Oljeblanding

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
taa
Posts: 5
Joined: 13 Sep 2015, 17:27
Contact:

Oljeblanding

Postby taa » 13 Sep 2015, 17:42

Hei, lurer på hvilken blanding dere kjører på med dagens olje? Jeg har kjørt mye på Biltema sin syntetiske
og har da blandet 2.5%.

Hilsen Tore

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Oljeblanding

Postby Morten S. » 13 Sep 2015, 18:51

En standard motor skal iht. standard ha 3% men jeg har selv brukt 2,5 % med moderne semisyntetisk olje.
Kjørt mye med Biltema oljene.

taa
Posts: 5
Joined: 13 Sep 2015, 17:27
Contact:

Re: Oljeblanding

Postby taa » 13 Sep 2015, 22:08

Ok har du hørt om noen som har prøvd seg ned 2%?

Hilsen Tore

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Oljeblanding

Postby Ola Bruset » 15 Sep 2015, 19:49

Med standard motor har også eg kjørt mye ned mot 2.5%, og syns det hadde merkbar effekt både på pluggar og røyk sammenlikna med 3%.
Men har aldri turd å gå så lågt som 2%. Med ein moderne kvalitetsolje trur eg det burde gå, men er det verdt risikoen? Eg syns ikkje det.

No har eg ein trimma motor i bilen (ca 65 hk) og med den kjører eg konsekvent 3% for å vera på den sikre sida. Feit bensinblanding i tillegg for å få god kjøling. Det ryker godt ja, spesielt etter ein del småkøyring... 8-)

Må tilstå eg er skeptisk til Biltema sine oljer, heilt ugrunna sjølsagt. Har prøvd syntetoljen deira, og den var imponerande (nesten mistenkeleg?) røykfri. Eg køyrer no konsekvent med Mobil Extra 2T halvsyntetisk, fås på Jula til 99,- for literen som eg syns er ein svært grei pris å betale for å vite at det er olje frå ein seriøs oljeprodusent.

Har også prøvd Triboron sitt "totakts konsentrat" som skal blandast med halvparten av normal oljeprosent, altså 1.5% i dette høvet. Den var HEILT røykfri! Dessverre er det nesten uråd å få tak i dette stoffet, dessutan er det svinedyrt, så da blir det Mobil olje inntil vidare for min del.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Oljeblanding

Postby Henning » 16 Sep 2015, 12:58

taa wrote:Ok har du hørt om noen som har prøvd seg ned 2%?

Hilsen Tore

Kjørte mange år på 2% syntestisk olje på min 1962 totakter. Orginal motor, brukte lite olje da jeg bodde midt i Oslo og fælte meg så jævlig teit hver gang jeg sto og ventet på grønt lys ved bussholdeplassen på morran - da nesten alle en morgen kastet opp etter 3 minutter tomgang tenkte jeg at det var på tide å blande inn mindre. Ingen problem for meg da, og ser at bilen min (x bilen) min kjørte på bane for kort tid siden så den går fint enda:)

MEN for all del, kjør sikkert på 2.5% men dersom man liker lukta, bland 3:)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest