Prosjekt "X"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 20 Oct 2015, 16:14

supersonett wrote: Så om det går bra skulle jag önska ett mått över kant dörr tröskel till marken.
Nå har jeg ikke kjørt denne på tur enda, så vet ikke hvor komfertabelt det blir
:D MEN det er torsjonsfjæring, heg har satt dette som det laveste - så er det 4 bolter, 2 foran og 2 bak for å heve den, gjort på kort tid, så men driter seg ikke ut. Ser ut som det er ca. 16cm til bakken...... Minus eksos da.... som bygger ca 45mm - det er 115mm med GOOD klaring det.... Vi får se.

260mm uten folk, med interiør og motor.

Image

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby 96GT » 20 Oct 2015, 19:42

115mm... da er du nok en del lavere enn meg... hvor mye hvis du måler bunn/gulv til marka?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 20 Oct 2015, 19:53

Hmmmm nesten alarmerende å være lavere enn deg Peter!!!! Men trur ikke drittbilen er noe høyere - den subber jo i alt - og den er vector modell uten noe ekstra sending. Nja nja - vi får se hvordan det går - jeg tenker at detta går bra - alle opphengene på eksosen er laget så de ikke skraper nedi:)

"Det er Statens Vegvesen som regulerer høyden på fartshumper. Regelverket gjør det klart at humper skal være maksimalt ti centimeter høye uansett om det er en «sirkelhump» (bueformet hump) eller «trapeshump» (flat topp og skrå, plane flater som opp- og nedramping)."


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby 96GT » 20 Oct 2015, 20:41

Jeg tenker ha 100mm over eksos ved kjørehøyde... med mulighet til ned ytterligere ca 60-70mm... men er jo mest teoretisk enda... du er jo som vanlig langt foran... gøy å se progesjon i garasjen din...
Last edited by 96GT on 20 Oct 2015, 20:43, edited 1 time in total.
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Jokke900 » 20 Oct 2015, 20:42

Henning wrote:Hmmmm nesten alarmerende å være lavere enn deg Peter!!!! Men trur ikke drittbilen er noe høyere - den subber jo i alt - og den er vector modell uten noe ekstra sending. Nja nja - vi får se hvordan det går - jeg tenker at detta går bra - alle opphengene på eksosen er laget så de ikke skraper nedi:)

"Det er Statens Vegvesen som regulerer høyden på fartshumper. Regelverket gjør det klart at humper skal være maksimalt ti centimeter høye uansett om det er en «sirkelhump» (bueformet hump) eller «trapeshump» (flat topp og skrå, plane flater som opp- og nedramping)."


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå er det riktignok LANGT IFLA alle fartshumper som er laget etter reglene! I Trondheim hadde Adressa en storsak på det for noen år siden. Dro rundt og sjekka og fant nesten bare eksempler på feilkonstruerte.. Jo mer de leita jo flere fant de. Ble storsjau på vegvesenet etterpå for å rette opp.. (nesten alle ble frest ned..)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 20 Oct 2015, 20:50

He he - så de hadde noen issuer i Bergen også - der var de over noen og tjue centimeter :) nja..... Vi får nå se - kort hjulavstand veit du - kommer aldri i situasjon der hjul er på begge sider av dumpa.......... Ha ha neppe! Som sagt - feigt å gi seg nå - kan som sagt jekke opp.

Nok om høyden - hvem har tenkt på elektrisk pumpe og radiator slanger!!???? Har laget noen bilder med piler - men tenkte noen kunne se på forrige bilde og danne seg noen tanker før jeg postet de. Det son også irriterer er at det er to uttak på radiator i bunn og 2 inn i motor - og de treffer nærme hvert stempel - så regner med at setter jeg pumpa kun på den ene slangen vil det ene stempelet være kjøligere enn det andre....... Kom igjen nu folket! Ingen ting er teit eller feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby super'n » 20 Oct 2015, 21:54

ryktene sier at traversjekken på 4-søyleren på BT er 8cm. Den må passere under bilen for å å få den godkjent...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 21 Oct 2015, 06:10

super'n wrote:ryktene sier at traversjekken på 4-søyleren på BT er 8cm. Den må passere under bilen for å å få den godkjent...
Ha - da har jeg jo massse plass 8-)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Stein Are » 21 Oct 2015, 06:28

Uten at jeg har kommet opp med noen veldig gode idéer har jeg iallefall sett på bildene dine. Merkelig med to uttak fra radiatoren da, men hvor sitter pumpa originalt?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Prosjekt "X"

Postby Henning » 21 Oct 2015, 06:53

Stein Are wrote:men hvor sitter pumpa originalt?
Det er hele poenget, det er ingen pumpe på disse motorene, de er termosifon kjølte, dvs vi satser på at de fysiske lovene gjør det de skal..... Men dette fungerer best på flatmark..... disse bilene kokte ofte i oppoverbakker, og det var heller ikke like mye kø som idag.

Innsuget av kjølevann på motor ser dere på bilde som jeg postet for noen innlegg siden, de sitter rett mot hvert stempen.

Termosifon høres nok bedre ut enn det fungerer :D

Image

æsj! 4 stempler!! og VIFTE! men dette illustrerer hvor genialt enkelt prinsippet er.....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest