Hei,
Jobber med tanker for en garasje, til min 96 og 9-3. Særlig 96 liker vel ikke når saltdrevet går over her.
Tenker at 96 skal stå i garasje, og at det er carport på ene sida til 9-3en.
Hvor stort bør dette være for å få brukt det hensiktsmessig? Carporten skal ha to åpne sider (og lukket i bakvegg og mot garasjedel - og da er det mulgihet for å kle igjen seinere og få dobbelgarasje).
Uten loft
Hva er deres erfaringer? Lengde? Bredde? Tenker å støype ei lita grav i garasjedelen, noen tanker på dybde, bredde og lengde?
Takk!
Garasje - hvor stor?
-
- Posts: 51
- Joined: 17 Mar 2014, 14:00
- Location: Leka, Nord-Trøndelag
- Contact:
Garasje - hvor stor?
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: Garasje - hvor stor?
Hei Petter !
Hvis du har tenkt å jobbe litt med bilen når den står i garasjen, ville jeg regnet målene på bilen du skal jobbe på + en meter i hver retning.
Garasjedelen :
For en V4 burde det da bli ca 1,60 + 1m + 1 m = 3,60 meter bred, og 4,20+1m + 1m = 6,20 meter lang.
Carportdelen:
Her kan du sikkert gå ned litt på målene i forhold til bilstørrelsen... Kanskje 60 cm på hver side av bilen...
For en 9-3 blir det da sånn omtrent : 1,80 + 0,6 + 0,6 = 3 m bredde, 4,7 + 0,6 + 0,6 = 5,9 meter lengde.
Så bygger jo vegger ca 15 cm, så jeg ville støpt plata / golvet med følgende mål:
Lengde: 6,2 + 0,15 + 0,15 = 6,5 meter
Bredde: 3,6 + 3,0 + 0,15 + 0,15 + 0,15 = 7,05 m.
I tilfelle du en gang skal ha et prosjekt som er litt større en en V4, kan du kanskje vurdere å øke lengden litt på garasjen... en V4 er jo en liten bil
Hvis du har tenkt å bygge selv, ville jeg imidlertid prøvd å holde totalarealet under 50 m2 (Altså ikke over 7 meter lengde hvis du beholder bredden som foreslått)... under 50m2 trenger man nemlig ingen firma til å stå ansvarlig for byggingen
Grav høres kjekt ut !
Jeg ville bygd den 80 cm bred, og minst 4 m lang. Plasser den midt rommet, så kommer du under både front og bak bilen uten å måtte snu den, bare ved å trille litt fremover / bakover. Husk å legge ned et rør (Minst 10 cm diam) fra bunnen på grava til avtrekksvifte !
... Og bygg grava dyp nok til at du kan stå oppreist under bilen... Ellers blir du fort gåen i ryggen...
Lykke til
Hvis du har tenkt å jobbe litt med bilen når den står i garasjen, ville jeg regnet målene på bilen du skal jobbe på + en meter i hver retning.
Garasjedelen :
For en V4 burde det da bli ca 1,60 + 1m + 1 m = 3,60 meter bred, og 4,20+1m + 1m = 6,20 meter lang.
Carportdelen:
Her kan du sikkert gå ned litt på målene i forhold til bilstørrelsen... Kanskje 60 cm på hver side av bilen...
For en 9-3 blir det da sånn omtrent : 1,80 + 0,6 + 0,6 = 3 m bredde, 4,7 + 0,6 + 0,6 = 5,9 meter lengde.
Så bygger jo vegger ca 15 cm, så jeg ville støpt plata / golvet med følgende mål:
Lengde: 6,2 + 0,15 + 0,15 = 6,5 meter
Bredde: 3,6 + 3,0 + 0,15 + 0,15 + 0,15 = 7,05 m.
I tilfelle du en gang skal ha et prosjekt som er litt større en en V4, kan du kanskje vurdere å øke lengden litt på garasjen... en V4 er jo en liten bil
Hvis du har tenkt å bygge selv, ville jeg imidlertid prøvd å holde totalarealet under 50 m2 (Altså ikke over 7 meter lengde hvis du beholder bredden som foreslått)... under 50m2 trenger man nemlig ingen firma til å stå ansvarlig for byggingen
Grav høres kjekt ut !
Jeg ville bygd den 80 cm bred, og minst 4 m lang. Plasser den midt rommet, så kommer du under både front og bak bilen uten å måtte snu den, bare ved å trille litt fremover / bakover. Husk å legge ned et rør (Minst 10 cm diam) fra bunnen på grava til avtrekksvifte !
... Og bygg grava dyp nok til at du kan stå oppreist under bilen... Ellers blir du fort gåen i ryggen...
Lykke til
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest