Litt om meg; Øystein

Her kan nye og gamle medlemmer i klubben eller forumet presentere seg - skriv om hva som gjorde deg til medlem og gjerne litt om bilen din slik at vi andre kan bli bedre kjent med deg.
User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Litt om meg; Øystein

Postby Øystein Røed » 24 Jun 2016, 16:08

Heisann!
På tide å lage en liten tråd om meg og min(e) Saab(er). Først litt om meg selv, jeg er født i 1999, dvs så er jeg 17år. Bilinteressert og liker det meste, bare det er gammalt og har hjul ;) Jeg er også veldig interessert i bilpleie, og er VIP medlem av Detailers Club Norge. Er opprinnelig Citroen-entusiast til det fulle, oppvokst i det, og kan det ut og inn i alle retninger. Far i huset skulle ha seg ny bruksbil for litt over et år siden(des.14), da Citroenen hans med 330000km på tellern begynte å halte. Prisklasse og minstekrav oppnådde ikke det han ønsket seg innen Citroen, og det var totalt uaktuelt å kjøpe samme bilen, så da ble det tråling av Finn for å finne seg bruksbil. Måtte blodnekte han et par Avensiser, Passater, etc før han kom opp med noe spennende; En ng9-3! Var umiddelbart med, for Saab er jo noe sært på sin måte som ikke alle andre kjører rundt i, ala Citroen. Heiv oss i bilen ikke mange dagene etter, og handel ble det :)
Image
Denne ruller og går fortsatt, selv om verkstedbesøkene ikke akkurat har vært i manko... Men fortsatt den mest spreke 120hk han har hatt, sier han ;) (selv om jeg sier at det er feil motor...) Fant GSV via Google, da jeg søkte litt rundt etter info, og først nå har jeg surra meg til å melde meg inn :)

Akkurat da hadde jeg handlet meg min første bil, en Citroen(jan.15). Gikk ca. 5 måneder før den ble solgt, og det sto et glis av en Saab i gårdsplassen :)
Image
Utrolig velholdt og pen og9-3, totalt rustfri. Var ikke rust i bakre hjulbuer engang! Utrolig god og presis bil med 131hk, de lateste hestekreftene jeg har vært borti, og med litt uvirkelige 285k på teller. Byttet startmotor og stramma brekket, så var den knall etterpå! Hadde denne ca. 2 måneder, før jeg fikk mulighet til å kjøpe en og900 som sto i skogkanten her i bygda. Da ble den solgt til bror min, som brukte den trofast hver dag frem til juletider, da fikk den rød motorlampe. Ba han strengt om å ikke bruke den før han fikk den på verksted, ord holdt, og ble kjørt på verksted ikke lenge etter. Konklusjon; defekt oljetrykksføler. I realiteten; gåent lager i oljepumpa... Bror min skulle jo ha billigst mulig bil, så han stolte blindt på verkstedet. Trenger vel ikke å nevne hvor det endte, ihvertfall utrolig trist. Han hadde planer om å kjøre denna rett på røysa, men i min fortvilelse kjøpte jeg den av han (mars.16), sjekket grundig opp muligheter for å skifte motor, samt forsøk på salg, og endte til slutt med å plukke den ned for deler og vrake den. Mest pga økonomien i det hele, samt ikke tilgang på løftebukk og verktøy. Har en Logg fra denne her; http://www.detailersclub.no/forums/topi ... b-9-3-20l/

og900 nevnt over kjøpte jeg i august 2015, med et mål om å øve seg på rustsveising og skruing. Satt en 2l Injection med automatkasse i den, 2dørs var den og. Egentlig drømmekomboen min (bortsett ifra turbo da), ble kjørt ca. 4mil fra skogen til verkstedet på skola, etter en sjekk av olje og vann. Gikk ca. 2mil før far (som kjørte) stoppet, jeg og mor i bilen bak. Den kokte, og sendte ut alt vann. Vi lot den kjøle seg ned og kjørte videre, satt på den siste stubben. Da ble jeg egentlig ganske frelst med en gang! Den bua frontruta, nøkkel i midtkonsollen og helhetsintrykket; ah! Nydelig! Kan ha noe med den nydelige utsikten utover Lågen i kombo med panoramautsikten man får med frontruta. Ihvertfall, jeg var helt frelst og sikker på hva min neste bil blei!
Image
På skola ble det påbegynt rustutbedring. Skifta radiator, da den som satt der var pill råtten, og antagelsen til at den lakk vann. Etter dette virket den fin. Overhalte bremser, dreide vekk rust på bremseskiver, og var egentlig klar for en EU-kontroll. Lot den stå å gå varm på tomgang, og observerte da dagen etter at den hadde brukt vann. Kjørte den varm igjen, samme resultat. Fikk lånt trykktester av et lokalt bilverksted, og satte trykk på systemet. Lakk først ut på toppen av motor, tettet det, men seig fortsatt ut trykk. Kobla fra og kjørte den varm, målte igjen, samme resultat. Begynte også å boble i ekspansjonstank, så ble fort konkludert med toppakningsbrudd.
Image
Akkurat da var det litt blannede følelser, plukke i deler og vrake, eller fikse opp... Det var ikke lett, var ganske "forelsket" i den, perfekt og kul bil. Sjelden, noe annet en andre kjører rundt i, automatkasse, rett ut bare en perfekt bil. Men økonomi og usikkerhet rundt EU, så tok fornuften overhånd. Ble ribba ned for deler, alt av interiørdetaljer ble plukket ut, og endel annet. Solgte ganske mye ut av denne og reddet nok endel andre og900'er, bla ble gulv kuttet ut (av Jorgen med hvit og900 Aero her på forumet). Angrer hver eneste gang jeg ser bilde av den den dag idag, kan ikke skjønne hvorfor jeg var så dum. Stikker skikkelig, men slik er det nå. Gjort er gjort :( Skal aldri vrake en bil igjen med mindre den er rusta totalt bort. Det er sikkert.
Image
(ignorer den stygge traktoren...)
Logg fra 900'n: http://www.detailersclub.no/forums/topi ... i-1988mod/

Nå holder jeg da på med en 99L som SKAL på veien. Dette er en 2l forgasser med 4 trinns girkasse. 2dørs sedan, og opplakket i en friskere farge orange. Dog bærer den preg av dårlig grunnarbeid, så skal den bli perfekt må den opplakkeres igjen. Men det blir nok en bra bruksbil til å begynne med, så får jeg ribbe den ned når jeg får et sted å stå. Nå står jeg ute i gårdsplassen, lite kurant pga værforbehold :) (akkurat derfor jeg sitter her å skriver nå..).
Image
Her ser dere også noen av de andre interessene mine :) Denne hentet jeg i nabobygda for noen uker siden (jun.16), lå på Finn til salg. Var først å så på den, tittet kjapt over vanlige rustutsatte steder, så ble det handel helga etter. Ble hentet på lånt bilhenger med god hjelp av naboen som sjåfør med bil. :) Er allerede godt på vei til å få den på EU, så får man se hva den viser :)
Logg: http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=3202

Mvh Øystein :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest