Lyspærer til instrumentlys

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Lyspærer til instrumentlys

Postby Torbjørn M » 16 Jan 2013, 20:27

Nå lurer jeg på om noen der ute er veldig glad i lys, strøm og elektronikk, og vet hva som er mulig å skaffe til veie.
Saken er: Meget svakt instrumentlys i 93B-59'mod.

Ikveld har jeg blitt litt sur på dette svake lyset som er inni speedometer og omliggende "mätare". Og alle feilkilder er forsøkt fjernet!
- Nytt ledningsnett ifra lysbryter og til begge pærene.
- Ny jording av instrumenter
- Vasking av glass, både utside og innside!!
- Nye lyspærer Ba7s 2w (eneste å oppdrive i butikken).
- Lading av batteri til 13,2V
- Bekmørkt verksted, som ved kveld/natt uten månelys.

Like fullt kjære leser, jeg kunne faktisk inhalert en sigarett/rullings, nytt igjenskinnet av gloa i instumentene og hatt like mye opplyst speedometer!
Greier ikke med min beste vilje å forstå at dette var levert ifra SAAB, i såfall: "Nightpanel-light anno the 50's".

Er det mulig å oppdrive pærer Ba7s, som yter 4 watt? Kraftig LED? Eller må jeg sette inn ekstra pærer i instrumenthuset på en eller annen måte?
Har liggende instrm.hus for evt.forskning, og det vil trolig skje viss det ikke det er mulig å bytte ut svake pærer.

Alle tips og forslag ønskes!
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Eimund » 16 Jan 2013, 20:53

Litt ukjent med 93, men er det reostat på disse? I tilfelle, har du forsøkt å forbikoble denne?
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Morten S. » 16 Jan 2013, 21:00

Elektronikk er det dårlig med på 93n :lol:

Ellers skal du da klare å lese instrumentene i mørke selvom det ikke akkurat gir sveiseblink....
Ingen reostat på 93 Eimund.

Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Lars Bergersen » 16 Jan 2013, 22:25

Halloen,

Det første du bør gjøre er å måle spenningen som tilføres pærene - er det 12-14 v så må du finne andre pærer, men jeg har en mistanke om at du kanskje har kommet i skade for å lage en seriekobling, og da vil den tilførte spenningen fordeles mellom de seriekoblede pærene.

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Torbjørn M » 16 Jan 2013, 22:44

Har faktisk laget nytt el-nett, om man kan kalle det det, ifra hovedlysbryter, og til pærene. Skal ta Fluke'n i morga og måle på pæresokkelen.
Håper egentlig at Lars har rett... at pærene er lagt i serie, og får halv spenning.

Jeg vil ha dette i orden!!
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Torbjørn M » 17 Jan 2013, 18:04

Har målt volten på div.punkter i el-systemet idag.
Ut ifra lysbryter og til instrm.lys 12,50V, på pæresokler 12,48V. Ved frakopling av en pære, var det ingen endring i lysstyrken på den andre...

Glemte å nevne det igår. Hele instrumenthuset har vært ute i forbindelse med overhaling av instrumenter. Passet da på at alle hindringer ol. ikke skulle stå i veien for lyset. Det lyste egentlig greit, inntil bensinmåler og ampermeter ble montert. Tror dem to instrumentene skygger unødig mye, då pærene kommer inn rett bak desse instrumentene.
Det er rett og slett ikke bedre laget.

Jeg tror løsningen er funnet i England:
http://www.vsukonline.co.uk/product/122 ... b-s-12v-4w

Skal bestille nå, og teste ut.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Henning » 17 Jan 2013, 19:03

Bestill gjerne flere par pærer når du først bestiller, med den prisen, 1.80kroner stk. er det jo ikke store gamblingen, jeg skulle gjerne hatt mere lys på min 93 også - samma svake lyset hos meg. Si ifra om du kan bestille noen for meg også, hadde vært gull :)

Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Torbjørn M » 17 Jan 2013, 22:40

Joda, dette virket lovende, inntil man skulle få sendt pærene hjem. Bedriften sender ikke så små pakker, og dessuten ingen forsendelser utenfor UK.

Neste stopp ble e-bay, og der fant jeg en 10-pakkning i India! til 3.99£. Skal bestille hjem i morgen.

Og til deg Henning: Kan gjerne sende noen i posten til deg, etter jeg får noen hjem til meg selv ;-)
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Henning » 17 Jan 2013, 22:55

Torbjørn M wrote:
Og til deg Henning: Kan gjerne sende noen i posten til deg, etter jeg får noen hjem til meg selv ;-)
Topp! takker så mye - sender deg en PM jeg.

Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Lyspærer til instrumentlys

Postby Torbjørn M » 28 Jan 2013, 23:07

En oppdatering.
Fått lyspærer i posten ifra England, 12V 4W. Full av iver var jeg å byttet ikveld. Prøvde først dem gamle, før byttet. Resultatet ble ikke som forventet... Ser nesten ikke forskjell. Spesielt vanskelig å lese temperaturen.

Her blir det prøver og forsøk med eksta lyspærer i enden på instrumenthuset. Skal prøve på ett som ligger løst først. Skal starte med 1,2W pærer.

Fortsettelse følger!

Torbjørn
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest