Garasjen tok forum tid....

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Garasjen tok forum tid....

Postby Henning » 23 Sep 2013, 20:30

Må lage et lite innlegg om garasjen. Garasjen er viktig, så viktig at jeg kjøpte huset mitt egentlig på grunn av garasjen.

Det var laget et innlegg for en tid tilbake som het "show me your garage" :D Den gang var det ikke mye å vise til. Men nå har jeg holdt på i 2 måneder, brukt det jeg kan av penger(forsvarlig og fortalt kona :) ) - og nå nærmer jeg meg en grei garasje. Nærmer meg forsåvidt også en relativt sliten kropp, men det er garasjen verd! I tillegg har jeg fått høre at jeg har forsvunnet fra forumet siden 93B var ferdig i våres - det er da også garasjen sin skyld :oops: Her er forklaringen.

SÅ vi begynner for 2 år siden, 2 1/2 år egentlig, våren 2011 kjøpte vi et gammelt og slitt hus, men ei rønne av en låve ved siden av. Har siden den gang blitt fortalt at huset var vanskelig å selge pga denne rønna. MEN jeg så ingenting annet enn et stooort potensial! :D Mulig jeg bestemte meg for dette sommeren 2009 da jeg skiftet motor på en 62 modell på fortauet utenfor leiligheten i Oslo.

Image

Den gangen var låven full av søppel, rimelig usikre stolper av ymse slag og åpninger her og der, 25cm med åpning i bunn av låvedøren ga et fint lag med snø inni garasjen på vinterstid. Men biler fikk jeg fort plass til.

Image

Image

Dette var helt greit, skal ikke klage. Men etter å ha jobbet på bilen i vinter, i opptil 10 minus, møkkete som fy bestemte jeg meg for å vie tid til garasjen. Lys, renere lokaler samt løftebukker var ønske :D Men alt måtte gjøres sjøl, og rimelig.

Først måtte skyveporten eller jarsberg osten som den kunne like greit bli kalt BORT :evil: Porten har jeg laget på jobben, det er greit å jobbe med stål når man pusser opp garasje.

Image

Deretter var det ny drager i taket samt et virrvar av av armering.

Image

Betongen kom når den var bestilt - nemlig klokken 0800 om morgenen. Da transport båndet ikke kunne bli brukt pga veien helte han like greit 6 kubikk med betong rett på gulvet. Nærmere oppkast har jeg ikke vært siden dagen etter juleballet da jeg var 17. Kondisen er ikke like bra som før?

Men etter en dag kom jeg(vi, fikk hjelp av en kompis) i mål. Greit resultat for oss amatører. Legg merke til de 8 gjengestengene som er støpte ned :D :D

Image

Og der var de gitt, dette var en drøm fra barndommen, men at jeg skulle gå så langt å faktisk skaffe søyler hadde jeg ikke regnet med.

Image

Benk kom raskt.

Image

Dessuten ville jeg skille av fin avdelingen med den møkkete. Greit å ha finbilen, og motorsykkelen i "rent" rom, der sveising, sliping og evnt. lakkering pågår. Dessuten er det hyggelig å ta en kaffepause i et rom uten all forurensingen.

Men ville ha gjennomsyn så glass ble kjøpt inn, sammen med 24 meter med T stål og vinkel. Jeg veit at glass ikke går bra sammen med slipeskiver osv. Men den prisen var jeg villig til å betale, får heller slipe mot en annen vei.

Image

Deretter, snekre, hamre, fuge, male, rydde - litt tid med kona og ungene, deretter snekra, male osv...... Da var det jaggu tid til å montere LØFTESØYLENE :D :D :D

Image

Så da ser det det slik ut utenfor. Stor forandring siden jeg overtok.

Image

Og her er foreløpig det rene rommet. Det kommer etterhvert en saab 93B inn hit, samt motorsykkelen. Og en trapp opp til loftet.

Image

Og etter helgens jobbing kom den siste porten inn slik at jeg faktisk kan kjøre inn saaben som nå står hos en kompis - Blir fint å få den hjem igjen :)

Image


Nå ser man ihvertfall hvorfor innleggene mine er blitt så og si borte de siste 2 månedene. Håper at noen blir inspirert til å rydde i garasjen sin og ta frem hobby skrinet. Det er mye bedre for hodet å snekre i garasjen enn å se på Paradise Hotel på tv ´en..... SYntes nå jeg ihvertfall.

Så nå er det bare å bestemme seg for hva slags prosjekt som skal rulle inn til vintern.... Det blir ihvertfall ikke Volvo. Men hva - det er ikke lett.

Morro med løftesøyler.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Eimund » 23 Sep 2013, 21:35

Lekkert. Nå har du kansje mulighet til å varme opp lokalet vinterstid også? Litt varme er bra for arbeidsmoral en :)
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Hjelle » 23 Sep 2013, 22:12

Imponerande, det oppsumerar vel det heile ganske bra! :)
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Jokke900 » 23 Sep 2013, 22:16

STEIKE!! Det der var lekkert! :shock: Hadde et par våte garasjedrømmer under husjakta i fjor jeg også, men det ble med enkelgarasje da kona hadde sitt å si i forhold til huset som fulgte med.. :lol: Den der så skikkelig lekker ut!! 8-)

Du har ingenting å unnskylde, det kommer fint inn under bilrelatert og når du i tillegg legger ut tråd med bilder av garasjeprosjektet er det bare å ta av hatten og si takk :mrgreen:

Kos deg i garasjen i vinter!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Morten S. » 24 Sep 2013, 06:29

Det ble lekkert! Gratulerer!

Fikk selv tak i bra mekkelokale sammen med Peter i fjor, men det er drøyt 2 mil hjemmefra.
Må være topp å ha det hjemme.

Være snekkerkyndig hjelper godt. Selv har jeg ti tommeltotter i slik sammenheng.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Henning » 24 Sep 2013, 06:59

Eimund wrote:Lekkert. Nå har du kansje mulighet til å varme opp lokalet vinterstid også? Litt varme er bra for arbeidsmoral en :)
Ja nå er det ihvertfall tett, det var grusom gjennomtrekk der, men har igjen å isolere taket, så når det er gjort kan jeg få en grei temperatur der inne :)

Kommer langt med 10 tommeltotter Morten! men tviler egentlig på det, du har skrudd Saab i en halv mannsalder så da kan du sikkert holde ei hammer også ;)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Lars Bergersen » 24 Sep 2013, 09:23

Dæven - det blei dritlekkert!
Gratulerer med innsatsen - slikt gjør seg ikke selv, og gratulerer med resultatet. Kjempefint! Jeg er irrgrønn av misunnelse og proppfull av dårlig samvittighet i forhold til hvordan det ser ut i min garasje...
Dette var inspirerende :)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Henning » 24 Sep 2013, 09:35

Ja du har jo vært innom Lars så du husker jo hvordan det så ut :shock:

Må bare finne meg et nytt prosjekt å pusle med, hadde tenkt å ta tak i Benny, men den tror jeg at jeg har mistet til Kona. Tror hun er lei Bobla nå (det er jeg egentlig glad for :D )
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby Eirik » 24 Sep 2013, 09:42

Wow, for et løft! :D

Skal selv skifte garasje (og hus) snart, og har begynt å legge en del planer for innredningen der! :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Garasjen tok forum tid....

Postby 96GT » 24 Sep 2013, 20:32

Gratulerer med flott garasje... Eller er det finstua for Saabene dine :)
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest