Hodestups ut i veteranbil-eventyret - '85 900 T8
Posted: 24 Aug 2015, 16:43
Hallo der!
Jeg sitter her på jobb og ser ned på min nykjøpte 900 som jeg kjørte ned fra Gausdal i går kveld. Dette er drømmebilen, liksom. Alltid hatt lyst på en sånn en. Jeg blir 30 i oktober, og denne bilen må ha blitt produsert i omtrent nøyaktig samme tidsrom som meg. Nå slo jeg til ganske spontant over helga når den dukka opp på finn, til en ganske overkommelig pris, og jeg tenkte skitt au, det kan ikke være mye risiko i å prøve å holde liv i denne her.
Så her er den! Og her er jeg! Jeg har bestilt autopassbrikke, kjøpt forsikring, bestilt beboerparkering (bor i Oslo sentrum) og leter etter garasje for vinteroppbevaring - nå har jeg også sendt innmelding til GSV!
Bildene har jeg bare plukka fra finn-annonsen, jeg har hatt den i eie i cirka 15 timer nå, så jeg er så fersk som man får det. Bedre bilder skal jeg klare å lage etter hvert. Hvor skal man nå begynne?
Aller først er vel utfordringen å faktisk sikre denne bilen livets rett. Kan jeg redde denne drømmebilen min, med 336.000 km på ryggen, fra de evige motormarker? Selve maskina skal det ikke mangle mye på, motoren er stort sett kurant, girkassa viser ingen vanskelige symptomer mens de mindre el-detaljene (el-vinduer!) har alzheimers og virker litt sånn når de føler for det. Har en oljelampe som flimrer av og på uten tilsynelatende grunn og mild lukt av bensin ved høyere fart. Den klarte de 200 km jeg kjørte i går kveld, men hvor mye mer blir det?
Det er nemlig ett stort, relativt kjent problem: Den er no innmari rusten på utvalgte plasser. Tidligere eier har sveisa hjulbrønner foran, bærebjelke i motorrom og litt ymse, men det er prekært med rust andre steder: Høyre bakdør, tankluka, hengerfestet og et ganske stort hull under reservehjulet - som også kan være fatalt ned til bakre venstre hjulbrønn. Jeg er spent på om jeg kan få den i stand til neste EU-kontroll i vinter, men det ser mørkt ut.
Det skal derimot ikke mangle på motivasjon. Jeg har litt grunnleggende skrukunnskaper og jobber som funksjonær oppe på NAF-senteret på Økern, så verkstedsplass kan man alltids klare å få. Jeg har derimot null peiling på sveising og e'kke akkurat no elektriker. Har kasta meg over det som finnes av ressurser på nett og blitt inspirert av informasjonen jeg finner her. I morgen blir det en tur på Stokstad for selvplukk på en '92-modell de sa de hadde der, og så får vi se.
Så hei, hyggelig å komme innom! Ønsk meg lykke til.
Jeg sitter her på jobb og ser ned på min nykjøpte 900 som jeg kjørte ned fra Gausdal i går kveld. Dette er drømmebilen, liksom. Alltid hatt lyst på en sånn en. Jeg blir 30 i oktober, og denne bilen må ha blitt produsert i omtrent nøyaktig samme tidsrom som meg. Nå slo jeg til ganske spontant over helga når den dukka opp på finn, til en ganske overkommelig pris, og jeg tenkte skitt au, det kan ikke være mye risiko i å prøve å holde liv i denne her.
Så her er den! Og her er jeg! Jeg har bestilt autopassbrikke, kjøpt forsikring, bestilt beboerparkering (bor i Oslo sentrum) og leter etter garasje for vinteroppbevaring - nå har jeg også sendt innmelding til GSV!
Bildene har jeg bare plukka fra finn-annonsen, jeg har hatt den i eie i cirka 15 timer nå, så jeg er så fersk som man får det. Bedre bilder skal jeg klare å lage etter hvert. Hvor skal man nå begynne?
Aller først er vel utfordringen å faktisk sikre denne bilen livets rett. Kan jeg redde denne drømmebilen min, med 336.000 km på ryggen, fra de evige motormarker? Selve maskina skal det ikke mangle mye på, motoren er stort sett kurant, girkassa viser ingen vanskelige symptomer mens de mindre el-detaljene (el-vinduer!) har alzheimers og virker litt sånn når de føler for det. Har en oljelampe som flimrer av og på uten tilsynelatende grunn og mild lukt av bensin ved høyere fart. Den klarte de 200 km jeg kjørte i går kveld, men hvor mye mer blir det?
Det er nemlig ett stort, relativt kjent problem: Den er no innmari rusten på utvalgte plasser. Tidligere eier har sveisa hjulbrønner foran, bærebjelke i motorrom og litt ymse, men det er prekært med rust andre steder: Høyre bakdør, tankluka, hengerfestet og et ganske stort hull under reservehjulet - som også kan være fatalt ned til bakre venstre hjulbrønn. Jeg er spent på om jeg kan få den i stand til neste EU-kontroll i vinter, men det ser mørkt ut.
Det skal derimot ikke mangle på motivasjon. Jeg har litt grunnleggende skrukunnskaper og jobber som funksjonær oppe på NAF-senteret på Økern, så verkstedsplass kan man alltids klare å få. Jeg har derimot null peiling på sveising og e'kke akkurat no elektriker. Har kasta meg over det som finnes av ressurser på nett og blitt inspirert av informasjonen jeg finner her. I morgen blir det en tur på Stokstad for selvplukk på en '92-modell de sa de hadde der, og så får vi se.
Så hei, hyggelig å komme innom! Ønsk meg lykke til.