Aktivitet på forum og på fjesbok

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Vidarhs » 15 Dec 2013, 17:44

Skrev et innlegg,men ble borte ute i rommet. slår fortsatt et slag for telefonen,samtaler annsikt til annsikt,og selvstudie.uansett hva man skriver og ønsker,kommer mange til å forholde seg tause.men over en kaffe,kan man få et hav av informasjon.Eller tilbringe en halv dag hos legenden Bengt-Erik Strøm og få servert hans oste-smørbrød!Morten S og andre med han har vært veldig flinke til å holde klubben åpen og imøtekommende!! Tror alle har følt seg velkommen her! tonen både her og på facebook har vært god(skal være forsiktig av og til så ikke jeg forsurer)kan sikkert gjøres ting med treffene osv,men synes alltid det er bra,når man klarer å dukke opp.tror ikke gammalsaab gjengen er klar for 5 årlige turer til Nurnberg-ringen eller Monza banen.Kanskje vi skulle starte med obligatoriske garasjetreff hos hverandre?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Henning » 15 Dec 2013, 17:49

Garasjetreff hos hverandre høres flott ut!! Dette må diskuteres videre:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 15 Dec 2013, 18:22

Jeg er åpen for "Rotary"-løsning.. Er man i nærheten er det jo bare morsomt å stikke nesa innom og bable Saab og drikke kaffe sammen. Har allerede blitt bedre kjent med folk etter både besøk og å ha vært på besøk! Vil heller ikke overdigitalisere miljøet og er ikke redd for verken å treffes eller bruke telefonen :)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Eirik » 15 Dec 2013, 22:43

Hei!

Jeg kommer sent på banen i dag, men jeg fikk en sønn denne uken og er delvis i unntakstilstand ;) Dette er et tema som engasjerer meg veldig, og jeg har tenkt mye på dette de siste årene.

Jeg mener det samme som de andre før meg i tråden, og som jeg også har gitt uttrykk for tidligere, bl.a. i forbindelse med den samme debatten i STCN i høst. Klubben ville i stor grad dratt nytte av at mye av facebook-aktiviteten foregikk på forumet.

Jeg er fullt klar over at noen synes det er vanskelig å dele bilder på forumet. Her skiller forumet vårt seg lite ut fra andre forum, men jeg er selvsagt klar over at facebook er enklere i så måte. Dette får vi nok ikke gjort mye med. Jeg ser allikevel ikke hvordan Facebook kan konkurrere med forumet på noe annet vis.

Forumet er langt mer oversiktlig, og informasjonen kan lettere finnes igjen. Etter noen års bruk vil et slikt forum bli en enorm kunnskapsdatabase. Bare se på forumet til STCN eller SSK :) Forumet er en mer langvarig/permanent løsning, men Facebook passer bedre for "her og nå"-aktiviteter. Jeg vil driste meg til å si at å bruke facebook for tekniske spørsmål/diskusjoner virker for meg noe kortsiktig, og kanskje til og med egoistisk.

Jeg tror det ville gitt et helt annet samhold i klubben om en i større grad benyttet forumet foran facebook. Som aktiv deltaker på STCN sitt forum de siste 9 årene, har jeg tydelig sett verdien av et aktivt diskusjonsforum.


Det blir noen parallelle diskusjoner i denne tråden, som det ofte lett blir :) Jeg tror det er lurt at vi prøver å holde oss mest mulig til samme tema, om vi skal komme noen vei.

Forslag til spørsmål for videre debatt:
1 - Hvordan kan vi få flere til å delta på forumet?
2 - Hvordan skal samhandling mellom forum, nettside og Facebookside være?
3 - Går Facebook på bekostning av forumet, og er det et fullgodt alternativ?


For å prøve å svare på noen av mine egne spørsmål:

1 - Jeg vet ikke hvordan vi skal få engasjert flere til å delta på forumet. Jeg tror nøkkelen ligger i å få en aktiv kjerne til å delta, slik at det faktisk er interresant å sjekke forumet for ny aktivitet hver dag.

2 - Min personlige mening: Forumet bør være hovedportal for tekniske diskusjoner, prosjekttråder og det meste av annet som det kan være interessant for flere å lese igjen også i dager/uker/år etter det ble skrevet. Facebook kan godt brukes for treff-organisering, sosial "småprat", og kanskje spesielle spørsmål hvor en har behov for svar raskt (f.eks. når en står ute i garasjen og trenger svar på et konkret lite spørsmål)
Nettsiden konkurrerer jo ikke med Facebook eller forum, men blir vel snarere et supplement til begge disse. Nettsiden skal være hovedportal for de siste nyheter, som bør ut til medlemmene raskest mulig, nærmest som en oppslagstavle. Da jag laget nettsiden og forumet i fjor, var planen en nettside med en blanding av siste nytt, og enkelte utdrag fra f.eks. 9-Posten.


3 - Slik dagens situasjon er, mener jeg helt klart aktiviteten på Facebook går på bekostning av forumet. Hvorfor dette er uheldig, har jeg allerede forsøkt å gjøre rede for :) Grunnen til at GSV har flyttet for mye av aktiviteten fra forum til Facebook, mener jeg delvis skyldes at forumet vi tidligere hadde (frem til i fjor) var lite brukervennlig, og for lite brukt/besøkt. Når de fleste har lært seg til med å bruke facebook, og synes dette er avansert nok, er nok terskelen mye lavere for å benytte Facebook som sosial GSV-kanal.


Det virker for meg som om drakampen i GSV om Facebook/forum er tapt, men jeg håper jeg tar feil og at aktiviteten på forumet vil ta seg opp! :) Det var i hvert fall hensikten min da jeg satte opp nytt phpBB-forum for klubben vår :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby kanonjon » 16 Dec 2013, 01:22

I den tidsperioden vi er i nå, så er det Facebook som funker best for småprat, skrytebilder, tilfeldig fjas etc. Vi kan jo fremdeles gjøre dette på forum og, men siden Facebook er så universalt og folk bruker det hver dag, så er det enklere enn å bruke forum.

Som det blir nevnt i tråden her, så er det viktig at forum og FB ikke konkurerer med hverandre. Klart at vi kan ha litt sosialt og kjase litt på forumet, men i grove trekk, så får forumet bli biblioteket og databasen vår og at FB kan ta seg av småpraten og skrytebildene :)

Man kan jo se det slikt, begge har jo en utfyllende rolle (at de dekker opp for hver sin svakhet). Tekniske spørsmål og søkemulighetene blant det forskjellige postene på FB er elendige, null oversikt. Forumet gjør dette med glans, men er kanskje litt tungvint for å bruke for småprat, skrytebilder og andre sosiale ting.

Dette er slikt jeg ser det iallefall!

Når det gjelder rekruttering til GSV og Saab-klubber generelt, så må vi bare stå på! GSV har iallefall vært meget imøtekommende med meg iallefall! :)

Men nå er Saab sært og spesielt og ikke så utbredt i forhold til andre bilmerker, så vi kan ikke forvente massetilstrømming av medlemmer.

Peace, out!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 18 Dec 2013, 22:29

Kan bekrefte at det fortsatt, selv i dag, lar seg gjøre å treffe andre Saabinteresserte på gammelmåten ved å ringe på døra til noen som har en '68 V4 stående utenfor :D (Siden temaet nylig har vært diskutert). I garasjen befant det seg en Sonett ll under oppussing og jeg tipper jeg stikker innom samme person for å se nærmere på prosjektet og prate mer senere en gang. Kanskje noen her inne som kjenner til vedkommende? Geir Olsen på Verdal? Skal nok lure trønderne ut av garasjen og ut i lyset igjen :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Henning » 18 Dec 2013, 22:51

Lykke til! Og gi han gjerne en rask innføring i gsv prosjekt forum:)

Hadde faktisk liknende opplevelse, mr. Quantum himself ringte meg i kveld og vi snakket om både støtdempere til 92, rally v4, og clutch bytte på telefonen og ja det fungerer veldig fint på gamle metoden(telefon) og det er hyggelig. Men forum er fortsatt topp!! :) ja takk begge deler

..... Og det har vært et lite hopp i positiv retning her på forumet de siste dagen. Topp:)

Henning


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 18 Dec 2013, 23:03

Henning wrote:Hadde faktisk liknende opplevelse, mr. Quantum himself ringte meg i kveld og vi snakket om både støtdempere til 92, rally v4, og clutch bytte på telefonen og ja det fungerer veldig fint på gamle metoden(telefon) og det er hyggelig. Men forum er fortsatt topp!! :) ja takk begge deler
Ja, da har jo vi irriterende "igangsetterne" testa begge de gamle metodene, sett at de har fungert helt knirkefritt og kan jo lene oss tilbake og se om de som gjorde det sånn er interessert i å prøve den nye metoden? ..eller? :lol: (klarte ikke la vær)

Henning wrote:..... Og det har vært et lite hopp i positiv retning her på forumet de siste dagen. Topp:)
JA! Det har jeg også fått med meg :D Og jeg liker det!

Joakim
(dårlig på å signere, men..)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest