http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=45777754
Strøken - sånn skulle man ha hatt
Oi - Turbo på finn!
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Oi - Turbo på finn!
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- 900C-LPG
- Posts: 3239
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Den her er igjen till salgs i Fyllingsdalen, var tidligere til salgs i Tyskland og noe som er (veldig) unikt på en 3dørs SAAB 99 Turbo Combi-Coupé er servostyring og denne har det. Servostyring er egentlig "bare" levert på LE og GLE utgavene av SAABen 99 og på de mest sjeldene SAABer 99 mann kunne finne, 4dørs SAABene 99 Turbo Sedan (er veldig få av bygd, egentlig var/er alle prototyper, mann kan se en i brosjyren av årsmodel 1978 og der har den Finske politiet stoppet en oransje/rød FIAT 127 ved siden av veien og på det øyeblikket "dundrer" det en lastbil over den veien) og 5dørs SAAB 99 Turbo Combi-Coupé og Finlandia utgaven av den siste. Som en 2dørs SAAB 99 Turbo Sedan og 3 dørs SAAB 99 Turbo Combi-Coupé egentlig er en EMS-utgave med en turbo på motoren, turbotrykkinstrument, andre hjul og spoiler bak (+detailene jeg nå ikke har nevnt), er en 4dørs SAAB 99 Turbo eller en 5dørs SAAB 99 Turbo Combi-Coupé det samme, men da basert på en SAAB 99 GLE. Montereing av servostyring er ikke så lett som på en SAAB 900 og det er fordi gulvet på en SAAB 99 som er forsynt med servostyring er anderledes enn en slik SAAB uten servostyring. For SAABer 99 med rattet på høyre side var det ikke mulig å få servostyring og det hva jeg tenker som forårsaket dette er eksosanleget under brannveggen på bilen.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Denne siklet jeg på når den var ute tidligere i høst, og selvfølgelig igjen nå. Denne har el-speil også pluss at den er ikke renovert. Men servoen er på sitt vis et minus i boka mi ettersom den har en halv runde lenger utveksling på tannstanga enn EMS/turbo stanga. MEN hadde jeg hatt en bitteliten tanke sunn fornuft i den tjukke skallen min, så hadde jeg kjøpt denne og solgt turbo`n min (som er et meget bra prosjekt), det er egentlig nok med en EMS å renovere............ men så var det det med norsk solgt turbo da..........
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Norsksolgt 99turbo er tingen Helt enig med deg i minus med servo.. 99 med servo blir ikke like sjarmerende heller tenker jeg..99turbo wrote:Denne siklet jeg på når den var ute tidligere i høst, og selvfølgelig igjen nå. Denne har el-speil også pluss at den er ikke renovert. Men servoen er på sitt vis et minus i boka mi ettersom den har en halv runde lenger utveksling på tannstanga enn EMS/turbo stanga. MEN hadde jeg hatt en bitteliten tanke sunn fornuft i den tjukke skallen min, så hadde jeg kjøpt denne og solgt turbo`n min (som er et meget bra prosjekt), det er egentlig nok med en EMS å renovere............ men så var det det med norsk solgt turbo da..........
Det er ikke noe problem å fikse el-speil da. Det er det i min. Det som evt er utfordringen er å finne brytere og speil. Ledningsnettet ligger såvidt jeg vet klart. Iallefall ifølge han jeg kjøpte min av som gjorde nettopp dét.. Din begynner jo å bli ganske lekker da..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Har ikke noe formening om tannstanga eller kunnskap om omdreininger på det ene mot det andre på den fronten. Kan godt være ems tannstanga er "bedre" eller ikke, jeg tenker rett og slett på at servo på en 99 ikke er noe jeg savner eller har savnet på mine iallefall.vidar wrote:ems tannstanga er vel en viktig del av kjøreopplevelsen(bilkontrollen) på disse grom-bilene! var det 3,4 mot 4,2 omdreininger?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Veit muligens om speil om du er interesert. Skal ha en prat med han seg meinar har til salgs i kveld, kan spør då om det er interesant!Jokke900 wrote:Norsksolgt 99turbo er tingen Helt enig med deg i minus med servo.. 99 med servo blir ikke like sjarmerende heller tenker jeg..99turbo wrote:Denne siklet jeg på når den var ute tidligere i høst, og selvfølgelig igjen nå. Denne har el-speil også pluss at den er ikke renovert. Men servoen er på sitt vis et minus i boka mi ettersom den har en halv runde lenger utveksling på tannstanga enn EMS/turbo stanga. MEN hadde jeg hatt en bitteliten tanke sunn fornuft i den tjukke skallen min, så hadde jeg kjøpt denne og solgt turbo`n min (som er et meget bra prosjekt), det er egentlig nok med en EMS å renovere............ men så var det det med norsk solgt turbo da..........
Det er ikke noe problem å fikse el-speil da. Det er det i min. Det som evt er utfordringen er å finne brytere og speil. Ledningsnettet ligger såvidt jeg vet klart. Iallefall ifølge han jeg kjøpte min av som gjorde nettopp dét.. Din begynner jo å bli ganske lekker da..
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Min står under dekke i en låve og venter tålmodig, så den har du nok ikke sett......... Faktisk ingen Saab galninger som har sett hverken turboen eller EMSn min, bare de som brukes til daglig på STCN treff lokalt og på landstreffet Turboen blir nok desverre stående en stund til ettersom det nå er EMSn som det kuttes og sveises i nå.Jokke900 wrote:Din begynner jo å bli ganske lekker da..
Mulig det er 4,2 på standard tannstang, men jeg mente å huske at det var noe mindre. På den annen side husket jeg feil på servoen, der er det 3,6 fra ytterpunkt til ytterpunkt. På EMS og turbo stanga er det 3,4. Blir ikke så stor forskjell som jeg trodde likevel da. Fordelen med EMS stanga er jo at styringen er mer direkte, men også tyngere på rattet da..........vidar wrote:ems tannstanga er vel en viktig del av kjøreopplevelsen(bilkontrollen) på disse grom-bilene! var det 3,4 mot 4,2 omdreininger?
Har komplett NOS som ligger og venter på turboen og komplett brukt som venter på EMSn Ellers tusen takk for tilbudetHjelle wrote: Veit muligens om speil om du er interesert. Skal ha en prat med han seg meinar har til salgs i kveld, kan spør då om det er interesant!
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Åja, da blanda jeg med en annen bil i farta.. Er det 78 modell norsksolgt?99turbo wrote:Min står under dekke i en låve og venter tålmodig, så den har du nok ikke sett......... Faktisk ingen Saab galninger som har sett hverken turboen eller EMSn min, bare de som brukes til daglig på STCN treff lokalt og på landstreffet Turboen blir nok desverre stående en stund til ettersom det nå er EMSn som det kuttes og sveises i nå.Jokke900 wrote:Din begynner jo å bli ganske lekker da..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Blander kanskje med "Jensabo" sin på STCN? En svart en? Begge bilene mine er Kardinalrøde, turboen er norsksolgt ja, men EMS har svensk opprinnelse. Er ikke din også 78? Ikke norsk? Er det den som kom fra Møre eller noe, som det var gjort litt endringer på? Dører og panser fra en 90 blant annet? Vet ikke hvor mange norsksolgte det er , men det er flere, ikke alle er importertJokke900 wrote: Åja, da blanda jeg med en annen bil i farta.. Er det 78 modell norsksolgt?
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- 900C-LPG
- Posts: 3239
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Oi - Turbo på finn!
Forrige gang til salgs i Fyllingsdalen, kjør gejnnom Løvstaktunnelen, som ligger under Melkeplassen og som er 1 alternativ tur fra Fyllingsdalen og man er i 1 annen bydel av Bergen, det er bydelen Laksevåg og er der er denne kardinal rød metallik SAABen 99turbo, av årsmodel 1978, på øyblikket til salgs. http://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182222228
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest