kanonjon

Her kan nye og gamle medlemmer i klubben eller forumet presentere seg - skriv om hva som gjorde deg til medlem og gjerne litt om bilen din slik at vi andre kan bli bedre kjent med deg.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

kanonjon

Postby kanonjon » 17 Nov 2012, 01:49

God dag, god dag!

Mitt navn er Jon, jeg er en 26år gammel gutt (ja, du leste rett, har ingen planer om å bli voksen!). Jeg er en utdanna serviceelektroniker, noe som var et skivebom for meg når jeg tenker over det, men men, nok om det! Til daglig så jobber jeg sammen med min far som selger og drifter varmepumper, helt grei jobb, men ikke så spesielt glamorøst.

Ellers så driver jeg på med paintball, har drevet med det i nesten 4år nå, jeg både spiller og drifter klubb her i Arendalsområdet (Paintball Kompaniet). Synes dette er veldig morro, vi har rekrutert masse ungdommer i de siste åra, noe som vi alle setter pris på i klubben, vi får fler medlemmer og ungdommer som ikke liker håndball eller fotball har en sosial aktivitet å gå til. Er jo litt kjedelig å spille med en ball fordelt på 22 mann, når paintball tilbyr ti-tusenvis med balldeling fordelt på 10mann, hehe. 8-)

Image
Image

Paintball er en aktivitet for folk i alle fasonger, kjønn og aldre.
Nok om paintball! Lets move on!

Litt sånn på deltid, så blir det litt akvariehobby og pc/xbox-spilling.

Saab, ja, har alltid sett på Saab som en annen svensk bilfabrikat og et alternativ til Volvo, uten å egentlig å sette meg inn i historien til Saab. Men jeg må si at jeg hadde sans for OG900 før jeg ble helt frelst for 7måneder siden, min farfar hadde en, den husker jeg veldig godt. Jeg var vel en 5-6år og vi var opp på vei til hytta, veien opp var jo veldig svingete og farfar hadde det morro bak rattet. Dette sørget for at frokosten kom opp veldig fort, men jeg klarte å komme meg ut i tide. En annen ting jeg husker veldig godt var bakenden av OG900'en hans, det var noe med de lyktene som nærmest sagt forførte meg, synes baklyktene var helt råe! Og sist, men ikke minst, tenningslås i senterkonsoll, ingen andre biler hadde det lissom! Fantastisk løsning!

Men uansett, 7 måneder siden, da jeg så lyset, hehe. Det hele startet med Top Gear tributen til Saab, dette fikk meg til å undersøke Saab litt nærmere. Har fått et veldig godt inntrykk at Saab var intresserte å lage biler og ikke tjene raske slanter med penger som alle andre firmaer vil/gjør. Saab likte også å gjøre ting på sine egne måter. Og la oss ikke glemme den aggresive og gale markedsføringa med jetfly og slikt. Vulgært og fantastisk, digger det. Alt dette gjorde meg til en Saabfantast. Og da var det gjort, jeg SKULLE ha en OG900 Turbo.

Jeg kjøpte bilen min mer eller mindre usett og utesta. Det hele startet med at jeg kikket etter en billig OG900 på finn.no og der fant jeg en person som skulle selge 2 avskilta OG900 turbo'er. En par telefoner og uka etter så leide jeg og pappa en henger og vi tok turen til Sylling, ved Drammen. Egentlig så skulle jeg kjøpe en 1985 hvit 8V 900 turbo med 4dører, bilen så bra ut på bildene og jeg tenkte at det var praktisk med 4dører. Jeg hadde allerede bestemt meg at det var denne jeg skulle gå for. Den andre bilen var det stikk motsatte, 1991 coupe 16v turbo som så helt jævlig ut på bildene. Og når jeg og min far kom fram, så var det det stikk motsatte, den svarte så mye bedre ut, men så absolutt, begge bilene var rusthauger, men den hvite stakk av med rustseieren.

Da ble det innkjøp av den svarte 900'en istedet og full restaurering ble satt i gang. Det var mye rust, men takket være pappa og hans verktøysortiment og hjelp, så fikk jeg det til! Alt arbeid, inkl lakking ble gjort under et 6x3m partytelt. Dette var en budsjettsrestaurering, men fikk gjort en god jobb for det om, bare å legge mye arbeid i det :)

Diverse bilder :

Image
Sliten Saab, pappa ordner med stroppinga.

Image
Image
Masse rust, alle bærearmene foran ble bytta.

Image
Improvisering må til

Image
Image
Om ikke rust var nok, så fikk jeg aluminiumstæring med på kjøpet.

Image
Skikkelig hjemmelakkering. Resultatet under omstendighetene og prisen (2500kr) ble veldig bra, men bilen må rubbes og poleres til våren.

Image
Image

Elsker bilen min. Vi har en gjensidig kjærlighet for hverandre, jeg redda bilen fra skrapern og jeg har fått belønning for det. Bilen er fantastisk å kjøre, pur kjøreglede. Og ikke minst, UNIK! Er veldig stas å kjøre en OG900 blant et hav med masse VAG-produkter og BMW'er.
Mange folk som kikker :)

Og dette er faktisk min aller første bil, snakk om å ha en stilfull førstegangsbil, hehe! (Sorry for skrytinga :p )

Jeg har en prosjektstråd her på forumet, selv om bilen er ferdig, så skal jeg holde den oppdatert!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest