Sigurd // Sigge

Her kan nye og gamle medlemmer i klubben eller forumet presentere seg - skriv om hva som gjorde deg til medlem og gjerne litt om bilen din slik at vi andre kan bli bedre kjent med deg.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Sigurd // Sigge

Postby Sigge » 09 Nov 2015, 12:36

Tja . Fant vel egentlig ut at jeg aldri hadde "sjekket inn", så tar meg friheten til å reposte litt fra min prosjekttråd. For å gjøre en lang historie kort så har jeg nå hatt 7 Saab'er (inklusive de jeg nå har). Jeg er pr nå 30 år og bosatt på Barkåker I Vestfold. Jeg har pr i dag 2 Saaber; en M91 900 Turbo kabriolet og en M96 2.0T CSE (ombydg A50). Jeg deltar gjenre på treff. Bilparken er nå også utvidet med en 5-dørs 900 t16s.

Kort om bilene jeg har hatt og har

Lasarus - Mxx C900 2.1i (samboeren sin)
Image
God gammel traver som ble reddet fra døden da den fikk en stor stein sprengt inn gjennom bagasjeluka i forbindelse med bygging av ny E6 gjennom Østfold. Samboeren hadde denne bilen i flere år før den en dag havarerte grunnet en defekt oljepumpe. Bilen ble vraket i 2010

Saab 8000 - M92 9000 2.3i CS
ImageImage
Min første Saab. Ble kjøpt inn som erstatter for den havarerte 900'n. Bilen ble kjøpt for 8000kr og var rød og matt. Varmeapparatet var konstant på full varme og vinduene gikk ikke å åpne. Dette ble reparert og vi hadde bilen i flere år. Den fikk blant annet nytt sort skinninteriør fra en A50, og ecalyptusgrønne karosserideler. Planen var å lakkere resten, men det ble aldri gjort. Bilen ble gitt videre til mine foreldre og ble vraket i 2014. Mange av delene er tatt vare på. Interiøret går i en bil i Kristiansand.

Trolltralla - M00 9-5 2.0T

Image
Hadde denne bilen i 4 år og ved salg hadde den rundet 360 000km. Sprek trimmet turbomotor og en rekke eksteriørmessige oppgraderinger. Var så heldig å få tak i et sett med tofargede turbo-x felger som satt på denne sommerstid. De ruller nå videre på en svensk 9-3 turbo-x. Bilen ble solgt i 2013.

Snupersnaaben - M96 2.0T CSE
Image
Ettersom min samboers søster arvet deres farfars strøkne sølvgrå og900 fikk vi svigermor sin gamle pendlerbil. Hva som er gjort med denne bilen, vet jeg ikke, men den er i alle fall ikke trimmet på konvensjonelt vis (antakelig strammet WG) Har foreløpig ikke hatt problemer med dette oppsettet, så lar den forbli sånn den er. Bilen går godt. Ettersom jeg ønsket at denne skulle få den rette "looken" ble det tatt inn en delebil fra Sverige, en A50. Snupersnaaben fremstår nå som en A50-kopi med interiør og eksteriør plukket fra delebilen. Bilen er nå min daglige bruksbil. Ikke på langt nær strøken, men en flott bruksbil.

Laatsaaben - M97 9000 2.ot

Image
Ettersom 9-5'en begynte å ha gått vel langt og hadde sine skavanker, så startet letingen etter ny bil. Tilfeldig kom jeg over en annonse med en billig 9000 som befant seg ikke så langt unna arbeidsplassen og dermed ble det handel samme dag. Bilen ble kjøpt for dem nette sum av 7000kr. Startmotor lagde ulyder, tenningslåsen fungerte ikke som den skulle og indre medbringer på høyre side måtte byttes. Jeg hadde denne bilen i ett år og utbedret feilene og solgte den videre til mine foreldre i 2014, fordi min samboer absolutt ville ha en VW Touran som "hundebil, noe jeg har forståelse for da den har litt bedre plass til våre firbeinte. Jeg burde nok ha beholdt denne og solgt den andre, men den andre var tross alt et arvestykke ;) Bilen går nå i Horten og erstattet den rødgrønne.

Delebil A50 M97 9000 2.3T
Image
Bilen kjøpt svært billig fra Sverige og delene inngår i felleslageret av saabdeler hos min svigerfar og svigerfars nabo som begge har 9000. Bilen var en 2.3 fulltrykker med Nordic steg 2. Setene, støtfangerne og sideskjørtener er nå montert i/på min M96.

Saabrolet - M91 c900 convertible
Image
Siste tilskuddet i familien måtte jo nesten bli en takløs 900. Jeg har lenge hatt lyst på en 900 kabriolet og siklet på svigerfars to (han har faktisk to stk, en i Norge og en i USA). Jeg fulgte med over lengre tid på Craigshlist og Saabnet etter annonser som passet, og trodde jeg hadde funnet drømmebilen i canada (en strøken sort 900 med airflow til 7000 USD), da plutselig en svært billig 900 med defekt motor dukket opp. Prisen på denne var såpass lav, og med en 900-ekspert som svigerfar som mente at dette burde kunne være et godt kjøp til en rimelig penge, slo jeg til. Teksten under er sakset fra annonsen.

1991 Saab 900 Turbo Convertible (Posted 10/5/2014)
Color: Beryl Trans: Automatic Mileage: 168,182 Price: $750 OBO
Please help us save this classic Saab and find it a good home! Much loved absolutely rust-free CA car in very nice shape. Professionally and enthusiast maintained for many years. The good: Many new parts including brand new tires, radiator/hoses. Nice German canvas top. Decent (no tears) seats and clean interior. Drives/shifts excellent with strong transmission/suspension/steering/brakes. Most all systems operational, power windows, cruise, etc. The bad: After a recent head gasket replacement, an overheating episode has rendered it non-running with an undetermined engine problem. Owner is in school and cannot afford to fix it. Clean CA title and registered until May 2015. Please help save this beautiful Saab! Thanks!


Etter litt korrespondanse med selger ble det handel. 750 USD ble overført til selger og bilen ble hentet av fraktselskapet en uke senere. Jeg sjekket daglig med på marine trafic og fulgt bilens ferd fra Long Beach. Det har blitt mye job med denne bilen, vesentlig mer enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg fikk endelig skilter på den I høst etter mye frem og tilbake med dokumentasjonskrav osv. Bilen star nå vinterlagret og venter på sommeren og blant annet montering av aerokit.

Mer om mine prosjekter kan leses her --> http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=2039
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest