Lombard RAC Rally 1982
Posted: 26 Mar 2016, 22:47
Tåka ligger langt nedover åsene i York en novemberdag i 1982, været er surt og kaldt. Egentlig et typisk vær som en kan ha en vinterdag på den britiske øya. På bakken kan en se og høre Escorter, Lanciaer, Opler etc. i rallydrakt der en er inne i en ny fase i rallyhistorien der turbo og 4x4 vil dominere mer og mer i motorsporten. Stig Blomquist har forlatt Saab stallen til fordel for PSA gruppen og han har en ny Talbot Lotus fra Peugeot som han skal gjøre sitt beste i. Det resulterer i en 8 plass bak Lancia og Audi som dominerer enormt i rallysporten denne perioden.
På denne tiden hadde vi i Norge vår egen "Petter Solberg" som på mange måter er Norges svar på Stig Blomquist og Erik Carlsson bare at han per i dag er en ukjent skikkelse i media. John Haugland har den svenske kartleseren Jan-Olof Bohlin ved sin side og han er fabrikkfører for den Tsjekkoslovakiske bilfabrikken Skoda.
Bak jernteppet hadde viktige folk i Skoda greid å kommunisere til Moskva som den gang var hovedstaden til Sovjet at rallysporten var noe og satse på! De hadde dessuten fått napp på en hyggelig kar fra Rogaland i Norge som var dyktig bak rattet som viste med godt overlegg at billige folkelige biler fra Østblokken kunne kjøres fort på dårlig vei. Videre så var Skoda importøren i England villig til å satse på motorsport og kunne stille med biler og team.
Så i 1983 stiller John Haugland opp med en Skoda 120 LS med følgende spesifikasjoner, 530 kg (tørr) illsint 135 hesters motor som gjør den ellers så kjedelige Skodaen til å akse fra 0-100 på rundt 5 sekunder og en toppfart på 220.
Året er 1988 og Skoda stiller med fire Skoda 130L i Lombard RAC Rally derav John Haugland som ender opp med en 16 plass bak den bilen som trolig har den største statusen av dem alle i rallyverden. Lancia Delta HF Integrale som spiser palleplasser i stor skala.
2015 dukker en annonse opp på finn og en har en diskusjon med sin far der en snakker om biler som fikk et ufortjent dårlig rykte. Skoda 130 GL er en av bilene som bringes opp som tema den dagen. Noen biler faller en bare for, om de har Saab logo i fronten, eller om de har deilige linjer og heter Alfa Romeo. Noen ganger så dukker en perle opp som andre synes er søppel eller som en ukurant drittbil. I dag finnes der ikke så mange Skodaer igjen av den eldre garde her til lands, de fleste ble til spiker da staten innførte 6 tusen i vrakpant ett år på slutten av 90 tallet. I Tyskland og mange steder ellers i Europa så begynner de å bli kultbiler på samme måte som en Trabant. Selv er jeg glad for at jeg har en Skoda 130 ventende på meg når tiden er inne, som en vakker dag skal vise seg frem på veien og vise sitt tøffe tryne. Håper på at en vakker vinterdag skal jeg sette meg bak rattet og reise på Dagali og ratte rundt på isbanen med tankene på John Haugland, vintervær i England og lyden av Weber der bak.
På denne tiden hadde vi i Norge vår egen "Petter Solberg" som på mange måter er Norges svar på Stig Blomquist og Erik Carlsson bare at han per i dag er en ukjent skikkelse i media. John Haugland har den svenske kartleseren Jan-Olof Bohlin ved sin side og han er fabrikkfører for den Tsjekkoslovakiske bilfabrikken Skoda.
Bak jernteppet hadde viktige folk i Skoda greid å kommunisere til Moskva som den gang var hovedstaden til Sovjet at rallysporten var noe og satse på! De hadde dessuten fått napp på en hyggelig kar fra Rogaland i Norge som var dyktig bak rattet som viste med godt overlegg at billige folkelige biler fra Østblokken kunne kjøres fort på dårlig vei. Videre så var Skoda importøren i England villig til å satse på motorsport og kunne stille med biler og team.
Så i 1983 stiller John Haugland opp med en Skoda 120 LS med følgende spesifikasjoner, 530 kg (tørr) illsint 135 hesters motor som gjør den ellers så kjedelige Skodaen til å akse fra 0-100 på rundt 5 sekunder og en toppfart på 220.
Året er 1988 og Skoda stiller med fire Skoda 130L i Lombard RAC Rally derav John Haugland som ender opp med en 16 plass bak den bilen som trolig har den største statusen av dem alle i rallyverden. Lancia Delta HF Integrale som spiser palleplasser i stor skala.
2015 dukker en annonse opp på finn og en har en diskusjon med sin far der en snakker om biler som fikk et ufortjent dårlig rykte. Skoda 130 GL er en av bilene som bringes opp som tema den dagen. Noen biler faller en bare for, om de har Saab logo i fronten, eller om de har deilige linjer og heter Alfa Romeo. Noen ganger så dukker en perle opp som andre synes er søppel eller som en ukurant drittbil. I dag finnes der ikke så mange Skodaer igjen av den eldre garde her til lands, de fleste ble til spiker da staten innførte 6 tusen i vrakpant ett år på slutten av 90 tallet. I Tyskland og mange steder ellers i Europa så begynner de å bli kultbiler på samme måte som en Trabant. Selv er jeg glad for at jeg har en Skoda 130 ventende på meg når tiden er inne, som en vakker dag skal vise seg frem på veien og vise sitt tøffe tryne. Håper på at en vakker vinterdag skal jeg sette meg bak rattet og reise på Dagali og ratte rundt på isbanen med tankene på John Haugland, vintervær i England og lyden av Weber der bak.