Oppdukkende under vårservice

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 26 Apr 2014, 17:21

Da snøen endelig er borte fra veiene i Troms, var det på tide med en liten vårservice på saaben.
Etter å ha stått i kaldgarasje med temperaturer ned mot -30 store deler av januar og februar var det en stor overraskelse å se hvor lett det var å få start på den :)

Etter å ha smurt opp det som smøres kan, la jeg merke til at det har skjedd noe med det elektriske i bilen. For det første så fungerer ikke blinklysene, og for det andre så fungerer heller ikke tankmåleren... Noen som har noen ide om hvor feilen kan ligge?

Videre: La merke til at bremsetrykket har gått betraktelig ned, og at pedalen må presses ganske langt inn før bremsene tar. Sliter med å se hvor mye innhold det er i bremsevæskebeholderen, og tok ikke sjansen på å åpne den for å se, da jeg regner med at man må lufte systemet etterpå?

Så: Hvordan lufter jeg bremsene? For etterfylling av bremsevæske, har jeg bremsevæske av typen H-457 liggende, den funker vel?


Bilen skal på eu-godkjenning om to uker, så jeg må få fikset opp i dette snarest :)

Kjøretøyet det gjelder er forresten en 1963 Saab 96 2t

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby Morten S. » 27 Apr 2014, 05:16

Vedrørende blinklys, har du sett over sikringene? Ikke uvanlig at det irrer eller blir dårlig kontakt i sikringsboksen.
Kan være tilsvarende med ledningene inn på tankarmaturet.

Det er bare å skru opp lokket på beholderen til bremsevæsken. Det kommer ikke inn luft i systemet av den grunn.
Finnes ikke trykk før du trykker inn pedalen. Bremsevæske skal vare av DOT 4.
Sjekk om du kan se lekkasjer i bremsesystemet. Rundt tromler og ved bremsepedalen.

Lykke til!

hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 27 Apr 2014, 21:01

Ingen sikringer har gått, men det er noe irr der. Skal gå over med contact cleaner imorgen og få renset det og tatt en nærmere kikk på kablingen.

Såvidt jeg klarer å lese så er bremsevæsken jeg har tilgjengelig (H-457) av typen DOT 5/silikonbasert, så da får jeg ta en tur og årne DOT 4 istedet :)

hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 06 May 2014, 18:04

Da fikk jeg endelig tatt en ny kikk, og det viste seg at elektronikkproblemet skyldtes sikringer med irr. Fikk rensa de greit, og nå fungerer både blink og bensinmåler :) Skal spandere på noen nye sikringer når jeg kjører bilen sørover igjen til Sandefjord til sommeren (langt mellom biltemaene her i nord!).

Videre så slurpa bilen i seg en god del bremsevæske før den var mett, så her er det nok en lekkasje et sted, tar en nærmere titt i ledig tid.

Har en mistanke om radiatoren muligens er lekk og, da den har drukket veldig mye vann i det siste. Hvor er det det pleier å danne seg lekkasjer? Ved slangeklemmene og i skjøter?

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby TiaZzz » 06 May 2014, 18:08

Husk at DOT 5.1 er kompatibel med 4, men 5 ikke er det.

hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 07 May 2014, 16:46

Fikk kjøpt meg DOT 4 :)

hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 12 May 2014, 19:03

Hva slags tennplugger er det som brukes på denne motoren?

Står ikke noe annet enn "A-8" på de som sitter i nå..

Bilen knela plutselig helt og nå får jeg nemlig ikke start på den igjen. Det er bensin på tanken, nåværende plugger er prøvd renset, men jeg tror det er disse som er modne for utskifting, da bilen bare står og sviver uten at den får tenning.

Fikk tenning med engine starter, men da kutta den med en gang igjen...

Må vel være tennplugga da vel?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby Morten S. » 12 May 2014, 20:06

Den trives best på NGK A-7 dersom det er en standard utrimmet motor i den.

hdsr
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2013, 20:34
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby hdsr » 24 May 2014, 20:04

Etter mye feilsøking har jeg endelig fått liv i motoren igjen! Viser seg at det ikke selges tennplugger til annet enn snøscootermotorer i indre troms, og bilverkstedene her omkring hadde heller ikke plugger av samme type. Endte etter mye puss med å få go' gnist på alle pluggene, men motoren startet fortsatt ikke...

Motoren fikk luft, den fikk tenning, og pluggene var fuktige så noe bensin fikk de...
Endte opp med å skru ut forgasseren og rense hele denne samt stramme til gasswire (Takk gud for at jeg er en røver på reparasjon av forsvarets gamle primus Optimus!) - Slående likhet mellom feilsøk på forgasseren og primusen :lol:

Etter andre sviv starta den opp!

Det ryker noe satans av potta riktignok, og virker ikke som at motoren har like mye power nå som før, men det skyldes kanskje litt for mye olje på tanken?

Videre, har EU-kontroll om ei uke, og tenkte å ta en nøye sjekk over bilen før dette, sånn at jeg har mulighet til å fikse det som evt. er oppdukkende.
Er det noen punkter som bør sjekkes særlig på denne bilen?
Bærende konstruksjon? Bremser? Forstilling? Og isåfall hva man bør se etter.

Om alt går i orden blir bilen å se på turnè gjennom Norge på vei til Sandefjord i uke 25 :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Oppdukkende under vårservice

Postby Morten S. » 06 Jul 2014, 06:59

Hei.

Gikk turen til Sandefjord greit? Bortsett fra bensinpumpebytte?

Bor du i Sandefjord?
Stikk gjerne innom. Jeg bor også i Sandefjord.
Tlf 4041 3634


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest