Kjøpsråd for V4

For oppskrifter på vanlige spørsmål. Dette kan bli en ressursside hvor en samler svar på spørsmål som ofte blir stilt. F.eks. "Dette bør du se etter ved kjøp av en V4" eller "Trimmingsguide for totakt".
Forumet skal ikke brukes til diskusjon.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Kjøpsråd for V4

Postby Morten S. » 09 Dec 2012, 07:51

Tips om hva man bør se etter ved kjøp av en V4.

Karosseri:

Som de fleste bilene fra denne tidsperioden så er rust en av hovedfiendene.

De viktigste stedene å sjekke er støtdemperfester foran og bak, gulvet mot kanaler og gulvet mot torpedoveggen. (Fra både kupé og motorrom). Sjekk også kanalene fra hjulhusene og ved jekkfestene. Nedkant av dørene er også et gjennomgående sted for rust.

Kanten mellom bakskjerm og karosseri er også utsatt for rust. Ikke alltid like lett å oppdage, men vipper du fram bakseteryggen og evt.
det innvendige sidepanelet vises det fort.

Saab 95 er generelt utsatt for rustangrep i bakvognen.

Det er stadig vanskeligere å få tak i skjermer og dører.

Svenske Saabklubben har begynt å reprodusere en del rustsveisedeler som gulv, nedre del av dører og skvettlappfester bak.

Motor:

V4 motorene er slitesterke, men har det vært syndet med oljeskift og oljemengde har mange opplevd balanseaksel havari.
Den letteste måten å sjekke dette på er å slakke på viftereimen, og så kontrollere at det ikke er glapp på reimskiven. Denne sitter å på balanseakselen. Den skal være uten bevegelse opp og ned. Kan være litt aksialt. For å skifte balanseaksellager må motoren ut.

Samtidig kan man høre etter om det er ulyd i lageret til kjøleviften, ved å dreie den fort rundt.

Girkasse og drivaksler:

Alle V4ene har 4 trinns kasse. De første årgangene hadde slette girkassehus og et stort 4-tall støpt inn. Disse er mindre slitesterke enn de med støpte forsterkningsribber. Sjekk at frihjulet fungerer som det. Det skal gripe inn uten rykk og napp. Hør også etter om det er ulyder fra kassen.

Sjekk også at drivakselmansjettene er hele. Det er generelt lite feil på drivaksler og ledd, så lengde de har fått nok smøring. Dersom det begynner å bli noe glapp i drivakselen er det ofte nok å bytte side, slik at de får motsatt rotasjon.

Et frihjul som ikke fungerer bør ikke bety at det er dårlig. Det kan være tett av skitt pga manglende regelmessige oljeskift. En måte å rense dette er å rense kassen med diesel eller parafin. (Se eget tips om dette.)

Se også etter om det er mye oljesøl ved å skru av inspeksjonsluken i bakkant av girkassehuset. Det er ikke uvanlig at simringen ved akselen lekker.

Clutch, bremser og støtdempere:

Saab’en har et hydraulisk clutchsystem, med en hovedsylinder på torpedoveggen og en slavesylinder på girkassen. Etter som årene går blir pakningene harde og må byttes.

I hovedsylinderen er det også en fjær som blir slakk med årene. Alle disse delene er fremdeles greit å få tak i. F.eks. via Mekonomen.
Clutchen er ikke selvjusterende. Justeringsskruen sitter i bakkant av girkassen, på høyre side sett i bilens lengderetning. Dersom cltuchen ikke frir skikkelig kan enten bety lekkasje eller luft i hydraulikksystemet eller at clutchen på justeres. (se eget tips for justering og lufting av clutch)

På biler om har stått lenge eller har gammel bremsevæske, så er det ikke uvanlig at bremsene foran går tregt. Det finnes rep.sett å få kjøpt eller ferdig overhalte kalipere via Mekonomen. Tette gamle bremseslanger er også en vanlig feilkilde for ujevne bremser.

Støtdempere til 96 er lett å få tak i. 95 har Armstrong kneleddsdempere bak, og disse er dyre og ikke så lette å få tak i. Dersom det ikke er lekkasje kan dårlig virkning kanskje utbedres ved å skifte oljen. En del har konvertert til ordinære støtdempere bak.

Fyll gjerne på med komplementerende tips :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest