoren, og hvor lenge er det forsvarlig ?

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Yngve Knutsen » 01 Oct 2015, 16:00

Nå har ikke jeg 2 takter bae kjennskap til 2 t generelt. Forsvalig, når den skjærer seg vet du at du har dratt det for langt og når det skjer vet du aldri med 2t, uansett er det du som sitter igjen med regningen.

Det går nok bra hvis det er snakk om kort rolig nedbremsing og lav fart.
Men ned Lierbakken ville jeg ikke prøvd.
Så kommer det vel litt an på oljeblanding og evt lufteskruen.
Skrekkeksempl: En Yamaha RD500, 4 syl 2T 1985 mod kan du risikere å skjære bare ved å kjøre den tom for bensin.

Ikke ta dette ille opp men jeg spør siden jeg elsker motorer. Det var en tråd ang hvor LITE oljeblanding man kan kjøre med og nå dette.
Hvorfor vil man egentlig utsette motoren for dette når de har sine særegenheter som de har. Blir du kvalm av oljelukt eksosen, kjøp 4t.
Bremse på gira, tilpass farta etter forholdene.
Slår frihulet inn, bytt på å bruke hovedbrem og handbrake hvis de ikke er på samme aksel eller sving til siden og la bremsene kjøl seg ned. Vi har ukke så dårlig tid vi som kjører veteran biler.
Ta vare på 2T motoren deres gutter.
(husk dette er ikke vondt eller krast ment men min manglende egenskap til "soft" skriving

Så jeg sender ? ditt tilbake til deg: hvor lenge syns DU(som evt må betale regninga) at det er forsvarlig på din bil :)
( husk les dette med smil)
Mobil 90191238

Knutpetter
Posts: 33
Joined: 14 Jul 2013, 11:41
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Knutpetter » 01 Oct 2015, 19:01

..jeg vil ikke betale regningen, derfor spør eg ! Eg liker også oljelukta, og eg har vel kun brukt motoren som brems en gang over noen få 10 talls meter, så min motor er vel tatt vare på !!! Men når eg las om turen opp til Turtagrø, og ner igjen i 9- posten, og husket turen fra egen tur i mer moderne doning, så tenkte eg at med min konservative bremsing på motoren ville det ikke gått, eller tatt veldig lang tid.

Mhp oljeblanding så forsvant blårøyken da eg gjekk over til Biltema sin olje. Det er kanskje politisk korrekt å ikke produsere røyk, men eg savner det !!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Morten S. » 01 Oct 2015, 19:55

Jeg har kjørt maaaange tusen kilometer med totakt i Norge, på kryss og tvers.
Har aldri låst frihulet. Lar heller bilen rulle fritt så lenge som mulig, og så fort jeg tørr (og det er ganske fort :oops: )
Foretar så en skikkelig oppbremsing, og så rulle fritt igjen. Dette krevet så klart at det ikke er for mye trafikk.
Da stanser jeg heller litt og venter på at det er litt mindre biler rundt meg.

Dog funderte jeg en stund på å konvertere 93F til skivebremser. Det gjør en stor forskjell i bremsekraft.
Men i og med at jeg fikk restaurert Monte Carloen, som har skivebremser, så har jeg droppet det.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Henning » 01 Oct 2015, 19:56

Har nå hørt at det ikke er å anbefale - men skader sikkert ikke over korte strekninger. Kjører man mye nedover er det jo mye slitasje på bremser dersom man ikke bruker giret som brems - men når det er sagt har jeg alltid kjørt med frihjul selv:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Eimund » 01 Oct 2015, 21:01

Bilene opp til og med 1963 har jo "radiostilling" på tenningen. Dvs at bensinpumpa går, men tenningen er av. Så du kan motorbremse med litt gasspådrag slik at motoren får bensin/smøring. Testet av Christian på intsaab, mens jeg med min 1964 kjørte mer etter Mortens oppskrift :)
Står forøvrig omtalt i instruksjonboka
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby knut » 01 Oct 2015, 21:12

Eimund wrote:Bilene opp til og med 1963 har jo "radiostilling" på tenningen. Dvs at bensinpumpa går, men tenningen er av. Så du kan motorbremse med litt gasspådrag slik at motoren får bensin/smøring
Hugsar at far min dreiv med dette i -63 modellen vår, ned bratte stølsvegar og slikt - utan at 63-modellen i baksetet forsto så mykje av det :lol:
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: Bruk av frihjul

Postby Christian Grant » 02 Oct 2015, 23:24

Jeg kan jo bare bekrefte at jeg prøvde dette i vestlandsbakkene under intsaab i sommer.
Min opplevelse var veldig positiv. Stor forskjell å å kjøre med og uten frihjul.
Med låst frihjul holdt nervene seg på innsiden. :shock:
Litt jobbing med simultan gass og brems, men det er jo bare sånn det er med gammel bil.
Kunne sikkert vært ordnet med å kjøre på choke istedet for å måte gi gass.
I tillegg får man jo leke litt "Blodstrupsmoen" når man er i bunnen av bakken og skal starte opp igjen.
Tror Eimund kan fortelle at det kan være lurt å holde litt avstand da. :D
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest