Vibrasjon i motor

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Mads
Posts: 12
Joined: 30 Oct 2012, 12:50
Contact:

Vibrasjon i motor

Postby Mads » 15 Jul 2014, 10:16

Har en 93b med 841cc 2t-motor.
Opplever til dels mye vibrasjon i motor under tomgang. Vibreringen forplanter seg i bilen og så vidt jeg kan skjønne kan dette ikke være bra. Blant annet forårsaker det at festet til stag i venstre forskjerm skrur seg ut.
Har ikke hatt tid til å feilsøke ennå, men min første tanke var at dette kunne være slitte motorfester.
Er det noen andre som har erfaring med dette, ev. er det noe annet som er kjent problemstilling som kan forårsake slikt?

Mvh
Mads

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Vibrasjon i motor

Postby Tore T » 15 Jul 2014, 11:01

Hei Mads !

Det høres ut for meg som den kanskje ikke går på alle tre sylinderne, i alle fall ikke på tomgang ?
Hvis en plugg eller pluggledning eller fordelerlokket er litt slitt kan det kanskje hende at en av sylinderne ikke "blir med" før det er litt turtall på motoren ?

Et gammelt jungeltriks er jo å ta av en og en plugghette mens motoren går (Bruk tykke hansker...), og høre om det er noe forskjell i motorgangen...
Hvis det er en sylinder som det ikke blir forskjell i det hele tatt når du tar av plugghetta, så har du inskrenket feilmulighetene betraktelig...

Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Vibrasjon i motor

Postby Morten S. » 15 Jul 2014, 11:44

Høres ut til å kunne være motorfestene, ja.
Dersom du rugger på motoren ser du om det sprekker i de fremre festene?

Mads
Posts: 12
Joined: 30 Oct 2012, 12:50
Contact:

Re: Vibrasjon i motor

Postby Mads » 17 Jul 2014, 23:00

Tusen takk for gode tips!

Har i dag fått tid til å stikke i garasjen for å drive litt feilsøking.
Forsøkte å fjerne plugghettene en etter en. På forre og midtre sylinder medførte fjerning av hetten at motoren fusket og stoppet nesten umiddelbart. På bakre sylinder var det ved fjerning av hetten ingen forskjell fra normal vibrerende gange (med unntak av at strømmen kilte litt i hånden :lol:)
Byttet så om på to plugger for å sjekke om det var denne som var grunn for at bakre sylinder ikke hang med. Det samme skjedde også nå. Åpnet så fordeleren og kikket litt der. Så ingen umiddelbare ting som kunne indikere at feilen ligger der, men er heller ikke helt sikker på hva jeg skal se etter. Var ingen irring eller lignende.
På bakgrunn av at forre og midtre sylinder tenner og at plugg fra bakre fungerer når jeg bytter plassering tenker jeg at feilen ligger i pluggledningen eller -hetten til bakre sylinder. Høres dette fornuftig ut?

For øvrig så jeg ingen sprekk i gummien på de fremre motorfestene når jeg rugget på motoren. Synes dog at det var en del vandring. Strammet opp stag fra toppen og bort til venstre skjerm og dette tok det meste av muligheten for vandring.
Kanskje litt vanskelig spørsmål å gi et godt svar på, men hvor myke skal motorfestene være?


Mads

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Vibrasjon i motor

Postby Tore T » 18 Jul 2014, 08:43

Hei igjen Mads !

Smart å bytte om på to plugger :-)
Høres ut som det er et problem med pluggledningen til bakre sylinder da ja...
Du kan jo prøve bytte om på to pluggledninger for å sjekke.... ? Hvis pluggledningene er lange nok da..?
Ellers hender det at en sprekk i fordelerlokket kan resultere i slike ting også... og de kan være vanskelige å se,,, Men prøv pluggledning først !

En ny pluggledning (eller tre) koster vel ikke mange kronene uansett...

Har ikke noe erfaring med motorfesteproblematikk på totakts saab, men hvis du vil sjekke, er det kanskje lurt å koble fra staget fra skjerm til topp helt når du rugger på motoren ?

Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Vibrasjon i motor

Postby Henning » 18 Jul 2014, 10:51

Motoren sitter jo også fast i det bakre festet i torpedoveggen og til girkassa. Disse blir slitt ut- på en av mine totaktere var skruen borte og motor løs i bakkant. Kanskje også verd å sjekke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest