Trippelforgasser, kaldstartfunksjon

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Trippelforgasser, kaldstartfunksjon

Postby Ståle B » 22 Nov 2012, 09:30

Jeg kjører på med flere spørsmål om totakt: Jeg har solex trippelforgasser og har problem med tomgang før motoren blir varm. Jeg ser at det ikke er tradisjonelle chokespjell, men det er jo en chokevaier som betjener en hendel ved midtre innløp. Er det en egen kaldstartforgasser, slik som på f.eks Weber dcd?

Vaieren virker, og bilen starter lettere når knappen er dratt ut, så det er jo fint, men den fortsetter ikke å gå uten litt gassing. Skal tomgangsturtallet øke når man har "choken" ute?

Har prøvd å gi litt fetere blanding på blandeskruen, men det er vel fare for soting av pluggene hvis den får for mye der. Den går fint når den er varm.

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Trippelforgasser, kaldstartfunksjon

Postby Torbjørn M » 22 Nov 2012, 23:46

Uansett hvilken to-takter du har, ifra motorsag, moped eller SAAB, liker den ikke å gå med choke i mer enn noen få øyeblikk. For SAABen sin del er det nok med 10 til 15 sekund på en normal sommerdag og kald motor.
Choke, eller rettere sagt: Kaldstartfunksjon, er en ventil som åpner for ekstra tilførsel av bensin. Turtall økes ikke. På en trippelforgasser, foregår kaldstartfunksjon og tomgang kun på midterste forgasser. Personlig tror jeg din motor og forgasser er i orden, men at du kanskje har ventet litt lenge med å slå av choke.
Juster gjerne tomgang til ca 1100 omdr. Da vil den gå lett ved kald motor, og "svare" kontant ved gasspådrag på varm motor.
Lykke til!
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Re: Trippelforgasser, kaldstartfunksjon

Postby Ståle B » 28 Nov 2012, 10:07

Takk for tips! I det siste har det også blitt slik at den ikke ville gå på tomgang når den ble varm. I dag oppdaget jeg grunnen; tett tank gir vakuum når det nærmer seg tomt. Det hjalp veldig å slippe inn litt luft! (Må kanskje vurdere bensin og etter hvert... ;) ) Har ikke fått testet om dette løser kald-tomgangsproblemet, men det er jo grunn til å håpe. Jeg har i hvert fall ikke hull i tanken!
Har nå satt den til 1100 på tomgang, men det varierer litt hva det legger seg på fra gang til gang.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest