Page 1 of 1

SALT!

Posted: 06 Jan 2014, 20:18
by Henning
I dag på vei hjem fra jobb måtte jeg kjøre bak en bil som skrapte og saltet. MEN det eneste den skrapte var asfalt så det sto gnist lang vei, og salt på allerede våt vei. Møtte 2-3 andre biler som også lagde gnister og saltet. Været var 2 pluss og prognosene er 4-6 varmegrader utover kvelden.

HVORFOR!?? Er det ikke bedre å ha en fast avtale slik at de får noen kroner uansett vær? skjønner at gutta / firmaene må tjene inn på HVER mulige måte da det er dårlig vinter, men for et sløseri og miljøfientlig drit.

Bor rett ved veien så ser bilene hele dagen dersom det har vært tilløp til ett fnugg i luften, det kan fint gå mellom 2-4 bilen forbi meg i løpet av kvelden.

Dagens irritasjon.

Image

Re: SALT!

Posted: 06 Jan 2014, 20:34
by kanonjon
Unnskyld mitt språkbruk, dere er advart!

Salt er noe SATANS DRITT! Dette gir en falsk trygghet, ødelegger bilene våre og skaper problemer for naturen langs etter der det saltes.

Hadde folk lært seg å bruke litt vett, kjøre etter forhold og føre og brukt noen kroner ekstra på gode dekk (Men det er jo vanskelig, for den gjennomsnittelige nordmann er en gjerrigfant) så hadde det strengt talt ikke vært behov for salting her i landet.

Dette er prisen for vi som tar kjøring seriøst betale for! :cry:

Re: SALT!

Posted: 06 Jan 2014, 20:46
by Vidarhs
Kan bare si meg enig! Mange stygge møte ulykker i det siste.tror vi kjører på våte,bare veier.saltes på kvelden,regner bort i løpet av natta,og underkjølt islag på morningen. bedre med hyppigere friksjons-målinger,og strøing ved behov.Morsommere og mer lærerikt å kjøre bil før!

Re: SALT!

Posted: 10 Jan 2014, 00:13
by Hjelle
Er stort sett enig i at salting er ein uting, og at vi i monge tilfelle kunne klart oss med strøing.
Men realiteten er at det vert salta, og det vert salta på egne værprognoser, ikkje etter værmeldinga på Dagsrevyen. I mitt virke som yrkessjåfør opplever eg stadig at lufttemperaturen er 3-4 grader på tidlig kveld, men gjerne en lavare tempratur i asfalten og med dalande temperatur utover kvelden tilseier all erfaring at det somregel vert glatt føre iløpet av natta. Tenk også på alle betongkonstruksjonar som vi køyrer over, desse kan gjerne ha isdekke på 3-4 varmegrader... For min eigen del må dei gjerne salte slik at en unngår svart is og underkjølt regn, men problemet oppstår jo når folk går utifrå at en har same friksjon mot vegbana på vinteren som på sommaren. Folk har for dårlig tid idag, og slår ikkje ned på farta når det er nødvendig, og det er nok desverre mykje av grunnen til att det vert salta som aldri før. I realiteten kan vi nok seie at det også idag vert salta/strødd ved behov, forskjellen er vel berre at det vert salta FØR "kaoset" er eit faktum. Eg har sagt det før og seier det igjen, å være brøytebilsjåfør er ein utakknemlig jobb som eg aldri i verden skulle ville ha.

En annen ting er som du nemner Henning at fuksjonskontraktene er slik at en får betalt pr. mil med strøing/salting, og at en dermed kan være frista til å utføre meir strøing/salting enn det som er nødvendig. Men det med salting er en vitenskap det også, høyrde ei historie der enteprenøren som hadde ei viss strekning skrudde ned mengda salt slik at han skulle klare seg en heilt rundtur utan å etterfylle. Resultatet der vart at det vart glatt, jækla glatt. Heldigvis var det nokon som hadde hatt roda før som fatta misstanke, og etter en fikk justert spredaren til rette saltløysinga kunne en også klare seg med mindre salt totalt sett.