Litt om meg og mine Saab'er.

Her kan nye og gamle medlemmer i klubben eller forumet presentere seg - skriv om hva som gjorde deg til medlem og gjerne litt om bilen din slik at vi andre kan bli bedre kjent med deg.
Jørn
Posts: 15
Joined: 28 Oct 2012, 20:01
Contact:

Litt om meg og mine Saab'er.

Postby Jørn » 22 May 2016, 23:15

Burde jo ha skrevet her for lenge siden men bedre sent osv....

Var så heldig å vokse opp i en liten dal rett nord for Oslo på 60' tallet. Alle de tøffe gutta kjørte Tempo, vi smågutta stod med store øyne å tittet på når de fór forbi.
Da vi hadde blitt så store at vi fikk tråsykler med 18" ramme hadde de samme tøffe gutta byttet ut motorsyklene til Ford Anglia med Cortina 1500 motor og ikke minst Saab totaktere med tre forgassere og heftig låt i potta! Etter hvert var det noen som skaffet seg Volvo PV med to forgassere og "D-kam" noe heftigere kunne en ikke tenke seg på den tiden. En sjelden gang fikk vi sitte på med "de store gutta", større lykke skulle en lete lenge etter. Praten gikk og historiene om hvor fort det ble kjørt og hvor mange "hester" det var i den og den bilen ble heftigere for hver uke.
En helg kom en av naboene innom, han lurte på om jeg ville være med på "Is-race" på Øvrevoll. Naboen kjørte Amazon med 4 Marchall lamper og 2" anlegg, mer staselig kunne en ikke ankomme Øvrevoll. Vel framme fikk vi se Schea, Kittilsen. Unnerud, Moreite, Engan, Nederberg og alle de andre heltene som vi hadde lest om og hørt om på radio, sånt setter varige spor i et gutte sinn.

Det ble 70'tall og vi ville kjøre selv, gamle utrangerte mopeder og motorsykler var det mange av rundt omkring på låvene i bygda på den tiden, folk hadde jo fått råd til å ha bil. Mange var nok bare glad til for å bli kvitt "skrotet" når vi kom å ba pent om å få overta syklene.
I og med at jeg er født i 1959 var jeg strengt tatt "litt" for ung til å kjøre moped sommeren 1970 men sånt så en litt stort på ute på bygda den gangen selv om mor hadde sine betenkligheter, at broren min var to år yngre og kjørte han også, gjorde ikke saken bedre i hennes øyne.
Etter noen år med sykkelkjøring på jorder og stier rykket den stor dagen nærmere, førerkortdagen! Bilvalget var gitt på forhånd, en av noboene hadde Amazon med "fabrikktrimmet motor" så Volvo skulle det være, perlemorshvit 64' Amazon ble innkjøpt for den ikke ubetydelig sum av 2000,- kroner. Bilen var "nesten" klar til å kunne godkjennes av Bilsakkyndige, det var bare noen bagateller som måtte fikses først. Etter noen måneder med skruing og masing på en sveisekyndig nabo ble bilen etter to forsøk godkjent av Geir Furnes på Bilsakkyndige i Oslo.
Stor lykke, i hvert fall i noen uker, bilen endte sine dager i et grovvokst seljetre som sto litt ubeleilig plassert i forhold til den kursen sjåføren hadde lagt seg på. Skjønte da at kappkjøring ikke var noe man drev ustraffet med på landeveien.

Opplevelsen på Øvrevoll hadde gitt et glimt inn i en spennende verden hvor det var lov å utforde grenser og kjøre så fort man kunne, vi begynte å reise rundt å se på billøp, is--race, bakkeløp, mye rallycross. Var på Bjørkelangensjøen når Garvik og Sveinsvoll debuterte med sinne 99 Turbo'er som de hadde kjøpt på Tävlingsavdelingen i Trollhättan. Var også på Hellerstad å så den berømte fighten mellom Stig Blomquist i 99 Turbo og Martin Schancke i Escort BDA.

Vi er nå i begynnelsen av 80'tallet. . En som bodde i bygda her kjørte bane og bakkeløp med Escort RS 2000, vi kom raskt i kontakt med ham og begynte å "skru" for han på løpene. Det var en utrolig lærerik tid og vi begynte etterhvert å sysle med tanken på å kjøre billøp selv. Brodern var først ute, han debuterte i en Fiat, vi hadde mye moro, bane og bakkeløp ble det. Det var allikevel Rally som fenget mest, men det var forbudt i Norge på den tiden. Ildsjeler jobbet imidlertid iherdig opp mot de rette myndigheter. I 1983 ble det igjen lov å kjøre rally i Norge. Dette måtte vi bare være med på. Brodern kjøpte en Golf L som trengte "litt kjærlighet" for å bli en skikkelig rallybil. Etter mange timer med sveiseapperat og ikke minst langvarige studier av omfattende koplingsskjemaer sto det en Golf GTI rallybil klar till dyst på gården, en skikkelig sinnatagg av en bil.
For mitt eget vedkommennde var det bare én bil som var aktuell "på skogen" Rød Saab V4 skulle det være! En Veronagrønn V4 ble kjøpt av en eldre dame i Bærum. Karosseriet ble tømt for absolutt alt, sandblåsing og sveising til sene nattetimer, rød lakk ble sprøytet på.
Tur til Ørebro, her ble en komplett Standard B V4 innkjøpt og fraktet hjem. Alt ble flyttet over i det karosseriet som sto klargjort hjemme, Matti Pajula motor, 6,35-spec2 gearkasse, Recaro stoler osv. Debuten skjedde i Vänersborg i Sverige, utrolig nok gikk det bra!
Det tar tid å lære ventrebremsing men med litt øvelse så hjelper det, kjørte hundrevis av runder på en avsidesliggende parkeingsplass vinteren 1984.
Etter noen år med rally ble det husbygging, barn og bikkje, rallybilen ble overdratt til en av bygdas yngre krefter, etter at han hadde "brukt den opp" ble den stående i mange år i en fuktig garasje. For noen år siden fikk jeg tilbud om å overta bilen igjen, svaret var selvsagt ja! Det viste seg imidlertid at "tidens tann" hadde spist den helt opp, det var ikke håp om kunne bruke hverken karrosseri eller andre ting fra bilen.
Gløden var imidlertid tent, jeg begynte å samle "Sport & Rally deler" med tanke på å bygge opp en ny bil. Det har tatt tid å få tak i alle delene men nå begynnner puslespillet å ta form.
To andre Saaber har også sin plass i garasjen, en 73' 99 X7 og en 71' V4 som begge er "orginalbiler". 99'n har litt utferdstrang så det kan hende at den ser seg om etter et nytt godt hjem etter hvert. V4'n skal gjennomgå en full "oppstrekk" inkludert ny lakk nå i vinter slik at den er klar til tre ukers ferie i England neste år sammen med kona. Maken til kone foresten, når en vet hva det koster å kjøre rally så er jeg utrolig takknemlig for at hun lot meg holde på. Makaroni med ketchup til middag hele uka for at det skulle bli penger til dekk og bensin på rallybilen sier vel det meste!
Ja, da er vel det meste sagt om meg og mine Saaber. Tenker å bli litt mer aktiv i klubben framover, delta på treff og møter høres morsomt ut.
Vi sees!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Litt om meg og mine Saab'er.

Postby Morten S. » 08 Jun 2016, 05:59

Hei Jørn.

Virkelig artig lesing. Takk for at du deler dette med oss!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest