Prosjekt "X"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Stein Are » 21 Oct 2015, 07:03

Er det termostat da, eller går dette hele tida? Det var bare en pumpe på den du har tatt idéen fra? Skjønner i tilfellet at du ikke godtar at det funker sånn uten videre ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Yngve Knutsen » 21 Oct 2015, 08:30

Uten at jeg husker i farta siden det er 20 år siden men hva hvis du søker å ser litt åssen det blei gjort på Suzuki GT750 også kalt Vannbuss. Den er jo 3 syl 2T og vann avkjølt.
(Blei det dumt)
Snøscooter'n min Venture 600 er 3 syl 2T.
(Nei nå tar det av her)
Kanskje du kan se etter løsninger på sånne ting og så var det stilt fra meg
Mobil 90191238

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Yngve Knutsen » 21 Oct 2015, 08:33

Glemte å si at Vannbuss'n og Venture'n er uten vifte
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 21 Oct 2015, 08:49

Yngve Knutsen wrote: (Blei det dumt)
(Nei nå tar det av her)
Ingenting er for dumt og ingenting kan ta av for mye i tråden min.

MEN - ønsker alikevel å se på hvordan oppsettet er i bilen, og se om vi kan jobbe ut i fra det, har gjort en del research uten å finne noe liknende oppsett og noe som jeg tror på.

DETTE ER SLIK DET VAR LAGET.

Image

Rett frem egentlig, grunnen til at jeg ikke tar begge og fører ned i vannpumpa for å deretter gå til motor er at jeg vil helst at det skal strømme slik som vanlig, men at vannpumpe opereres med termostat eller ekstra bryter av meg inne på dashbordet.

HER ER DET JULLE GJORDE, dersom jeg har tolket bildene riktig.

Image

Som dere ser henter han kaldt vann fra nede, og går gjennom pumpe til toppen - problemet med det er at jeg kan ikke skjønne annet enn at han bypasser noe kaldt vann forbi motor??? jeg ser bare ikke effekten av dette - kan noen forklare???? hva er det jeg misser her - Julle er slettes ingen dårlig mekaniker, så funker sikkert - jeg skjønner bare ikke hvordan.... :shock:

HER ER HVORDAN JEG HADDE FØRST TENKT TIL Å GJØRE DET:

Image

La begge rørene i bunn gjøre jobben sin, men koble liten slange fra den ene siden skrått nedover - gjennom pumpe og inn skrått på den andre siden mot motor. Da skal det ikke ha noe å si om jeg ikke bruker pumpa. MEN - hva om det ene inntaket kjøler for mye kun på den ene siden..... på det ene stempelet? hva har dette å si??

Om noen der ute, og jeg veit det er flere som leser men nekter plent å skrive på forumet - veit noe lurt må dere gjerne ringe (45 22 35 40) eller sende PM, eller mail. Brevdue kan til nød funke.

Nå lar jeg tråden ligge litt så kan folk tygge på dette, som sagt er P på tegningen Pumpe.

Pust - blir reint sliten av disse lange innleggene
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Morten S. » 21 Oct 2015, 10:23

Brevdue kan til nød funke.
Avsendt med tips om at Julle sikkert svarer deg dersom du sender ham en melding :D

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 21 Oct 2015, 10:27

Morten S. wrote:
Brevdue kan til nød funke.
Avsendt med tips om at Julle sikkert svarer deg dersom du sender ham en melding :D
Ha ha, veit det, den fløy akkurat på vindu mitt, gikk ikke så bra med dua med fant lappen.

Jeg har sendt beskjed til Claes uten no svar - men regner med at jeg ikke akkurat får en forklaring fra Julle på hvorfor dette evnt ike funker dersom han har laget det slik. Og jeg sliter med å formulere et spørsmål til Julle som egentlig tviler på om konseptet hans faktisk fungerer..... Må kanskje spørre om hvordan det fungerer..... ville jo gjerne skjønt det sjæl, driver med mye rart på jobben, men detta skjønner jeg ikke.....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 22 Oct 2015, 08:53

Går for samma system som Julle, etter mye tenking og preiking med de 2 eldste på jobben skjønner jeg nå at med dette systemet skapes det trykk i radiator som skaper bedre gjennomstrømming av vann og kjøler bedre, i tillegg ved å føre inn kaldere vann på toppen nærme radiator bør det skape sug i slangen og dra ytterligere ut fra motor.

Høres ut som en genial plan, jeg slår meg i ro med dette ihvertfall - så ser vi hvordan det går.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 23 Oct 2015, 06:34

Henning wrote:Går for samma system som Julle
Å nei da - FULL vending! 180 grader! retrett!!!!! telefon mottatt igår kveld forandrer alt. Jeg kan stål, hvorfor late som jeg kan vann? Mer info kommer :D
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Stein Are » 23 Oct 2015, 06:55

Hvorfor late vannet?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Yngve Knutsen » 23 Oct 2015, 07:40

Stein Are wrote:Hvorfor late vannet?
Bare vent til prostataen slår inn, da blir vannet lat
Mobil 90191238


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest