Hei,
Trenger noen overdim. stempler til min 96.
Ser at veteranshop.se selger sett av 3 stk til 5400 SEK.
Noen som har erfaring med disse?
De skal inn i en småtrimma maskin så jeg må ha noe som tåler litt trøkk.
Eller er det andre leverandører som har stempler også?
Hilsen Ola
Stempler til 96
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Stempler til 96
Ingen respons, så da ble det bestilling.
Jeg ikke klarte å finne stempler noe annet sted heller.
Fikk de i posten i går, og ser jo riktig bra ut.
De er merket "Saab" og med samme partnummer som originalstemplene fra -66 motoren.
Men: det er noen forskjeller:
- ringene er 2.0mm istedet for 2.5mm på standardstemplene. For en trimmet maskin er jo det godt nytt, iflg XP manualen vil de da tåle 6200 rpm før ringene begynner å flagre (vs 5500 rpm på standard stempler)
- vekten er 25 gram tyngre enn originalstemplene (375 vs 350 gram)
- de mangler den slissen som originalstemplene har under den nederste ringen. Dette gjør det faktisk mulig å kjøre uten den nederste ringen, som kan være aktuelt på en trimma motor.
- de er bittelitt ovale, diameteren i kryssboltretningen er ca 0.1 mm mindre (målte med skyvelær). Originalstemplene er helt runde. Noen som begriper hvorfor de er laget sånn?
Tja, ser jo ikke så gæernt ut dette?
Det store spørsmålet nå er hvor mye klaring jeg skal legge meg på når jeg borrer opp sylindrene. Såvidt jeg forstår er jo dette avhengig av hva slags stempler det er, smidde vs standard osv. Skal jeg gjette på at ettersom stemplene er merket 70.95 så er det meningen at sylindrene skal borres til 71.00 slik at klaringen blir 5 hundredeler på en standard maskin? Og så får jeg vel legge på et par hundredeler ettersom jeg skal ha litt mere gamp her?
Jeg ikke klarte å finne stempler noe annet sted heller.
Fikk de i posten i går, og ser jo riktig bra ut.
De er merket "Saab" og med samme partnummer som originalstemplene fra -66 motoren.
Men: det er noen forskjeller:
- ringene er 2.0mm istedet for 2.5mm på standardstemplene. For en trimmet maskin er jo det godt nytt, iflg XP manualen vil de da tåle 6200 rpm før ringene begynner å flagre (vs 5500 rpm på standard stempler)
- vekten er 25 gram tyngre enn originalstemplene (375 vs 350 gram)
- de mangler den slissen som originalstemplene har under den nederste ringen. Dette gjør det faktisk mulig å kjøre uten den nederste ringen, som kan være aktuelt på en trimma motor.
- de er bittelitt ovale, diameteren i kryssboltretningen er ca 0.1 mm mindre (målte med skyvelær). Originalstemplene er helt runde. Noen som begriper hvorfor de er laget sånn?
Tja, ser jo ikke så gæernt ut dette?
Det store spørsmålet nå er hvor mye klaring jeg skal legge meg på når jeg borrer opp sylindrene. Såvidt jeg forstår er jo dette avhengig av hva slags stempler det er, smidde vs standard osv. Skal jeg gjette på at ettersom stemplene er merket 70.95 så er det meningen at sylindrene skal borres til 71.00 slik at klaringen blir 5 hundredeler på en standard maskin? Og så får jeg vel legge på et par hundredeler ettersom jeg skal ha litt mere gamp her?
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Stempler til 96
Standard borring er såvidt jeg vet 8 hundredeler over stempel dim. Om dette gjelder tt er jeg usikker på.
Vet de bruker mye større på påhengsmotorer, men de har jo en helt annen motor karakteristikk.
Legg gjerne ut hva det ble i denne tråden
Vet de bruker mye større på påhengsmotorer, men de har jo en helt annen motor karakteristikk.
Legg gjerne ut hva det ble i denne tråden
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Stempler til 96
Etter å har forhørt meg litt endte jeg tilslutt på 9 hundredeler.
Blokka ble borret på Cylmo her i Trondheim og fikk i samme slengen planslipt toppen av blokka (er det det som kalles "dekking" tro?) da den snedig nok ikke har helt plan, og tilslutt syrekoking. Fikk den tilbake HELT rein for gammel maling og rust,, til og med i kjølekanalene. Fantastisk!
Fire strøk med Hammerite senere ser den blank og splitterny ut.
Sitter nå og spekulerer på som jeg skal sette på 2 eller 3 stempelringer....
Blokka ble borret på Cylmo her i Trondheim og fikk i samme slengen planslipt toppen av blokka (er det det som kalles "dekking" tro?) da den snedig nok ikke har helt plan, og tilslutt syrekoking. Fikk den tilbake HELT rein for gammel maling og rust,, til og med i kjølekanalene. Fantastisk!
Fire strøk med Hammerite senere ser den blank og splitterny ut.
Sitter nå og spekulerer på som jeg skal sette på 2 eller 3 stempelringer....
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Stempler til 96
Gøy med nyborra blokk
Bare husk å fas kantene på kanalene i sylinderene.
Bare husk å fas kantene på kanalene i sylinderene.
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Stempler til 96
Jepp!
Etter alle kunstens regler!
Etter alle kunstens regler!
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Stempler til 96
Nok en update:
Fant idag i boka Two Stroke Performance Tuning at stempler SKAL være ovale, da de utvider seg mere i kryssboltreningen. Ingen grunn til å bekymre seg for det altså.
Så har jeg også sittet i en time med bryne og slipt ender på stempelringer etter at jeg oppdaget at gapet på stempelringene varierte mellom 0,15 og 0,30 mm. Saab spesifiserer 0,25-0,50 mm så dette kunne jo endt riktig ille. Men nå er det iallefall på stell!
Fant idag i boka Two Stroke Performance Tuning at stempler SKAL være ovale, da de utvider seg mere i kryssboltreningen. Ingen grunn til å bekymre seg for det altså.
Så har jeg også sittet i en time med bryne og slipt ender på stempelringer etter at jeg oppdaget at gapet på stempelringene varierte mellom 0,15 og 0,30 mm. Saab spesifiserer 0,25-0,50 mm så dette kunne jo endt riktig ille. Men nå er det iallefall på stell!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest